Hankinta, Parkour -tunnit, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, nuorisopalvelukokonaisuus
Hankintapäätös, Parkour tunnit
Päätös
Nuorisoasiainjohtaja päätti hankkia Parkour kurssit osa-alue 1 koulut Yhtenäiskoulu, Porolahden peruskoulu, Toivolan koulu ja osa-alue 2 koulut Laajasalon peruskoulu ja Koskelan ala-aste Parkour Akatemia Oy:ltä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan enintään 16 650 euroa ajalle 29.3.2021 – 4.6.2021.
Nuorisoasiainjohtaja päätti hankkia Parkour kurssit osa-alueelta 3 Hietakummun ala-asteelle ja Vesalan peruskouluun Pukinmäen taidetaloyhdistys ry:ltä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan enintään 3600 euroa ajalle 29.3.2021 – 4.6.2021.
Nuorisoasiainjohtaja päätti hankkia suorahankintana Parkour kurssit osa-alueelta 4 koulu Staffansby lågstadiesklola Tapanilan Erä Karate ry:ltä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 1200 euroa ajalle 29.3.2021 – 4.6.2021.
Nuorisoasiainjohtaja päätti sulkea pois tarjoajan Tapanilan Erä Karate Oy:n osa-alueelta 3 tarjouspyynnön vastaisena.
Lisäksi nuorisopalveluyksikön johtaja päätti valtuuttaa Nuorisopalveluiden Läntisen alueen aluepäällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja tekemään siihen vähäisiä muutoksia tarvittaessa.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin allekirjoitettavalla sopimuksella. Sopimuskausi alkaa 29.3.2021.
Päätöksen perustelut
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala toteuttaa ajalla 1.1 – 4.6.2021 koko toimialan kattavan Harrastamisen Suomen malli-ohjelman, jonka kokonaisbudjetti on 1 miljoonaa euroa. Hankkeen koordinoinnista, hallinnosta ja taloudesta vastaa nuorisopalvelukokonaisuus (Haj 30.11.2020, 33 §, tiliöinnin tunniste 2930022).
Helsingin kaupunki on 18.12.2020 perustanut harrastustoimintapalvelujen hankintaa varten dynaamisen hankintajärjestelmän Tarjouspalvelu-hankintapalvelussa. Hankintajärjestelmä on jaettu kolmeen (3) luokkaan: 1) liikunnallinen harrastustoiminta ja 2) kulttuurinen ja 3) digitaalinen ja innovatiivinen harrastustoiminta. Hankintajärjestelmän perustamisvaihe on päättynyt ja hankintavaiheeseen siirrytty 18.1.2021.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, ”hankintalaki”) 49.2 §:n mukaan hankintajärjestelmän sisäisissä kilpailutuksissa tulee noudattaa rajoitettua menettelyä. Hankintayksikkö on 9.2.2021 julkaissut tarjouspyynnön ruoan valmistamiskurssien järjestämisestä. Sisäiseen kilpailutukseen ovat voineet jättää tarjouksensa kaikki luokkaan 3 hyväksytyt tarjoajat. Kilpailutus on jaettu kolmeen (3) osa-alueeseen. Tarjousten jättämisen määräaika on ollut 20.2.2021 klo 12:00.
Osa-alueen 1 kohdalla kyse on ollut toiminnan järjestämisestä Yhtenäiskoulussa, Porolahden peruskoulussa ja Toivolan koulussa. Osa-alueen 2 kohdalla kyse on ollut toiminnan järjestämisestä Koskelan ala-asteella ja Laajasalon peruskoulussa. Osa-alueen 3 kohdalla kyse on ollut toiminnan järjestämisestä Vesalan peruskoulussa ja Hietakummun ala-asteella. Osa-alueen 4 kohdalla kyse on ollut toiminnan järjestämisestä Åshöjdens grundskolassa ja Staffansby lågstadieskolassa.
