Hankinta, lastensuojelun ruokapalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala
Lastensuojelun ruokapalvelujen hankinta Palvelukeskus Helsinki -liikelaitokselta
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan tukipalvelupäällikkö päätti hankkia lastensuojelun ruokapalveluja Palvelukeskus Helsinki -liikelaitokselta.
Hankinnan ennakoitu arvo on noin 150 000 (alv 0%). Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Päätöksen perustelut
Hankinta tehdään määräajalle ilman avointa tarjousmenettelyä Palvelukeskus Helsinki -liikelaitokselta. Kyseessä on kaupunkiorganisaation sisäinen hankinta eli omana työnä toteutettava palveluhankinta. Hankinta tehdään hankintalain (1397/2016) 15 §:n mukaisesti sidosyksiköltä.
Palvelua hankitaan toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella. Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.
Hankinnalla taataan lastensuojelun ruokapalvelujen saatavuus ja jatkuminen keskeytyksettä normaali ja poikkeusolosuhteissa.
Hankinnan taustaa
Lastensuojelun yksiköt pääsääntöisesti valmistavat itse ateriansa eli raaka-aineet ostetaan elintarviketoimittajilta, mutta jotkut yksiköt tilaavat osan päivittäisistä aterioista Palvelukeskus Helsingiltä. Esimerkiksi väistötiloissa ja uusia väliaikaisia yksikköjä perustettaessa on turvattava ruokapalvelujen saatavuus lastensuojelun asiakkaille tilaamalla ateriat Palvelukeskus Helsingiltä.
Lastensuojelun ruokapalvelujen sopimuksella ja sen liitteillä sovitaan Palvelukeskus Helsingin kanssa ruokapalvelujen järjestämisestä sosiaali- ja terveystoimialan osoittamiin yksiköihin.
Sosiaali- ja terveystoimialalla on puitesopimus Palvelukeskus Helsinki –liikelaitoksen kanssa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen, terveys- ja päihdepalvelujen sekä vammaistyön ruokapalvelujen järjestämisestä.
Sopimus ja hinta
Hankinnan hinta perustuu laskennalliseen kokonaisarvioon käytettävistä palveluista, jonka pohjana on palvelujen käyttäjämäärää.
Sopimuskausi on toistaiseksi voimassa oleva. Sopimus voidaan irtisanoa kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla. Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan päätöksestä tehdään Palvelukeskus Helsingin kanssa erillinen sopimus (Liite 1 Yhteistyöasiakirja).
Palvelua tuotetaan voimassa olevan sopimuksen mukaisin ehdoin ja hinnoin.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Sosiaali- ja terveystoimialan tukipalvelupäällikön oikeus toteuttaa pienhankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 19.1.2021 § 14.
Päätös tullut nähtäväksi 12.03.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Milla Härkönen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43118
Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241