Hankinta, puitejärjestely, kilpailutusten suunnittelun ja toteuttamisen konsultointipalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala
Hankinta, kilpailutuksen suunnittelun ja toteuttamisen konsultointipalvelu, sosiaali- ja terveystoimiala
Päätös
Sosiaali-ja terveystoimialan hallintojohtaja päätti hankkia sosiaali- ja terveystoimialan liikkuvan näytteenoton hankinnan valmistelun ja toteuttamisen konsultointipalvelun KPMG Oy:ltä.
Hankinnan ennakoitu ja sitoumukseton kokonaisarvo on 11 130 euroa
(alv 0 %). Tilaajalla ei ole määräostovelvoitetta, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.
Päätöksen perustelut
Hankintamenettely
Hankintojen konsultoinnista on voimassa oleva puitesopimusjärjestely (HEL 2017-011080). Puitesopimuksen ehtojen mukaisesti puitejärjestelyn sisäiset hankinnat toteutetaan rajoitetulla menettelyllä, ns. minikilpailutuksella, puitesopimustuottajien kesken. Konsultointipalvelun hankinta sisältyy puitejärjestelyn osa-alueeseen 2: Kilpailutusten suunnittelu ja toteuttaminen.
Hankinnan kohde oli liikkuvan näytteenoton hankinnan valmistelun ja toteuttamisen konsultointipalvelut. Konsultointipalvelu sisältää kilpailutuksen läpiviennin kokonaisuudessaan.
Puitejärjestelyn palveluntuottajien kesken toteutettiin minikilpailutus konsultointipalvelusta. Tarjouspyyntö lähetettiin puitejärjestelyssä mukana oleville palveluntuottajille 19.11.2020 sähköpostitse. Tarjouspyynnössä oli määritelty tarjouksen sisältöä koskevat vaatimukset.
Tilaaja varasi oikeuden olla valitsematta ketään palveluntuottajaksi.
Määräaikaan 27.11.2020 mennessä tarjouksensa jättivät KPMG Oy, Suomen Hankintajuristit Asianajotoimisto Oy ja PTCServices Oy.
Tarjousten vertailu ja tarjoajan valinta
Tarjousten tarkastamisen yhteydessä todettiin, että kaikki tarjoukset
olivat puitejärjestelyn ja tarjouspyynnön ehtojen mukaisia.
Tarjouspyynnössä valintaperusteeksi oli asetettu kokonaistaloudellinen
edullisuus, jossa hinnan painoarvo oli 50 pistettä ja laadun painoarvo
oli enintään 50 pistettä.
Halvimman kokonaishinnan antaneen tarjoajan tarjous sai hinnan osalta 50 pistettä ja muut tarjoukset saivat pisteitä suhteutettuna halvimpaan tarjoukseen.
Tarjouksen laatua arvioitiin kokonaisuutena seuraavilla kriteereillä
(maksimipisteet 50):
1. Hankinnan valmistelun kuvaus ja vastaavuus tilaajan tarpeisiin (pisteet: 1-20 pistettä).
2. Hankinnan aikataulu ja aikataulun vastaavuus tilaajan tarpeisiin (pisteet: 1-10 pistettä).
3. Referenssit vastaavista hankinnoista, arvioidaan kokonaisuutena (pisteet: 1-10 pistettä).
4. Hankinnan kohteen ymmärrys ja markkinatuntemus sekä valmius hankinnan toteutukseen (pisteet: 1-10 pistettä).
Tarjoajien saamat hinta- ja laatupisteet laskettiin yhteen ja tarjousvertailu tehtiin tarjoajien saamien kokonaispisteiden perusteella. Tarjoaja valittiin kokonaispisteiden perusteella. Vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä.
Tarjousvertailun kokonaispisteiden perusteella valittiin palveluntuottajaksi KPMG Oy.
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta toimeksiantosopimuksen.
Sosiaali-ja terveystoimialan hallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020, § 19.
Päätös tullut nähtäväksi 30.12.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Sanna Kanervo, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252