Määräaikaan mennessä hankintayksikkö vastaanotti seuraavat tarjoukset:
Osa-alueesta 1:
Parkour Akatemia Oy
Pukinmäen taidetaloyhdistys ry
Osa-alueesta 2:
Parkour Akatemia Oy
Pukinmäen taidetaloyhdistys ry
Osa-alueesta 3:
Parkour Akatemia Oy
Pukinmäen taidetaloyhdistys ry
Tapanilan Erä Karate ry
Osa-alueesta 4:
Tapanilan Erä Karate ry
Tarjousten avaamisen jälkeen hankintayksikkö selvitti tarjousten soveltuvuuden. Kaikki vastaanotetut tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen jälkeen hankintayksikkö tarkasti tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden. Seuraava tarjous ei ollut tarjouspyynnön mukainen ja se on suljettava osa-alueiden 3 osalta pois kilpailusta: Tapanilan Erä Karate ry.
Niiden tarjoajien, jotka täyttivät soveltuvuudelle asetetut vaatimukset sekä joiden tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia, tarjoukset vertailtiin.
Tarjouspyynnön mukaan kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjouksena pidetään tarjousta, joka on hinnaltaan halvin. Laatu on huomioitu vähimmäisvaatimuksissa.
Tarjoajien tarjouksissaan ilmoittamat vertailuhinnat olivat osa-alueen 1 osalta seuraavat:
Parkour Akatemia Oy 185,00 e
Pukinmäen taidetaloyhdistys ry 120,00 e
Tarjoajien tarjouksissaan ilmoittamat vertailuhinnat olivat osa-alueen 2 osalta seuraavat:
Parkour Akatemia Oy 185,00 e
Pukinmäen taidetaloyhdistys ry 120,00 e
Tarjoajien tarjouksissaan ilmoittamat vertailuhinnat olivat osa-alueen 3 osalta seuraavat:
Parkour Akatemia Oy 185,00 e
Pukinmäen taidetaloyhdistys ry 120,00 e
Osa-alueessa 4 ei saatu yhtään soveltuvaa tarjousta.
Hankintayksikkö tekemän vertailun perusteella tulisi valituksi osa-alueiden 1, 2, ja 3 osalta Pukinmäen taidetaloyhdistys ry. Annetun tarjouksen mukaan Pukinmäen taidetaloyhdistys ry tarjosi osa alueita 1,2 ja 3. Neuvotteluissa 3.3.2021 selvisi, että toimija ei pysty toimittamaan kuin osa-alueen 3. Tämän perusteella osa-alueet 1 ja 2 tilataan seuraavaksi tulleelta eli Parkour Akatemia Oy:ltä.
Hankintalain 40.2 §:n 1 kohdan mukaan suorahankintaa voidaan käyttää, mikäli rajoitetussa menettelyssä ole saatu lainkaan soveltuvia tarjouksia. Lisäedellytyksenä on, että alkuperäisiä tarjouspyynnön ehtoja ei olennaisesti muuteta. Tarjousten määräajan päätyttyä menettelyssä osa-alueessa 4 ei saatu yhtään hankinnan kohteen mukaista tarjousta. Hankintayksikkö päättää tällä perusteella hankkia osa-alueen 4 mukaiset hankinnat suorahankintaa.
Osa-alueesta 4 käytiin neuvottelu Tapanilan Erä ry:n kanssa 12.3.2021 ja sen perusteella osa-alue 4 toteutetaan lähinnä tarjouspyyntöä vastaavasti suorahankintana arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 1200 euroa.
Toimivalta
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 2.3.2021, § 26 siirtää hankintojen toimivaltaansa viranhaltijoille Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2. momentin 3. kohdan perusteella siten, että nuorisoasiainjohtaja voi päättää hankinnoista 100 000 euroon saakka.
Päätös tullut nähtäväksi 22.03.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.
Lupa on myönnettävä, jos
- asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
- siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.
Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.
Muutoksenhakuaika
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Muutoksenhakuviranomainen
Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö
Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
- peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
- syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.
Valituksessa on ilmoitettava
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).
Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä
- muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Irma Sippola, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 71640