Hankinta, puitejärjestely, hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelu, sosiaali- ja terveystoimiala
Hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun puitejärjestelyn hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A hyväksyä hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun puitejärjestelyn toimittajiksi HALTIJA Group Oy:n, Lojer Oy:n, MediMattress Oy:n, Mekalasi Oy:n ja Suomen Terveysmaailma Oy:n. Tarjouskilpailun osa-alueet, joihin edellä mainitut toimittajat hyväksytään, sekä etusijaisuusjärjestykset ilmenevät liitteestä 1.
Sopimukset ovat voimassa määräaikaisesti kolmen vuoden ajan. Tavoiteltu sopimuskausi on 1.8.2021–31.7.2024. Sopimusta voidaan tilaajan niin päättäessä jatkaa yhdellä (1) enintään yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo optiokausi mukaan lukien on 5 000 000 euroa.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen kaikkien toimittajien osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.
Käsittely
Hankinta-asiantuntija Krista Mannersuo oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinta-asiantuntija Krista Mannersuo on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Hankinnan kohde
Kilpailutettava hankinta koskee hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun puitejärjestelyä. Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala vuokraa tarpeen mukaan hoitosänkyjä ja painehaavoja ehkäiseviä patjoja sairaalaosastoille, asumisyksikköihin, laitoksiin ja asiakkaiden koteihin Helsingin kaupungin alueella. Vuokra-ajan kesto voi vaihdella yhdestä vuorokaudesta vuosiin.
Hankinta on jaettu yhdeksään osa-alueeseen:
- Osa-alue 1 Hoitosänky
- Osa-alue 2 Hoitosänky raskaammalle kuormalle
- Osa-alue 3 Hoitosänky matalampi malli
- Osa-alue 4 Painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja, kohtalainen riski
- Osa-alue 5 Painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja, suuri tai erittäin suuri riski
- Osa-alue 6 Hoitosänky ja painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja, kohtalainen riski (osa-alueet 1 + 4)
- Osa-alue 7. Hoitosänky ja painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja, suuri ja erittäin suuri riski (osa-alueet 1 + 5)
- Osa-alue 8. Hoitosänky matalampi malli ja painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja, kohtalainen riski) (osa-alueet 3 + 4)
- Osa-alue 9. Hoitosänky matalampi malli ja painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja, suuri ja erittäin suuri riski (osa-alueet 3 + 5).
Vuokraus toteutetaan kokonaispalveluna, johon sisältyvät tuotteiden toimitus, asentaminen käyttökuntoon sekä määräaikaishuollot. Palvelun sisältö on tarkemmin kuvattu tarjouspyyntöasiakirjoissa.
Puitejärjestelyssä kuhunkin osa-alueeseen valittiin mukaan vähintään kaksi tuotetta, ja tuotteet asetettiin tarjouspyynnön mukaisesti etusijajärjestykseen halvimman kokonaisvertailuhinnan perusteella.
Hankintamenettely
Hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun hankinnan arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, tarkoittaman EU-kynnysarvon. Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa, osoitteessa hankintailmoitukset.fi 11.4.2021 julkaistulla hankintailmoituksella.
Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava vuokrauspalvelu ja palvelun vähimmäislaatu sekä asetettiin tarjoajien soveltuvuudelle ja vuokrattaville tuotteille vähimmäisvaatimukset. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, ja kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena oli halvin hinta. Hankittavan palvelun laatu oli huomioitu tarjouspyynnössä palvelulle ja tuotteille asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä ja tarjouskilpailua koskevia lisätietokysymyksiä 27.4.2021 klo 16.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi -portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä 46 kysymyskokonaisuutta, joihin vastattiin 6.5.2021. Suuren kysymysmäärän johdosta hankintayksikkö pidensi tarjousaikaa ja hankinnasta julkaistiin korjattu hankintailmoitus Hilmassa 9.5.2021.
