Hankinta, puitejärjestely, hoivakalusteet, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-001443
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 50 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Hoiva-/seniorikalusteiden puitejärjestelyn hankinta

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hoiva-/seniorikalusteiden puitejärjestelyn seuraavat toimittajat ensisijaisuusjärjestyksessä:

    Sopimukset ovat voimassa määräaikaisesti kolmen vuoden ajan. Tavoiteltu sopimuskausi on 1.4.2022–31.3.2025. Sopimusta voidaan tilaajan niin päättäessä jatkaa yhdellä (1) enintään yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.

    Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo optiokausi mukaan lukien on 1 600 000 euroa.

    Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita tilataan tarpeen mukaan.

    Päätös on ehdollinen kaikkien toimittajien osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

    B Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan

    - päättämään optiokauden käyttöönotosta
    - päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.

    Käsittely

    Hankinta-asiantuntija Krista Mannersuo oli kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

    Päätös on ehdotuksen mukainen.

    Sulje

    Hankinta-asiantuntija Krista Mannersuo on kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

    Hankinnan kohde

    Kilpailutettu hankinta koskee hoiva-/seniorikalusteiden puitejärjestelyä. Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala hankkii tarpeen mukaan hoiva-/seniorikalusteita erilaisiin kohteisiin, kuten seniorikeskuksiin, ryhmäkoteihin ja terveyskeskuksiin Helsingin kaupungin alueella.

    Hankinta koostuu kolmesta tuoteryhmästä: ruokailutilojen istuinkalusteista, ruokapöydistä sekä oleskelutilojen istuinkalusteista. Tuoteryhmien sisällä oli tarjouspyynnössä määritelty hintavertailussa käytettävät hankinnan kohteet. Tarjouspyynnössä määriteltyjen kohteiden lisäksi tarjouskilpailussa saattoi tarjota myös muita hoiva-/seniorikäyttöön tarkoitettuja tai soveltuvia kalusteita. Hankintaa ei ollut jaettu osiin. Hankintayksikkö on kilpailutuksella hakenut kokonaistoimittajia. Hankinnan kohde on tarkemmin kuvattu tarjouspyyntöasiakirjoissa.

    Puitejärjestelyyn valittiin mukaan kolme toimittajaa, ja toimittajat asetettiin tarjouspyynnön mukaisesti ensisijaisuusjärjestykseen toimittajien tarjouksistaan saamien kokonaisvertailupisteiden perusteella.

    Hankintamenettely

    Hoiva-/seniorikalusteiden hankinnan arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, tarkoittaman EU-kynnysarvon. Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi 20.1.2022 julkaistulla hankintailmoituksella.

    Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin tarjoajien soveltuvuudelle vähimmäisvaatimukset ja määriteltiin hankittavat tuotteet sekä tarjottavien tuotteiden laadun ja ominaisuuksien vähimmäisvaatimukset.

    Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty tarjousten vertailuperusteet. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, ja kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena oli hinta 90 prosentin painoarvolla ja laatu 10 prosentin painoarvolla.

    Tarjouskilpailussa ei sallittu osatarjouksia eikä rinnakkaisia tarjouksia. Kukin tarjoaja sai jättää tarjouskilpailussa yhden tarjouksen.

    Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä ja tarjouskilpailua koskevia lisätietokysymyksiä 4.2.2022 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi -portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä kahdeksan (8) kysymystä, joihin vastattiin 7.2.2022.

    Tarjouspyynnössä ja hankintailmoituksessa asetettuun määräaikaan 18.2.2022 klo 12.00 mennessä tarjouksia jättivät seuraavat tarjoajat:
    - Isku Interior Oy
    - Kuopion Woodi Oy
    - Martela Oyj
    - Modeo Oy.

    Tarjousten käsittely

    Tarjoukset avattiin 18.2.2022 sähköisestä järjestelmästä. Hankintayksikön toteuttaman alustavan selvityksen mukaan kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

    Hankintayksikkö tarkisti saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

    Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli tarjouksen sisältö- ja muotovaatimusten osalta asetettu vähimmäisvaatimuksena, että tarjouksen ja sen liitteiden tulee olla suomenkielisiä. Tarjouspyynnön mukaan tarjouksen liitteenä tuli antaa tuotehinnasto tarjoajan valikoimissa olevista, hoiva-/seniorikäyttöön soveltuvista kalusteista. Modeo Oy oli liittänyt tarjoukseensa kolme hinnastoliitettä, joista vain yksi oli suomenkielinen ja kaksi muuta englanninkielisiä. Modeo Oy:n tarjous ei tältä osin täytä tarjouksen sisällölle ja muodolle asetettua vähimmäisvaatimusta. Hankintalain 74 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Näin ollen Modeo Oy:n tarjous suljettiin pois tarjouskilpailusta.

    Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle ja tarjottaville tuotteille asetetut vähimmäisvaatimukset. Modeo Oy:n tarjousta lukuun ottamatta kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut ehdottomat vähimmäisvaatimukset, ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

    Tarjousvertailu ja toimittajien valinta

    Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä määritellyllä tavalla siten, että tarjouksessa annettujen hintojen painoarvo oli 90 pistettä ja laadun painoarvo 10 pistettä maksimipisteiden ollessa 100 pistettä.

    Tarjousten saamat hintapisteet (korkeintaan 90 pistettä) määräytyivät siten, että kullekin tarjouspyynnössä määritellylle hankinnan kohteelle oli tarjouspyynnössä määritelty painoarvo hinnan maksimipisteistä. Tarjousten hintavertailussa huomioitiin yhteensä kymmenen hankinnan kohdetta. Tarjouspyynnön mukaisesti kunkin kohteen halvin tarjottu hinta sai kyseisen kohteen painoarvon mukaiset hinnan maksimipisteet ja muut suhteutettiin tähän tarjouspyynnössä ilmoitetulla kaavalla. Tarjouksen saamat hintapisteet muodostuivat yhteenlasketuista, kohdekohtaisista hintapisteistä.

