Avustuksen myöntäminen, adoptiolapsen Helsinki-lisä, lisän rajaaminen
Oikaisuvaatimus kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätökseen koskien adoptiolapsen Helsinki-lisän muuttamista
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen koskien kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätöstä 19.1.2021 (§ 4) adoptiolapsen Helsinki-lisän muuttamisesta 1.6.2021 alkaen, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Käsittely
Vastaehdotus:
Kirsi Pihlaja: Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyy oikaisuvaatimuksen johtuen puutteellisesta lapsivaikutusten arvioinnista. Lautakunnan päätöksessä 15.12.2020 ei ole tehty lapsivaikutusten arviota adoptiolasten osalta, eikä päätöksessä 19.1.2021 ole tehty lainkaan lapsivaikutusten arviointia.
Kannattaja: Petra Malin
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyy oikaisuvaatimuksen johtuen puutteellisesta lapsivaikutusten arvioinnista. Lautakunnan päätöksessä 15.12.2020 ei ole tehty lapsivaikutusten arviota adoptiolasten osalta, eikä päätöksessä 19.1.2021 ole tehty lainkaan lapsivaikutusten arviointia.
Jaa-äänet: 10
Ted Apter, Fatim Diarra, Martina Harms-Aalto, Abdirahim Husu Hussein, Ville Jalovaara, Emma Kari, Dani Niskanen, Hannu Oskala, Matias Pajula, Pia Pakarinen
Ei-äänet: 3
Pia Kopra, Petra Malin, Kirsi Pihlaja
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hylkäsi Kirsi Pihlajan tekemän vastaehdotuksen äänin 10-3.
Äänestys 1
Jaa: Esityksen mukaan
Ei: Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyy oikaisuvaatimuksen johtuen puutteellisesta lapsivaikutusten arvioinnista. Lautakunnan päätöksessä 15.12.2020 ei ole tehty lapsivaikutusten arviota adoptiolasten osalta, eikä päätöksessä 19.1.2021 ole tehty lainkaan lapsivaikutusten arviointia.
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Apter, Ted | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Diarra, Fatim | Vihreä valtuustoryhmä |
Harms-Aalto, Martina | Ei valtuustoryhmää |
Hussein, Abdirahim Husu | Ei valtuustoryhmää |
Jalovaara, Ville | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Kari, Emma | Vihreä valtuustoryhmä |
Niskanen, Dani | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Oskala, Hannu | Vihreä valtuustoryhmä |
Pajula, Matias | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Pakarinen, Pia | Ei valtuustoryhmää |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Kopra, Pia | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Malin, Petra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Pihlaja, Kirsi | Ei valtuustoryhmää |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|
Äänestystulos valtuustoryhmittäin
Valtuustoryhmä | Jaa | Ei | Tyhjä | Poissa |
---|---|---|---|---|
Ei valtuustoryhmää | 3 | 1 | 0 | 0 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 3 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 3 | 0 | 0 | 0 |
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta on 19.1.2021 (§ 4) päättänyt adoptiolapsen Helsinki-lisän muuttamisesta 1.6.2021 alkaen (liite 1.).
Muutoksenhakija vaatii, että päätös kumotaan lainvastaisena, epäasiallisena ja syrjivänä. Lisäksi muutoksenhakija vaatii, että lapsen etu laitetaan etusijalle, ettei adoptiolapsen Helsinki-lisään tehdä muutoksia, että kaupunki tukee lapsen oikeutta olla vanhempiensa hoidettavana ja vanhempien oikeutta hoitaa lapsiaan adoptiolapsen Helsinki-lisän muodossa ja että adoptiolapsen Helsinki-lisää maksetaan 264 euroa kuukaudessa 1 vuotta täyttäneestä helsinkiläisestä kotihoidon tukea saavasta adoptiolapsesta siihen saakka, kun on kulunut kaksi vuotta vanhempainrahakauden alkamisesta.
Muutoksenhakija katsoo, että kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös on vastoin YK:n lasten oikeuksien sopimusta, perustuslakia ja halllintolakia, päätös on tehty ilman lapsivaikutusten arviointia ja se syrjii etenkin pienituloisten ja yksinhuoltajien lapsia, lasten edun ensisijaisuutta ei ole huomioitu eikä selvitetty, miten päätös voitaisiin tehdä lasten kannalta parhaalla mahdollisella tavalla, ja esittää lisäksi muutoin oikaisuvaatimuksesta (liite 3) tarkemmin ilmenevät perusteet.
Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla lautakunnan päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle viranomaiselle.
Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi 9.12.2020 vuoden 2021 talousarvion. Talousarvioon sisältyy kotihoidon tuen Helsinki-lisän rajaaminen alle 1-vuotiaisiin lapsiin 1.6.2021 alkaen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti kokouksessaan 15.12.2020 talousarvion mukaisesti kotihoidon tuen Helsinki-lisän rajaamisesta alle 1-vuotiaisiin lapsiin. Tämä päätös on aiheuttanut tarpeen muuttaa myös adoptiolapsen Helsinki-lisää 1.6.2021 alkaen, koska on pyritty siihen, että lapset ovat keskenään mahdollisimman yhdenvertaisessa asemassa. Päätökset kytkeytyvät siten kiinteästi samaan asiakokonaisuuteen.
Kunta voi maksaa kotihoidon tukeen liittyen kuntalisää päättämillään perusteilla (Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta 1 §:n 3 mom ja 20 §). Adoptiolapsen Helsinki-lisä on kotihoidon tukeen liittyvä kuntalisä. Lapsen etu on päätöstä tehtäessä harkittava erikseen ja sitä koskien on tehtävä päätöskohtainen lapsivaikutusten arviointi. Kotihoidon tuen kuntalisiin liittyvien päätösten asiakokonaisuutta koskeva lapsivaikutusten arviointi on tehty kasvatus- ja koulutuslautakunnan 15.12.2020 päätöksestä ilmenevästi (liite 2). Adoptiolapsen Helsinki-lisää koskevan päätösehdotuksen perusteluissa esittelijä on tuonut esille muutostarpeen aiheutuneen 15.12.2020 tehdystä päätöksestä. Perusteluista on siten käynyt ilmi asian kytkeytyvän tuohon aiempaan päätökseen.
Adoptiolapsen Helsinki-lisän muuttaminen tulee voimaan 1.6.2021. Siirtymäaika on siten yli kuusi kuukautta lautakunnan päätöksestä lukien, mikä on arvioitu riittäväksi ajaksi myös perheiden kannalta.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokouksen 19.1.2021 esityslista on julkaistu kokousta edeltävällä viikolla ja esityslistan julkiset asiat ovat näin tulleet kuntalaisten tietoon ennen kokousta. Lautakunnan kokouksen päätöstiedote on julkaistu kokouksen jälkeen 19.1.2021. Tammikuussa 2021 kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tiedotti adoptiolapsen Helsinki-lisän rajaamisesta kasvatuksen ja koulutuksen verkkosivulla. Tiedote toimitettiin myös kasvatuksen ja koulutuksen toimialan sekä sosiaali- ja terveystoimen toimialan lapsiperheiden kanssa työskenteleville tahoille, ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi kasvatuksen ja koulutuksen toimiala lähetti tiedotteen niille perheille, joille oli myönnetty adoptiolapsen Helsinki-lisä 1.6.2021 jälkeiselle ajalle aiempien ehtojen mukaan.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta lautakunnan päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, lautakunta ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole lainvastainen. Esittelijä katsoo, että oikaisuvaatimus on hylättävä.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 19.01.2021 § 4
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että adoptiolapsen Helsinki-lisää koskevaa päätöstä 5.5.2020 § 104 muutetaan 1.6.2021 alkaen siten, että adoptiolapsen Helsinki-lisää maksetaan 264 euroa kuukaudessa 1 vuotta täyttäneestä helsinkiläisestä kotihoidon tukea saavasta adoptiolapsesta siihen saakka, kun on kulunut vuosi vanhempainrahakauden alkamisesta. Helsinki-lisän maksu lopetetaan kuitenkin viimeistään, kun adoptiolapsi aloittaa oppivelvollisena perusopetuksessa tai oikeus kotihoidon tukeen muutoin lakkaa.
Helsinki-lisä maksetaan hakemuksesta huoltajalle, joka lasta pääasiallisesti hoitaa. Huoltaja on velvollinen esittämään selvityksen vanhempainrahakauden alkamisajankohdasta sekä oikeudesta kotihoidon tukeen ja ilmoittamaan kotihoidon tuen muutoksista tai lakkaamisesta kunnalle. Helsinki-lisää on haettava viimeistään, kun on kulunut 1 vuosi 6 kuukautta vanhempainrahakauden alkamisesta.
