Toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla hankintojen tekemisessä

HEL 2020-013371
Asialla on uudempia käsittelyjä
8. / 743 §

Toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla hankintojen tekemisestä

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti:

- siirtää hankintojen toimivaltaa liitteessä nro 1 esitetyllä tavalla kaupunkiympäristön toimialalla 1.1.2021 alkaen.

- siirtää toimivaltaa kaupunkiympäristölautakunnan päätöksessä 21.4.2020 (220 §) mainitun lisäksi liitteessä nro 1 mainituille viranhaltijoille siten, että hankintavaltuuden lisäksi heillä on toimivalta keskeyttää hankinta julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 125 §:n mukaisesti.

- siirtää toimivaltaa kaupunkiympäristölautakunnan päätöksessä 21.4.2020 (220 §) mainitun lisäksi liitteessä nro 1 mainituille viranhaltijoille siten, että heillä on toimivalta päättää rajoitetussa-, neuvottelu- ja kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä sekä innovaatiokumppanuudessa tarjoajien valinnasta, dynaamisessa hankintajärjestelmässä ehdokkaiden valinnasta sekä suunnittelukilpailussa osallistujien valinnasta.

Muilta osin noudatetaan kaupunkiympäristölautakunnan hankintavaltuuksista tehtyjä päätöksiä 20.6.2017 (8 §), 15.5.2018 (243 §) ja 21.4.2020 (220 §).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kaupunkiympäristölautakunta on päättänyt hankintavaltuuksista 20.6.2017 (8 §), 15.5.2018 (243 §) sekä 21.4.2020 (220 §). Päätökset ovat perustuneet kaupunginhallituksen johtamisen jaoston alkuperäiseen hankintavaltuuksia koskevaan päätökseen 22.5.2017 (99 §).

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Kaupunkiympäristölautakunta on päättänyt kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet –palvelukokonaisuuden seuravan organisaation tason muuttamisesta 1.12.2020 (698 §). Tämän vuoksi rakennukset ja yleiset alueet –palvelukokonaisuuden hankintavaltuuksiin on tarve tehdä muutoksia. Tämän päätöksen liitteenä oleva esitys hankintavaltuuksista perustuu kaupunginhallituksen johtamisen jaoston sekä kaupunkiympäristölautakunnan aikaisempiin päätöksiin. Liitteessä nro 1 kuvattuihin hankintavaltuuksiin on tehty pääosin teknisiä muutoksia organisaatiossa tapahtuneiden muutosten mukaisesti.

Hankintavaltuuksiin tullaan esittämään kaupunkiympäristölautakunnalle muita muutoksia vuonna 2021.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 22.12.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Kari Pudas, tekninen johtaja, puhelin: 09 310 15291

kari.pudas@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. KYMP hankintavaltuudet muutokset punaisella
2. KYMP hankintavaltuudet 1.1.2021 alkaen

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.