Hankinta, hygieniasuojien hankinta vuoden 2021 kuntavaalien ennakkoäänestystä varten

HEL 2021-000726
Asialla on uudempia käsittelyjä
2. / 4 §

Suojavarusteiden hankkiminen vuoden 2021 kuntavaaleihin

Keskusvaalilautakunta

Päätös

Keskusvaalilautakunta päätti hyväksyä tarjouksen (liite 1) suojaplekseistä vuoden 2021 kuntavaalien yleisiä ennakkoäänestyspaikkoja ja vaalipäivän äänestyspaikkoja varten.

Keskusvaalilautakunta oikeutti sihteeristön hankkimaan lisäksi tarvittavat suojavarusteet (mm. kasvomaskeja, visiirejä, käsidesejä ja niiden telineitä, desinfiointitarvikkeita sekä mahdollisesti oikeusministeriön myöhemmin ohjeistamia tarvikkeita) vuoden 2021 kuntavaaleihin tarvittavat määrät kuitenkin kokonaismäärältään enintään 75 000 eurolla. Hankinnat tehdään kaupungin voimassaolevia hankintasäännöksiä noudattaen ja kaupungin keskistetyn hankinnan kautta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Oikeusministeriö ohjeistaa kuntien keskusvaalilautakuntia vaalijärjestelyissä. Vallitsevan koronapandemian vuoksi oikeusministeriö ohjeistaa kuntia toimintaohjeilla vuoden 2021 kuntavaaleihin. Kuntavaalien ohjeet eivät ole vielä saapuneet, mutta oikeusministeriön vaaliyksikön alustavien tietojen mukaan ohjeistuksena tulee olemaan monenlaisten suojavarusteiden käyttäminen äänestyksessä, kuten kasvomaskit, visiirit, suojapleksit jne.

Suojapleksien käyttöä suositellaan äänestäjien ja virkailijoiden välillä aina kuin se on mahdollista. Ohjeistus koskee niin yleisiä ennakkoäänestyspaikkoja kuin vaalipäivän äänestyspaikkojakin. Vaaleissa suojapleksin käyttäminen on mahdollista yleisissä ennakkoäänestyspaikoissa asiakaspalvelupisteillä ja vaalipäivän äänestyspaikoilla vaaliluettelopisteillä.

Helsingin rakentamispalveluliikelaitos Starasta on saatu tarjous suojaplekseistä vuoden 2021 kuntavaalien yleisiin ennakkoäänestyspaikkoihin ja vaalipäivän äänestyspaikkoihin (liite 1). Suojapleksien hankkimiskustannukset ovat noin 22 800 euroa.

Myös muunlaiset suojavarusteet ovat tarpeen vuoden 2021 kuntavaaleissa vallitsevan koronapandemian vuoksi. Suojavarusteita tarvitaan mm. keskusvaalilautakunnan toimiston työskentelyssä, kotiäänestyksessä, vaalitoimikuntien ja vaalilautakuntien työskentelyssä, yleisissä ennakkoäänestyspaikoissa sekä ääntenlaskennassa. Näitä tarvittavia suojavarusteita ovat muun muassa kasvomaskit, visiirit, käsidesi ja niiden telineet, erilaiset siivous- ja desinfiointivälineet sekä muut mahdollisesti oikeusministeriön myöhemmin ohjeistamat tarvikkeet.

Oikeusministeriön ohjeistus noudatettavista turvallisuusohjeista ja käytettävistä välineistä ei ole vielä käytettävissä, vaan arviot tarvittavista suojavarusteista perustuvat alustaviin tietoihin ja arvioihin. Suojavarusteita tarvitaan suuret määrät.

Suojavarusteiden hankinta pyritään tekemään kaupungin keskitetyn hankintapaikan Staran logistiikkakeskuksen kautta aina kuin mahdollista. Hankintojen osalta selvitetään etukäteen onko mahdollista palauttaa mahdollisesti käyttämättä jääneet suojavarusteet ja koska tilaukset on viimeistään tehtävä, jotta suojavarusteet ovat varmasti vaalien käytössä.

Ohjeistuksen mukaan kasvomaskeja täytyy olla vaalivirkailijoille ja niitä tulee olla myös tarjolla äänestäjille, joilla ei itsellään ole kasvomaskia päällään. Vaalipäivän äänestyspaikoille (kuntavaaleissa 165) tarvitaan vaalivirkailijoille noin 20 000 kasvomaskia ja äänestäjille lähes 40 000 kasvomaskia, jos arvioidaan, että noin viidelletoista prosentille vaalipäivän äänestäjistä tarjotaan kasvomaskia. Tämänhetkisillä hinnoilla kustannusarvio pelkästään vaalipäivän kasvomaskeista on noin 11 500 euroa. Ennakkoäänestykseen on varattava ennakkoäänestysvirkailijoille vähintään 13 000 kasvomaskia ja lisäksi äänestäjille tarjottavia maskeja noin 25 000 kasvomaskia. Näiden kustannusarvio on noin 7 300 euroa. Lisäksi tarvitaan kasvomaskeja muulle henkilöstölle, kuten laitosäänestystä ja kotiäänestystä hoitaville vaalivirkailijoille, ääntenlaskennan henkilöstölle sekä avustavalle henkilöstölle.

Tämänhetkisen tiedon mukaan käsidesiä tulee käyttää äänestyksen useassa vaiheessa. Arvioitaessa tarvittavan käsidesin määrää on huomioitava, että ohjeissa tullaan edellyttämään käsidesin löytymistä yleisillä ennakkoäänestyspaikoilla ja vaalipäivän äänestyspaikoilla ainakin jokaisen asiointipisteen kohdalta äänestäjille ja virkailijoille sekä sisäänkäynnin läheisyydestä. Varovainen arvio ennakkoäänestyspaikoilla ja vaalipäivän äänestyspaikoilla tarvittavista käsidesimääristä on laskettu edellisten kuntavaalien äänestäjämäärien perusteella. Tarvittava määrä on mahdollisesti ennakkoäänestyspaikoilla noin 12 käsidesipulloa päivässä. Ennakkoäänestys jatkuu viikon ajan ja ennakkoäänestyspaikkoja on 36, joten kokonaismäärä on 3 024. Suurimpiin ennakkoäänestyspaikkoihin tarvitaan suuremmat määrät, joten arvio on noin 3 200 käsidesipulloa ennakkoäänestyspaikkoihin. Näiden kustannusarvio on 17 600 euroa. Lisäksi vaalipäivän äänestyspaikoille arvioidaan tarvittavan yhteensä 2 970 käsidesipulloa. Näiden kokonaiskustannus on noin 16 400 euroa.

Erilaisten suojavarusteiden kokonaiskustannusten arviointi on vaikeaa tulevan pandemiatilanteen ollessa vielä epävarma. On kuitenkin selvää, että suojavarusteiden hankinta on välttämätöntä, jotta äänestäminen saadaan mahdollisimman turvalliseksi. Esitetään, että sihteeristö oikeutetaan hankkimaan erilaisia koronapandemiaan liittyviä suojavarusteita, kuitenkin korkeintaan 75 000 eurolla.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 09.02.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin keskusvaalilautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

keskusvaalilautakunnan sihteeri
Veera Reuna

Lisätietojen antaja

Veera Reuna, keskusvaalilautakunnan sihteeri, puhelin: 09 310 20001

veera.reuna@hel.fi

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Suojapleksi kuntavaalit 2021 tarjous Stara

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.