Hankesuunnitelma, Riihenkulma 4, uudisrakentaminen

HEL 2020-014430
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 215 §

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausunto Helsingin kaupunkiympäristölle Malmin lastenkodin ja ympärivuorokautisen perhearvioinnin hankesuunnitelmasta

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta

Lausunto

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi tarveselvityksen ja puolsi Malmin lastenkodin ja perhearvioinnin (Riihenkulman lastenkoti, ympärivuorokautinen perhearviointi ja vastaanottoperhetoiminta) hankesuunnitelmaa.

Koko hankkeen bruttoala on 3745 brm² ja huoneistoala on 3010 htm². Kiinteistöt toteutetaan Helsingin kaupunkiympäristön toimialan omistukseen. Hanke sisältyy vuokra- ja osakeohjelmaan sekä on toimialan palveluverkon linjausten (sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 23.5.2023 § 97) mukainen.

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antoi seuraavan lausunnon Malmin lastenkodin ja perhearvioinnin (Riihenkulman lastenkoti, ympärivuorokautinen perhearviointi ja vastaanottoperhetoiminta) hankesuunnitelmasta:

"Hankekohtaiset tiedot

Riihenkulma 4 tontti on nykyisine rakennuksineen ollut lastensuojelun käytössä vuosikymmenten ajan. Rakennukset eivät palvele toiminnan nykyisiä vaatimuksia ja ovat tulleet teknisen käyttöikänsä päähän. Peruskorjaamalla nykyisiä rakennuksia ei voitaisi vastata toiminnallisiin tarpeisiin. Tontin käyttämätön rakennusoikeus mahdollistaa nykyistä laajemman toiminnan. Tontti sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien päässä, ja soveltuu lastensuojelun toiminnoille ympäristönsäkin puolesta hyvin. Uudisrakentamishankkeen tiloihin on esteetön pääsy.

Hanke edellyttää Riihenkulma 4 tontilla olevien nykyisten rakennusten purkamisen sekä Riihenkulma 2 tontin lohkomisen sekä Riihenkulma 2 B tontilla olevan rakennuspaikan hyödyntämisen uudisrakentamiselle. Riihenkulma 2 tontilla olevaan koulurakennukseen ja sen toimintaan ei hankkeella ole vaikutuksia. Molemmat tontit omistaa Helsingin kaupunki. Tonttien Riihenkulma 4 ja Riihenkulma 2B välille toteutetaan kulku. Tontille 2B toteutetaan itsenäinen kulku tonttien pohjoispuolelta kulkevalta Riihenkulma-kadulta.

Uudisrakentamishankkeen ansiosta voidaan toistensa lähelle sijoittaa Riihenkulman lastenkoti, sisältäen kolme tällä hetkellä erillistä pienyksikköä, vastaanottoperhetoiminta sekä ympärivuorokautinen perhearviointi (1.1.2024 alkaen perhevastaanotto).

Uudisrakentamishankkeen myötä toistensa läheisyyteen sijoittuvat toiminnat saavat terveelliset, kestävät, pitkäaikaiset, tarkoituksenmukaiset ja nykyaikaiset tilat toimintansa toteuttamiseksi. Hankkeessa on kiinnitetty erityistä huomiota nuorten ja työntekijöiden turvallisuuteen sekä kodinomaisuuteen ja kestävyyteen. Useamman lastensuojelun toiminnan sijoittaminen toistensa välittömään läheisyyteen mahdollistaa synergiaa tilojen käytön osalta sekä lisää turvallisuutta toimintoja toteutettaessa.

Hanke mahdollistaa lastenkotitoiminnan ja perhearvioinnin paikkamäärän lisäämisen, johon on perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan päätös.

Riihenkulma 4 tontille sijoittuu lastenkotitoiminnan yksikerroksiset osastorakennukset, joissa kaksi osastoa toimii parina. Osastoparit ovat suunniteltu paritalomaisiksi ratkaisuiksi omine asuintiloineen ja asuntopihoineen. Lastenkotitoiminnan välittömään läheisyyteen toteutetaan itsenäistymiseen tähtäävien taitojen harjoittelemiseen tarkoitetut itsenäistävän osastohoidon tilat kahdelle nuorelle. Tontille Riihenkulma 4 sijoittuu kaksikerroksinen päärakennus, jossa on osittain tiloja kaikkien toimintojen yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi korkea monitoimitila liikunnallisiin ja toiminnallisiin tarkoituksiin sekä kaikkia toimintoja palveleva laitoskeittiö ja henkilökunnan ruokailutilat.

Uudisrakentamisen myötä ympärivuorokautinen perhearviointi tulee toimimaan tontilla 2B samassa kaksikerroksisessa rakennuksessa vastaanottoperhetoiminnan kanssa.

Toimintojen edellyttämälle taustatyölle suunnitellut tilat ovat strategian mukaisia monitiloja, joissa vakanssimäärän muutokset voidaan huomioida. Lastenkotitoiminnan osastotiloissa on kiinnitetty huomiota käyttöjoustoon siten, että huoneita on otettavissa eri käyttötarkoituksiin ilman muutostöitä joko väli- tai pitkäaikaisesti.

Riihenkulma 4 tontilla toimiville toiminnoille tarvitaan väistötilat. Riihenkulman pienyksikkö ja lastenkodin hallinto väistävät keväällä 2024 osoitteeseen Niittaajankuja 2, jossa tällä hetkellä toimii Helsingin lastensuojelun nuorten vastaanoton kaksi osastoa. Niittaajankuja 2 tilat tyhjenevät keväällä 2024 nuorten vastaanoton muuttaessa uusiin tiloihin Krämertintielle. Vastaanottoperhetoiminnan väistötilojen järjestämistä selvitetään.

