Hankinta, alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoito ja vaativat kotipalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala
Alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon ja vaativien kotipalvelujen hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon ja vaativien kotipalvelujen puitejärjestelyyn seuraavat palveluntuottajat etusijajärjestyksen mukaisesti:
Hankinnan arvioitu kokonaisarvo (alv 0 %) on 8 400 000 euroa mahdollinen kahden vuoden optiokausi mukaan luettuna.
Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon ja vaativien kotipalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 63 (30.3.2021) ja päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Tarjouskilpailu
Alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon ja vaativien kotipalvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 4.5.2021 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 17.5.2021 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 21.5.2021. Kysymyksiä esitettiin 70 kappaletta.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Kilpailutuksessa hankinnan osa-alueita oli kolme (3):
Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen. Tarjoaja saattoi tulla valituksi palveluntuottajaksi yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen. Jokaisen osa-alueen puitejärjestelyyn valitaan kymmenen (10) soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa.
Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 2.6.2021 klo 12.00 mennessä.
Tarjouksia saatiin osa-alueittain seuraavasti:
Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:
Osa-alue 1:
- Syke Kotipalvelut Oy
- Tunne Hoiva Oy
- Viisi Vuodenaikaa Oy
Osa-alue 2:
- Kotipalvelu Mehiläinen Oy
- SihaCare Oy
- Syke Kotipalvelut Oy
- Tunne Hoiva Oy
- Viisi Vuodenaikaa Oy
- Väestöliiton Terapia- ja Kotipalvelut Oy
Osa-alue 3:
- Kehitysvammaisten Palvelusäätiö
- Kotipalvelu Mehiläinen Oy
- SihaCare Oy
- Syke Kotipalvelut Oy
- Tunne Hoiva Oy
- Viisi Vuodenaikaa Oy
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittuja hankintalain periaatteita tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- ja valintavaiheessa.
Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnöt palvelun vastuuhenkilön kokemusta koskien seuraaville tarjoajille:
- Syke Kotipalvelut Oy (osa-alueet 1, 2 ja 3)
- SihaCare Oy (osa-alueet 2 ja 3)
Tarjouspyynnössä hankintayksikkö on edellyttänyt, että palvelun vastuuhenkilön tulee täyttää seuraavat vaatimukset:
osa-alue 1: palvelun vastuuhenkilöllä on sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinto tai vastaava opistotasoinen tutkinto (sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja) ja työkokemukseen ja koulutukseen perustuvat johtamistaidot. Soveltuvana työkokemuksena pidetään vähintään yhden (1) vuoden yhtäjaksoista kokemusta vastaavista tehtävistä esimiesasemassa työskentelystä (viimeisen kolmen vuoden aikana)
osa-alue 2: palvelun vastuuhenkilöllä on sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinto tai tätä vastaava aiempi opistotasoinen tutkinto sekä työkokemukseen ja koulutukseen perustuvat johtamistaidot. Soveltuvana työkokemuksena pidetään vähintään kolmen (3) vuoden kokemusta lapsiperheiden parissa tehtävästä työstä ja vähintään (1) vuoden kokemus esimies- tai asiantuntijatehtävistä lapsiperheiden palveluissa.
osa-alue 3: palvelun vastuuhenkilöllä on sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinto tai tätä vastaava aiempi opistotasoinen tutkinto sekä työkokemukseen ja koulutukseen perustuvat johtamistaidot. Soveltuvana työkokemuksena pidetään vähintään (1) vuoden yhtäjaksoista esimieskokemusta palvelua vastaavissa tehtävissä.
Palveluntuottajan kokemusta koskien hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnön Syke Kotipalvelut Oy:lle (osa-alue 1). Tarjouspyynnössä hankintayksikkö on edellyttänyt, että palveluntuottajalla tulee olla vähintään yhden (1) vuoden kokemus alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon tuottamisesta.
Saatujen täsmennysten jälkeen hankintayksikkö hylkäsi Syke Kotipalvelut Oy:n tarjouksen osa-alueesta 1, sillä se ei täyttänyt palvelun vastuuhenkilölle eikä palveluntuottajalle asetettua kokemusvaatimusta.
Muut tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten vertailu ja kilpailutuksen tulos
Tarjousten vertailu tehtiin tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella siten, että hinnan painoarvo oli 100 prosenttia ehdottomien laatuvaatimusten täyttyessä. Halvinta hintaa käytetään valintaperusteena, koska oleelliset laatuun vaikuttavat seikat on huomioitu kattavasti hankinnan kohteen määrittelyssä ja ehdottomilla laatuvaatimuksilla pystytään turvaamaan palvelun laatu.
Jokaiseen osa-alueeseen valittiin kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat. Palveluntuottajat asetetaan etusijajärjestykseen tarjotun hinnan perusteella. Puitejärjestelyn sisällä asiakaskohtainen palveluntuottajan valinta tehdään sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön edellytykset huomioiden etusijajärjestyksessä ensimmäiseltä asiakkaan tilanteeseen soveltuvalta palveluntuottajalta.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kahden (2) vuoden mittainen sopimus. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja.
Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.9.2021.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Päätös tullut nähtäväksi 08.07.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Minna Eronen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 24859
Monica Lindberg, neuvolan ja lapsiperheiden kotipalvelun päällikkö, puhelin: 09 310 58352
Seija Polvi, kotihoitopäällikkö, puhelin: 09 310 43199
Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183