Ruotsinkielisen perusopetuksen luokkamuotoisen erityisopetuksen järjestämispaikat 1.8.2021 alkaen

HEL 2020-013490
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 39 §

Specialklasser för elever med särskilt stöd i de svenska grundskolorna från och med 1.8.2021

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto

Beslut

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutade att särskilt stöd i specialklass från och med 1.8.2021 även ges i Hoplaxskolan och Nordsjö lågstadieskola. Särskilt stöd i specialklass ges för närvarande i Botby grundskola, Minervaskolan, Zacharias Topeliusskolan och Grundskolan Norsen. I alla dessa skolor finns en eller flere specialklasser.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Sulje

Enligt 15 kap. 2 § i förvaltningsstadgan för Helsingfors stad beslutar fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion om ordnandet och dimensioneringen av undervisningen vid enskilda skolor i enlighet med lagen om grundläggande utbildning.

Enligt principerna för granskning av nätverket av specialklasser som utbildningsnämndens svenska sektion har beslutat om granskas nätverket av specialklasser som en helhet och som en del av stadens servicenätverk, varvid såväl områdesvisa som centraliserade behov av särskilt stöd beaktas. Utgångspunkten för planeringen är att stärka förverkligandet av närskoleprincipen och en enhetlig grundläggande utbildning. Nätverket av specialklasser planeras i samarbete mellan sakkunniga och områdets skolor. I samband med planeringen av nätverket av specialklasser beaktas områdenas, skolornas och elevernas behov. Målet är att i enlighet med närskoleprincipen skapa en så bestående tjänst för särskilt stöd som möjligt.

Särskilt stöd i specialklass erbjuds enligt sektionens beslut 10.5.2012 § 24 för tillfället i tre av stadens fyra områden. I östra området finns tre specialklasser i åk 1-6 i Botby grundskola med elever främst från östra och norra området. I södra området finns fyra specialklasser i åk 1-6 i Minerva skolan med elever främst från södra och västra området. På samma område finns även Grundskolan Norsens specialklasser i åk 7-9, som tagit emot elever från alla stadens områden. I västra området finns Zacharias Topeliusskolan med specialklasser i åk 1-9 för elever med förlängd läroplikt som studerar enligt individualiserade lärokurser eller enligt verksamhetsområden (Toini-klasser). I samma skola finns även två specialklasser med stöd för elever med psykiska symtom och vårdkontakt till specialsjukvården (Eva-klasser).

Målet med utvecklingen är att utveckla servicen i områdena så att det i varje område finns minst en specialklass för yngre elever och en specialklass för äldre elever. Specialklassverksamheten skulle bygga på en inklusiv pedagogik som innebär att de flesta elever med särskilt stöd i specialklass skulle vara inkluderade i en allmänundervisningsgrupp och ges möjlighet till smågruppsundervisning, specialundervisning samt stöd- och handledningstjänster enligt sina individuella behov. Genom att skolan ges möjlighet att erbjuda särskilt stöd i specialklass kan skolan rekrytera en specialklasslärare vars arbetsuppgifter och kompetens motsvarar det behovet som eleverna har. I enlighet med de nya budgeteringsprinciperna (Fostrans- och utbildningsnämnden, 20.10.2020 § 247) får skolan medel för denna verksamhet, vilka skolans rektor använder och fördelar utifrån det stödbehov eleverna i skolan har. Genom att förverkliga denna form av särskilt stöd i alla stadens områden kan närskoleprincipen och principen om inklusion bättre förverkligas.

Servicen för elever i behov av krävande särskilt stöd är så som tidigare en service på stadsnivå. Servicen ges i form av specialklass för elever med förlängd läroplikt (Toini) och specialklass med stöd (Eva). Behovet av specialklass för elever med autism utreds i samband med utvecklingen servicen av särskilt stöd på stads- och områdesnivå. Utvecklingen sker stegvis.

Bedömningen av konsekvenserna för barnen samt för barnens hälsa och välbefinnande

Särskilt stöd i specialklass i enlighet med närskoleprincipen förbättrar möjligheten för en elev som får särskilt stöd att studera i sin egen närskola. Barnets sociala utveckling och anknytning till skolgemenskapen stöds så att eleven får det stöd som hen behöver i sin egen närskola. Då skolan börjar, har barnet bekanta vänner från sin egen näromgivning. Skolan kan bättre sammanjämkas med familjernas vardag, vilket också innebär att samarbetet mellan skola och hem förbättras. Elevens skolresor är kortare när eleven studerar närmare hemmet. Beslutet stöder närskoleprincipen och stärker den enhetliga grundläggande utbildningen. Specialundervisning i klass i enlighet med närskoleprincipen leder till en tydligare lärstig och skapar kontinuitet för eleven samt stöder elevens välbefinnande. Granskningen som har förverkligats i enlighet med behovet och utbudet i de enskilda områdena leder även till en mer enhetlig skolstig för eleven. Med de förslagna ändringarna stöds målet att erbjuda barnen en specialklass i form av närservice, varvid den sociala anknytningen och barnets vardag byggs upp i det egna området.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 23.12.2020

Anvisningar om hur man begär omprövning

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs
  • vem som begär omprövning
  • på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
  • kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Sulje

Esittelijä

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Lisätietojen antaja

Agneta Lundmark, pedagogiskt sakkunnig , telefon: 09 310 84031

agneta.lundmark@hel.fi