Hankinta, hygieniasuojien hankinta vuoden 2021 kuntavaalien ennakkoäänestystä varten
Koronaan liittyvien hygieniatuotteiden hankinnat kuntavaaleissa 2021
Päätös
Keskusvaalilautakunta päätti hyväksyä lisähankinnat koronalta suojautumiseen liittyvistä suojavarusteista (mm. kasvomaskeja, visiirejä, käsidesejä ja niiden telineitä, desinfiointitarvikkeita, suojakäsineitä, suojaessuja sekä muita koronalta suojautumiseen tarvittavia tarvikkeita) vuoden 2021 kuntavaaleihin tarvittavat määrät, kuitenkin kokonaismäärältään enintään 90 000 eurolla. Hankinnat tehdään kaupungin voimassaolevia hankintasäännöksiä noudattaen ja kaupungin keskistetyn hankinnan kautta.
Keskusvaalilautakunta valtuutti sihteeristön hoitamaan hankintojen käytännön järjestelyt.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Keskusvaalilautakunta päätti kokouksessaan 28.1.2021 antaa valtuudet sihteeristölle hankkia koronalta suojautumiseen liittyvien hygieniatuotteiden hankintaan alustavasti enintään 75 000 eurolla ja lisäksi pärskesuojia 22 800 eurolla. Hankinnat tuli tehdä Helsingin rakentamispalveluiden Staran kautta.
Edellistä päätöstä tehtäessä ei vielä ollut käytössä oikeusministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ohjeistusta vaalivirkailijoille koronalta suojautumiseen. Ohjeiden saavuttua ja täsmennyttyä useita kertoja on tullut ilmi, että ohjeiden mukaiseen suojautumiseen koronalta tarvitaan huomattavia määriä lisää hygieniatarvikkeita.
Tähän mennessä ostoja, jotka liittyvät koronalta suojautumiseen on tehty yhteensä noin 71 000 eurolla. Tähän on laskettu mukaan pärskesuojien hankinta. Arvioiden mukaan keskusvaalilautakunnan tulee hankkia lisää hygieniatarvikkeita koronalta suojautumiseen noin 90 000 eurolla.
Hankinnat on tarkoitus tehdä Helsingin rakentamispalvelu Starasta. Etukäteen on selvitetty, että käyttämättömät ja avaamattomat hygieniatarvikkeet voidaan palauttaa Staralle.
Keskusvaalilautakunta 28.01.2021 § 4
Päätös
Keskusvaalilautakunta päätti hyväksyä tarjouksen (liite 1) suojaplekseistä vuoden 2021 kuntavaalien yleisiä ennakkoäänestyspaikkoja ja vaalipäivän äänestyspaikkoja varten.
Keskusvaalilautakunta oikeutti sihteeristön hankkimaan lisäksi tarvittavat suojavarusteet (mm. kasvomaskeja, visiirejä, käsidesejä ja niiden telineitä, desinfiointitarvikkeita sekä mahdollisesti oikeusministeriön myöhemmin ohjeistamia tarvikkeita) vuoden 2021 kuntavaaleihin tarvittavat määrät kuitenkin kokonaismäärältään enintään 75 000 eurolla. Hankinnat tehdään kaupungin voimassaolevia hankintasäännöksiä noudattaen ja kaupungin keskistetyn hankinnan kautta.
Esittelijä
Lisätiedot
Veera Reuna, keskusvaalilautakunnan sihteeri, puhelin: 310 20001
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550
Päätös tullut nähtäväksi 17.05.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin keskusvaalilautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Veera Reuna, keskusvaalilautakunnan sihteeri, puhelin: 09 310 20001
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550