Uudisrakentamishankkeen myötä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala luopuu seuraavista kohteista:

- Tilanhoitajankaari 3 D 63 ja 64

- Jäkäläpolku 6

- Riihenkulma 4, A, B ja C (hankkeen myötä purettavat vanhat rakennukset).

Hankkeen arvioidut rakennuskustannukset ovat noin 20 840 000 euroa.

Hankkeen toteutussuunnittelu ajoittuu syyskuun 2023 ja kesäkuun 2024 väliselle ajalle. Rakentamisen valmistelu toteutuu vuoden 2024 heinäkuun ja syyskuun välillä. Rakentaminen ja käyttöönotto tapahtuu lokakuun 2024 ja maaliskuun 2026 välisenä aikana.

Hankkeeseen sisältyvät toiminnat

Riihenkulman lastenkoti tarjoaa pitkäaikaista ympärivuorokautista laitoshoitoa helsinkiläisille huostaanotetuille 3–17-vuotiaille lapsille ja nuorille, joilla on vakavaa oireilua. Lastenkoti toimii tällä hetkellä kolmessa erillisessä sijainnissa, jotka tarjoavat paikan yhteensä 24 lapselle. Uudisrakentamishankkeen myötä Helsingin oman lastenkotitoiminnan paikkamäärä kasvaa kuudella paikalla. Riihenkulman lastenkodin tuottamalle lastenkotipalvelulle on runsaasti kysyntää. Lastensuojelun asiakkaana olevien lasten sijaishuollon järjestäminen on välttämätöntä ja perustuu lastensuojelulakiin.

Ympärivuorokautinen perhearviointi (1.1.2024 alkaen perhevastaanotto) on lastensuojelulain mukainen avohuollon tukitoimi. Palvelu on laitosmuotoista arviointia pienten lasten perheille sellaisessa tilanteessa, kun arviointia ei voida toteuttaa kotona. Palvelun kesto on lyhytaikainen ja toiminta on ympärivuorokautista. Palvelun kohderyhmänä on sijoitustilanteessa oleva pikkulapsiperhe.

Vastaanottoperhetoiminnalla varmistetaan perhehoidon ensisijaisuus kiireellisissä sijoitustilanteissa. Perhehoito on laitoshoitoon nähden ensisijainen lapsen sijaishuollon muoto.

Rakennuksia koskevat tiedot

Rakennukset ovat valuharkkorunkoisia ja ala-, väli- sekä yläpohjat koostuvat ontelolaatastoista. Julkisivut ovat puuverhoillut, ja vesikatto on konesaumattua peltiä. Niissä rakennusosissa, joita ääneneristävyyden vaatimukset eivät suoraan koske, käytetään puuta. Valtaosa rakennuksista toteutetaan paalujen varaan. Huomiota kiinnitetään sisäilman laatuun, valaistukseen, paloturvallisuuteen ja esteettömyyteen. Toimintojen erityiset turvallisuustarpeet on rakenteellisten ratkaisujen lisäksi huomioitu rajaamalla eri käyttötarkoituksiin liittyvät tilat toisistaan kulunvalvonnalla. Tietoteknisissä asennuksissa otetaan huomioon kaikkien kolmen toiminnan tarpeet. Hankkeessa tavoitellaan pitkäaikaiskestävää, energiatehokasta ja helposti huollettavaa rakennusta. Käytettävät rakenteet, materiaalit, kalusteet ja varusteet ovat kulutusta kestäviä, kunnostettavia ja helposti puhdistettavia.

Vuokrakustannukset ja irtaimen hankintojen kustannukset toimialalle

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle arvioidut vuokrakustannukset ovat seuraavat:

  • 33,69 euroa/htm²/kuukausi
  • 101 398 euroa/kuukausi
  • 1 216 778 euroa/vuosi.

Toiminnan vaatimiin irtokalusteisiin, urakkaan kuulumattomiin laitteisiin ja muuhun irtaimistoon on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala varannut yhteensä 750 000 euroa vuodelle 2026. Kustannukset eivät sisällä tietohallinnon hankintoja.

Käsittely

Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Laura Korpinen: Esitän, että lausuntoehdotuksen sisältö olisi seuraava:

Lausuntoehdotus
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei puolla Malmin lastenkodin ja perhearvioinnin (Riihenkulman lastenkoti, ympärivuorokautinen perhearviointi ja vastaanottoperhetoiminta) hankesuunnitelmaa. Tilanteessa, jossa sotepe-toimiala joutuu etsimään säästöjä, ei ole syytä kasvattaa sotepe-menoja uudisrakentamisesta aiheutuvilla lisävuokrakuluilla. Päinvastoin nykyisten tilojen vuokraa pitäisi neuvotella kaupungin kanssa alaspäin, jos rakennusten arvo on alentunut.

Jäsen Laura Korpisen vastaehdotus raukesi kannattamattomana.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antoi esittelijän ehdotuksen mukaisen lausunnon.

Jäsen Laura Korpinen jätti sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausunnosta eriävän mielipiteen rauenneesta vastaehdotuksestaan ilmenevin perustein.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Lausunto osoitetaan sitä pyytäneelle Helsingin kaupunkiympäristön toimialalle. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta tekee samalla tarvepäätöksen puoltaessaan hankesuunnitelmaa.

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan toimialalautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.

Sulje

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 03.10.2023 § 194

24.08.2023 Ehdotuksen mukaan

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 26.10.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Piia Vanhatalo, suunnittelija, puhelin: 09 310 28529

piia.vanhatalo@hel.fi

Liitteet (pdf)

2. Hankesuunnitelman liitteet_Malmin lastenkoti ja perhearviointi
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.