Käsittely
Vastaehdotus:
Petra Malin: Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää, että adoptiolapsen Helsinki-lisää maksetaan 264 euroa kuukaudessa 1 vuotta täyttäneestä helsinkiläisestä kotihoidon tukea saavasta adoptiolapsesta siihen saakka, kun on kulunut kaksi vuotta vanhempainrahakauden alkamisesta. Helsinki-lisän maksu lopetetaan kuitenkin viimeistään, kun adoptiolapsi aloittaa oppivelvollisena perusopetuksessa tai oikeus kotihoidon tukeen muutoin lakkaa.
Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta esittää kaupunginvaltuustolle, että kotihoidontuen Helsinki-lisästä tehtyä päätöstä muutetaan muiden kuin adoptiolasten osalta niin, että lisää maksetaan siihen saakka, kun lapsi on täyttänyt kaksi vuotta.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että sosiaali- ja terveysministeriön 18.1.2021 julkaiseman raportin mukaan koronapandemialla on ollut vakavia vaikutuksia lasten ja nuorten hyvinvointiin. Lapsiin ja nuoriin kohdistuvat taloudelliset sopeutustoimet pahentavat tilannetta entisestään. Raportissa todetaan, että lasten hyvinvoinnin turvaamiseen on varattava riittävät resurssit, ja että lapsia koskevissa päätöksissä on tehtävä systemaattista lapsivaikutusten arviointia joka tulee huomioida myös taloudellisessa päätöksenteossa. Nyt esitellystä päätösesityksestä puuttuu lapsivaikutusten arviointi.
Kannattaja: Pia Kopra
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää, että adoptiolapsen Helsinki-lisää maksetaan 264 euroa kuukaudessa 1 vuotta täyttäneestä helsinkiläisestä kotihoidon tukea saavasta adoptiolapsesta siihen saakka, kun on kulunut kaksi vuotta vanhempainrahakauden alkamisesta. Helsinki-lisän maksu lopetetaan kuitenkin viimeistään, kun adoptiolapsi aloittaa oppivelvollisena perusopetuksessa tai oikeus kotihoidon tukeen muutoin lakkaa. Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta esittää kaupunginvaltuustolle, että kotihoidontuen Helsinki-lisästä tehtyä päätöstä muutetaan muiden kuin adoptiolasten osalta niin, että lisää maksetaan siihen saakka, kun lapsi on täyttänyt kaksi vuotta. Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että sosiaali- ja terveysministeriön 18.1.2021 julkaiseman raportin mukaan koronapandemialla on ollut vakavia vaikutuksia lasten ja nuorten hyvinvointiin. Lapsiin ja nuoriin kohdistuvat taloudelliset sopeutustoimet pahentavat tilannetta entisestään. Raportissa todetaan, että lasten hyvinvoinnin turvaamiseen on varattava riittävät resurssit, ja että lapsia koskevissa päätöksissä on tehtävä systemaattista lapsivaikutusten arviointia joka tulee huomioida myös taloudellisessa päätöksenteossa. Nyt esitellystä päätösesityksestä puuttuu lapsivaikutusten arviointi.
Jaa-äänet: 8
Ted Apter, Ville Jalovaara, Emma Kari, Dani Niskanen, Hannu Oskala, Matias Pajula, Pia Pakarinen, Seppo Siika-aho
Ei-äänet: 3
Pia Kopra, Vesa Korkkula, Petra Malin
Tyhjä: 2
Martina Harms-Aalto, Abdirahim Husu Hussein
Poissa: 0
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä Petra Malinin vastaehdotuksen äänin 8-3. Tyhjää äänesti 2.
Esittelijä
Lisätiedot
Satu Järvenkallas, varhaiskasvatusjohtaja, puhelin: 310 43368
Riikka Reunanen, varhaiskasvatuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 32641
Johanna Auer, erityissuunnittelija, puhelin: 310 56404
Päätös tullut nähtäväksi 10.03.2021
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Satu Järvenkallas, varhaiskasvatusjohtaja, puhelin: 09 310 43368
Riikka Reunanen, varhaiskasvatuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 32641
Johanna Auer, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 56404