Hankesuunnitelma, vuokrattava väliaikainen tilaelementtiratkaisu päiväkotikäyttöön, Nurkkatie 2
Nurkkatie 2, vuokrattu väliaikainen tilaelementtiratkaisu päiväkotikäyttöön, hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen Nurkkatie 2 sijoittuvan, tilaelementeistä koostuvan päiväkotikäyttöön vuokratun paviljongin 15.12.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 431 brm² ja hankkeen investointikustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 610 260 euroa toukokuun 2020 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan Päiväkoti Nurkka tarvitsee lisätilaa 40 lapselle alueella 41 alkaen syksystä 2020.
Tarvittava lisätila hankitaan vuokraamalla siirtokelpoisista tilaelementeistä koostuva paviljonki 73 kuukauden ajalle.
Tilojen vuokraamisesta on tehty aiemmin vuokrauspäätös (HEL 2018-011360 T 10 01 02), jonka mukaan tilat vuokrattiin Jakomäen lpk lisätilaksi viideksi vuodeksi alkaen 1.8.2018. Jakomäen Sydän (Kankarepuiston pk-lpk-lp-nt) -hankkeen valmistuttua, tilat vapautuivat ja siirrettiin loppuajaksi (37 kk) päiväkoti Nurkan lisätilaksi. Vuokrauspäätöksen sisältämä optio otetaan käyttöön, koska kasvatuksen ja koulutuksen toimialan ilmoittama tarve on Puistolan peruskoulun ja LPKn uudisrakennuksen valmistumiseen asti 8/2026 (36 kk).
Lausunnot
Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.
Hankkeen laajuus
Hankkeen laajuus on noin 431 brm², 377,5 htm².
Kustannukset
Kustannusarvion 29.10.2020 mukaan hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä enintään 1 610 260 euroa kustannustasossa 05/2020 (RI 104,3; THI 191,5).
Kokonaiskustannus sisältää paviljongin vuokrakustannuksen 36 kuukauden optioajalta arvonlisäverottomana yhteensä enintään 430 259 euroa (31,66 euroa/htm²/kk). Lisäksi kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 1 180 000 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, siirtokustannukset, maanrakennustyöt, päiväkodin pihan toteutus, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat, lisä- ja muutostyövaraus sekä rakennuspaikan ennallistaminen.
Tilakustannus käyttäjälle
Hankkeen arvioitu tilakustannus käyttäjälle on määritelty tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan.
Tilakustannus käyttäjälle on enintään 80,24 euroa/htm²/kk, 30 290,60 euroa/kk. Tästä tilaelementtien vuokrakustannus kaupunkiympäristön toimialalle on 31,66 euroa/htm²/kk, investointikustannusten perusteella laskettu lisävuokra 42,82 euroa/htm²/kk ja ylläpito 5,76 euroa/htm²/kk. Tilakustannuksen perusteena on 377,5 htm². Jatkoneuvotteluissa vuokran määrä tarkistetaan.
Arvioitu tilakustannus 73 kuukauden ajalta on yhteensä 2 211 213,80 euroa.
Hankkeen rahoitus
Hankkeen investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala on hankkinut tilat vuokraamalla ja vuokraa ne edelleen käyttäjälle. Tilojen toimittaja vastaa rakennuksen rakennusteknisestä kunnosta. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut.
Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä 08/2020.
Päätös tullut nähtäväksi 19.01.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Katri Olli, projektinjohtaja, puhelin: 09 31033274
Sonja Liljeblad, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38472