Hankinta, palvelumuotoilun hankinta, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-000335
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 2
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Palvelumuotoilun hankinta

Hallintojohtaja

Päätös

Hallintojohtaja päätti hyväksyä Kuudes Kerros Helsinki Oy:n tarjouksen Töihin soteen –verkkosivuston asiakasymmärryksestä ja konseptoinnista.

Samalla hallintojohtaja päätti hylätä Link Design & Development Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena. Tarjous ei noudattanut tarjouspyynnössä määriteltyä tavoiteaikataulua.

Hankinnan arvo on 42 750 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Helsingin kaupungilla on voimassa oleva puitesopimusjärjestely (HEL 2018-000285) kahdeksan toimittajan kanssa. Hankinta toteutettiin rajoitetulla menettelyllä, ns. minikilpailutuksena puitesopimustoimittajien kesken.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 30 % ja laatutekijöiden painoarvo 70 %.

Kokonaistaloudellista edullisuutta vertailtiin alla määritellyn mukaisesti tarjoushinnan ja palvelun laatutekijöiden perusteella kaksivaiheisen arvioinnin kautta.

Vertailun ensimmäisessä vaiheessa tarjoukset laitettiin järjestykseen valintaperusteiden 1–2.2 mukaisesti. Kohdista 1-2.2. voi saada enintään 90 pistettä. Pisteytyksen kaksi (2) parasta kutsuttiin esittelemään tarjouksensa lyhyesti keskustellen ja vastaamaan tilaajan kysymyksiin 30 minuutin etätilaisuudessa. Esittelyt järjestettiin 11.1.2021. Esittelystä voi saada enintään 10 pistettä.

Kokonaisuudessaan eniten hinnan ja laatutekijöiden perusteella vertailupisteitä saanut tarjous valittiin.

Hinta, 30 pistettä

Vertailuarvioina käytetään tarjoajan ilmoittamaa tarjouksen kokonaishintaa.

Tarjoushinnaltaan edullisin tarjous saa 30 vertailupistettä. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = edullisimman tarjouksen tarjoushinta (X) jaettuna asianomaisen tarjouksen tarjoushinnalla (Y) ja kerrottuna 30 pisteellä. Laskukaava: X/Y x 30 pistettä. Pisteet lasketaan kahden desimaalin tarkkuudella.

Palvelun laatu, 70 pistettä

Tarjouksen vähimmäisvaatimukset täyttävät tarjoukset otetaan mukaan vertailuun:

2.1 Työsuunnitelma, 40 pistettä

Tarjoajan tulee liittää tarjoukseensa työsuunnitelma, joka sisältää

  • työskentelyn vaiheet 
  • menetelmät 
  • aikatauluarvio 
  • tarjottavat asiantuntijat
  • tarjottavien asiantuntijoiden nimet ja esittelyt (CV ja/tai portfolio)
  • toimeksiantajalta vaadittava osallistuminen työsuunnitelman toteutukseen
  • hinta

Työsuunnitelmaa arvioidaan asteikolla 1-5 p seuraavilla kriteereillä:

  • vastaavuus hankinnan tavoitteisiin 
  • oivaltavuus 
  • toteuttamiskelpoisuus 

Annetut pisteet kerrotaan 8:lla. Maksimipistemäärä on 8 x 5 = 40 pistettä.

2.2. Referenssit, 20 pistettä

Tarjoajan tulee liittää tarjoukseensa 3-5 kappaletta referenssejä aiemmin tehdyistä vastaavista projekteista. Referenssien tulee sisältää:

  • projektin nimi ja kuvaus sekä yhteyshenkilön nimi ja sähköpostiosoite
  • toimeksiantajan nimi ja ajankohta
  • kuvaus palveluntarjoajan osuudesta projektissa, esimerkiksi projektisuunnitelma, käytetyt menetelmät, ja niin edelleen
  • työnäytteitä, joissa esimerkiksi kuvakaappauksia, suunnitelmia, valokuvia ja luonnoksia tehdystä työstä
 

Parhaiten tilaajan tarvetta vastaava tarjoaja saa referensseistä 20 pistettä ja muut tarjoajat saavat pisteitä suhteutettuna parhaaseen tarjoukseen.

2.3 Tarjouksen esittely, 10 pistettä

Tarjouksen esittely arvioidaan asteikolla 1-5 p, jossa arviointikriteereinä ovat: sisällön valinta ja oleellisuus hankinnan tavoitteisiin.

Annetut pisteet kerrotaan 2:lla. Maksimipistemäärä on 2 x 5 = 10 pistettä.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyyntö lähetettiin kolmelle puitejärjestelyssä mukana olevalle toimittajille 10.12.2020 sähköpostitse.

Lisätietokysymykset tuli esittää 16.12.2020 mennessä sähköpostitse. Kysymyksiä esitettiin muun muassa verkkosivun teknisestä toteutuksesta, sivuston päivittäjistä, kohderyhmistä ja sivuston roolista suhteessa muihin hel.fi-sivuston sisältöihin. Kysymyksiin vastattiin määräaikaan 17.12.2020 mennessä sähköpostitse.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 21.12.2020. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat kolme tarjoajaa:

  • Futurice Oy
  • Kuudes Kerros Helsinki Oy
  • Link Design & Development Oy

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Viestintäpalvelut -yksikkö on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Futurice O:n y ja Kuudes Kerros Helsinki Oy:n tarjoukset täyttivät tarjoukselle asetetut vaatimukset.

Link Design & Developmentin tarjous ei vastannut tarjouspyynnön vaatimuksia. Link Design & Developmentin tarjouksessa projektin aikataulusuunnitelma kesti helmikuulta toukokuulle, vaikka tarjouspyynnössä oli pyydetty toimeksiannon valmistumista 21.3.2021 mennessä. Link Design & Developmentin tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Valinta

Viestintäpalvelut ja henkilöstöresurssipalvelut –yksiköt ovat 11.1.2020 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia.

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman asiakasymmärrys- ja konseptointikokonaisuuden tarjosi Kuudes Kerros Helsinki Oy vertailuhinnalla 42 750 euroa (alv 0 %) ja vertailupisteillä.

Vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä (liite 1).

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun hankinnasta on tehty tilaus toimittajalle.

Hallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 15.12.2020 § 276.

Päätös tullut nähtäväksi 20.01.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Noora Penttinen, viestintäasiantuntija, puhelin: 09 310 43538

noora.penttinen@hel.fi

Päättäjä

Tiina Mäki
hallintojohtaja