    Tarjousten saamat laatupisteet (korkeintaan 10 pistettä) jakautuivat tarjouspyynnön mukaisesti siten, että laadun arvioinnissa tarjoajan hoiva-/seniorikäyttöön tarkoitettujen tai soveltuvien tuotteiden tuotevalikoiman laajuudesta saattoi saada korkeintaan 8 pistettä ja tarjouspyynnön työllistämisehtoon sitoutumisesta korkeintaan 2 pistettä.

    Kunkin tarjouksen saamat kokonaisvertailupisteet muodostuivat tarjouksen yhteenlasketuista hinta- ja laatupisteistä. Tarjoajat asetettiin tarjousten saamien kokonaisvertailupisteiden perusteella ensisijaisuusjärjestykseen.

    Tarjoajien saamat kokonaisvertailupisteet ilmenevät tarjousvertailusta, joka on päätösesityksen liitteenä 1.

    Sopimuskauden aikana tilaukset tullaan tekemään pääsääntöisesti puitejärjestelyyn ensisijaiseksi valitulta toimittajalta. Tilausten tekemisessä edetään ensisijaisuusjärjestyksessä toiseen tai kolmanteen toimittajaan aina, mikäli ensisijaisuusjärjestyksessä edellä oleva toimittaja ei pysty tuotteita toimittamaan. Lisäksi suuremmat, arvonlisäverottomalta arvoltaan vähintään 60 000 euron hankintakokonaisuudet tullaan kevennetysti kilpailuttamaan puitesopimustoimittajien kesken.

    Ensisijaisuusjärjestyksen noudattamisesta voidaan poiketa vain erityistapauksissa.

    Hankintavaltuuksista päättäminen

    Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 18.1.2022 § 7 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa.

    Nyt tehtävän hoiva-/seniorikalusteiden puitejärjestelyn hankinnan kokonaisarvoksi on arvioitu 1 600 000 euroa, minkä vuoksi lautakunta päättää asiasta.

    Sopimusten allekirjoittaminen

    Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on toimialajohtajalla. Lisäksi on tarkoituksenmukaista, että toimialajohtaja voi päättää myös option käyttöönotosta.

    Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun hankinnasta on tehty hankintasopimukset valittujen toimittajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

    Sulje

    Päätös tullut nähtäväksi 24.03.2022

    OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

    Pöytäkirjan 47, 50 (B) ja 52 (B) §:t.

    Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

    Oikaisuvaatimusoikeus

    Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

    • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
    • kunnan jäsen.
    Oikaisuvaatimusaika

    Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

    Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

    Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

    Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

    Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

    Oikaisuvaatimusviranomainen

    Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

    Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

    Sähköpostiosoite:
    helsinki.kirjaamo@hel.fi
    Postiosoite:
    PL 10
     
    00099 HELSINGIN KAUPUNKI
    Käyntiosoite:
    Pohjoisesplanadi 11-13
    Puhelinnumero:
    09 310 13700

    Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

    Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

    Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

    Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

    • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
    • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
    • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
    • oikaisuvaatimuksen tekijä
    • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
    • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
    Pöytäkirja

    Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

    MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

    Pöytäkirjan 50 (A) ja 52 (A) §:t.

    Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

    OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
    Oikaisuvaatimusaika

    Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

    Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

    Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

    Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

    Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

    Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

    Oikaisuvaatimusviranomainen

    Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

    Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

    Sähköpostiosoite:
    helsinki.kirjaamo@hel.fi
    Postiosoite:
    PL 10
     
    00099 HELSINGIN KAUPUNKI
    Käyntiosoite:
    Pohjoisesplanadi 11-13
    Puhelinnumero:
    09 310 13700

    Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

    Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

    Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

    • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
    • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
    • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

    Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

    Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

    Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

    Pöytäkirja

    Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

    VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
    Valitusaika

    Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

    Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

    Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

    Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

    Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

    Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

    Valitusviranomainen

    Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

    Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

    Postiosoite:
    Radanrakentajantie 5
     
    00520 HELSINKI
    Sähköpostiosoite:
    markkinaoikeus@oikeus.fi
    Faksinumero:
    029 56 43314
    Käyntiosoite:
    Radanrakentajantie 5
    Puhelinnumero:
    029 56 43300

    Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

    Postiosoite:
    Sörnäistenkatu 1
     
    00580 HELSINKI
    Sähköpostiosoite:
    markkinaoikeus@oikeus.fi
    Faksinumero:
    029 56 43314
    Käyntiosoite:
    Sörnäistenkatu 1
    Puhelinnumero:
    029 56 43300

    Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

    Valituksen muoto ja sisältö

    Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

    Valituksessa on ilmoitettava:

    1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
    2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
    3. vaatimusten perustelut;
    4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

    Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

    Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

    Valitukseen on liitettävä:

    1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
    2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
    3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
    Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

    Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

    Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

    Sähköpostiosoite:
    helsinki.kirjaamo@hel.fi
    Postiosoite:
    PL 10
     
    00099 HELSINGIN KAUPUNKI
    Käyntiosoite:
    Pohjoisesplanadi 11-13
    Puhelinnumero:
    09 310 13700

    Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

    Odotusaika

    EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

    Oikeudenkäyntimaksu

    Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

    Pöytäkirja

    Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

    Sulje

    Esittelijä

    sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
    Juha Jolkkonen

    Lisätietojen antaja

    Krista Mannersuo, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 33760

    krista.mannersuo@hel.fi