Hankinta, dynaaminen hankintajärjestelmä DPS, kaupunkiympäristön toimiala
Hankinta-asiantuntijapalvelujen ja hankintojen ja rakennuttamisen juridisten asiantuntijapalvelujen dynaamisen hankintajärjestelmän perustaminen
Päätös
Toimialajohtaja päätti perustaa dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) hankinta-asiantuntijapalvelujen ja hankintojen ja rakennuttamisen juridisten asiantuntijapalvelujen hankintaan.
Päätökset dynaamiseen hankintajärjestelmään osallistumishakemuksen jättäneiden yritysten hyväksymisestä tai hylkäämisestä järjestelmään tehdään erikseen.
Tämä dynaaminen hankintajärjestelmä on voimassa kaksi vuotta (24 kk), ellei hankintayksikkö lyhennä tai pidennä dynaamisen hankintajärjestelmän kestoa. Dynaamisen hankintajärjestelmän arvioitu ennakoitu arvo kahden vuoden ajalle on 800 000 euroa (alv. 0 %).
Päätöksen perustelut
Dynaaminen hankintajärjestelmä perustetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttöön. Dynaamisella hankintajärjestelmällä tarkoitetaan täysin sähköistä hankintamenettelyä, joka on avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville toimittajille koko kestonsa ajan. Dynaaminen hankintajärjestelmä on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa dynaaminen hankintajärjestelmä perustetaan, ja toisessa vaiheessa hankintoja kilpailutetaan järjestelmän sisällä.
Hankinta-asiantuntijapalvelujen ja hankintojen ja rakennuttamisen juridisten asiantuntijapalvelujen dynaaminen hankintajärjestelmä perustetaan erikseen julkaistavalla hankintailmoituksella. Hankintailmoituksessa määritellään toimittajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Järjestelmään hyväksytään toimittajiksi kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat. Järjestelmään hyväksyttyjen toimittajien kanssa tehdään pääsopimukset, jossa sovitaan tämän dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisissä kilpailutuksissa käytettävistä yleisistä ehdoista.
Dynaamisen hankintajärjestelmän kohteena on hankinta-asiantuntijapalvelut ja hankintojen ja rakennuttamisen juridiset asiantuntijapalvelut. Palvelutoimeksiannot voivat koskea laajasti erilaisia hankintoja, muun muassa tavara-, palvelu-, urakkahankintoja tai käyttöoikeussopimuksia tai esimerkiksi juridista konsultointia liittyen isojen rakennushankkeiden läpivientiin sekä urakan erilaisiin toteutusmuotoihin (SR-urakka, allianssi, kutsu- tai suunnittelukilpailut, elinkaarihankkeet). Yksittäisten hankintojen sisältö, kesto ja arvo voivat vaihdella huomattavasti.
Varsinaiset hankintapäätökset tehdään toimialalla sisäisten kilpailutusten perusteella.
Hankinnat, joiden pääasiallisena kohteena on ICT-hankintojen juridinen asiantuntijapalvelu tai hankinta-asiantuntijapalvelu, eivät lähtökohtaisesti kuulu tämän hankintajärjestelmän piiriin.
Päätöstoimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 11.5.2021 § 248 mukaan toimialajohtajalla on hankintavaltuudet päättää hankinnoista enintään kolmeen (3) miljoonaan euroon saakka. Toimialajohtaja on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 20.09.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Anniina Tolonen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37438
Kristiina Jokinen, lakimies, puhelin: 09 310 39015