Vuokraus, toimitilat, Eskolantie 1, Merimieseläkekassa / Sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-013467
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 149
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vuokraus, toimitilat, Eskolantie 1, Merimieseläkekassa Sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti osoitteesta Eskolantie 1 sijaitsevien 1007m² suuruisen toimistotilan ja 15 m² suuruisten varastotilan vuokrauksen Merimieseläkekassalta sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön 15 105€/kk arvonlisäverottamasta kokonaishinnasta. Vuokraan lisätään kaupunkiympäristön toimialan perimä hallintokulu, joka on suuruudeltaan 0,5 euroa/m²/kk.

Sähköenergiasta laskutetaan erikseen.

Toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus alkaa 1.1.2021, irtisanomisaika on molemmin puolin 6 kk. Sopimuksen ensimmäinen irtisanomisaika 30.6.2022, irtisanomisaika on molemmin puolin 6 kk. Vuokrauksessa noudatetaan voimassa olevaa rajoituslakia.

Vuokrasopimus tehdään ehdolla, että kansliapäällikkö hyväksyy vuokrauksen.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveystoimialan koillinen kotihoitoyksikkö toimii parhaillaan osoitteessa Säterintie 2 Helsingin kaupungin omistamissa entisen terveysaseman toimitiloissa. Soten pandemiajohtoryhmän päätti 4.11.2020 Malmin terveysasematoimintojen siirtämisestä Säterintie 2:n terveysasematiloihin Malmin terveysaseman toimiessa koronaterveysasemana. Säterintie 2:ssa toimiva koillinen kotihoitoyksikölle etsittiin nopealla aikataululla soveltuvia toimitiloja lähistöltä. Kaupungin omista tiloista ei löytynyt toiminnalle sijainniltaan, toiminnoiltaan ja suuruudeltaan sopivia tilaa.

Vuokrattavaksi esitetään Pukinmäen aseman vieressä hyvien kulkuyhteyksien saavutettavissa sijaitsevaa toimitilaa, joka on yhteensä 1007m² kokoinen toimistotila, joka soveltuu erinomaisesti toiminnan käyttöön. Tilat ovat esteettömät ja ovat omistajan toteuttamien muutostöiden myötä ominaisuuksiltaan toiminnan tarpeita vastaavat.

Tiloihin siirtyvien toimintaan tarvittavat toiminnalliset muutostyöt tehdään vuokranantajan toimesta vuokraan sisältyvänä.

Kokonaisvuokra toimistotiloista on 15,00 euroa/m²/kk ja varastotiloista 7,00 euroa/m2 sisältäen ylläpidon. Kokonaisvuokran lisäksi muutoshankkeen kustannuksista maksettava lisävuokra on 2,90 euroa/m2/kk, jota maksetaan 24kk ajan eli 1.1.2020-31.12.2022.

Toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus alkaa 1.1.2021. Sopimuksen ensimmäinen irtisanomispäivä on 30.6.2022, sopimuksen irtisanomisaika on molemmin puolin 6kk. Vuokrauksessa noudatetaan voimassa olevaa rajoituslakia.

Vuokrasopimuksen 5 vuoden pääomitettu vuokra on 575 561 euroa (alv 0 %).

Päätös tullut nähtäväksi 07.12.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Cecilia Tuomela, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32450

cecilia.tuomela@hel.fi

Päättäjä

Kalevi Aittola
va. yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. Vuokrasopimusluonnos Eskolantie 03122020

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.