Tarjouspyynnössä ja hankintailmoituksessa asetettuun määräaikaan, 18.5.2021 klo 16.00, mennessä tarjouksia jättivät osa-alueittain seuraavat tarjoajat:
Osa-alue 1, Hoitosänky:
- HALTIJA Group Oy
- Lojer Oy
- Suomen Terveysmaailma Oy (kaksi tarjousta)
Osa-alue 2, Hoitosänky raskaammalle kuormalle:
- HALTIJA Group Oy
- Lojer Oy
Osa-alue 3, Hoitosänky matalampi malli:
- HALTIJA Group Oy
- Lojer Oy
- Suomen Terveysmaailma Oy (kaksi tarjousta)
Osa-alue 4, Painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja (kohtalainen riski):
- HALTIJA Group Oy
- MediMattress Oy (kolme tarjousta)
- Mekalasi Oy
- Suomen Terveysmaailma Oy (kaksi tarjousta)
Osa-alue 5, Painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja (suuri ja erittäin suuri riski):
- HALTIJA Group Oy (kaksi tarjousta)
- MediMattress Oy (neljä tarjousta)
- Mekalasi Oy
- Suomen Terveysmaailma Oy (kaksi tarjousta)
Osa-alue 6, Hoitosänky ja painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja (kohtalainen riski) (osa-alueet 1 + 4):
- HALTIJA Group Oy
- Lojer Oy
- Suomen Terveysmaailma Oy (kaksi tarjousta)
Osa-alue 7, Hoitosänky ja painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja (suuri ja erittäin suuri riski) (osa-alueet 1 + 5):
- HALTIJA Group Oy (kaksi tarjousta)
- Lojer Oy
- Suomen Terveysmaailma Oy (kaksi tarjousta)
Osa-alue 8, Hoitosänky matalampi malli ja painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja (kohtalainen riski) (osa-alueet 3 + 4):
- HALTIJA Group Oy
- Lojer Oy
- Suomen Terveysmaailma Oy (kaksi tarjousta)
Osa-alue 9, Hoitosänky matalampi malli ja painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja (suuri ja erittäin suuri riski) (osa-alueet 3 + 5):
- HALTIJA Group Oy (kaksi tarjousta)
- Lojer Oy
- Suomen Terveysmaailma Oy (kaksi tarjousta)
Tarjousten käsittely
Tarjoukset avattiin 18.5.2021 sähköisestä järjestelmästä. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Hankintayksikkö tarkisti saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Tarjotut tuotteet katselmoitiin 20.–21.5.2021 tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti. Katselmointitilaisuudessa hankintayksikön arviointityöryhmä tarkasti tarjottujen tuotteiden tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisten vähimmäisvaatimusten täyttymisen sekä tarjottujen tuotteiden soveltuvuuden hankintayksikön tarkoittamaan käyttötarkoitukseen.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli osa-alueen 4 osalta asetettu vähimmäisvaatimuksena, että tarjottavan patjan paksuuden tulee olla 12–15 cm. MediMattress Oy:n osa-alueeseen 4 tarjoama patja EkoUltraXL on paksuudeltaan 17 cm, eikä täytä tarjouspyynnössä tuotteelle asetettua vähimmäisvaatimusta. Hankintalain 74 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Näin ollen MediMattress Oy:n osa-alueeseen 4 tarjoama, EkoUltraXL-patjaa koskeva tarjous suljetaan pois tarjouskilpailusta osa-alueen 4 osalta.
Kaikille tarjoajille lähetettiin tarjousten tarkastamisen yhteydessä täsmennyspyyntöjä tarjouksiin liittyen. Täsmennyksinä tarjoajilta pyydettiin lisäselvityksiä tarjottujen tuotteiden paloturvallisuusvaatimusten täyttymisestä sekä tarjottujen tuotteiden CE-vaatimustenmukaisuusvakuutukset. Lisäksi Mekalasi Oy:ltä pyydettiin tarkennuksia tarjottujen tuotteiden vähimmäisvaatimusten täyttymisen osalta. Kaikki tarjoajat toimittivat pyydetyt selvitykset.
Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle ja tarjottaville tuotteille asetetut vähimmäisvaatimukset. MediMattress Oy:n yhtä hylättyä tarjousta lukuun ottamatta kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut ehdottomat vähimmäisvaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.
Tarjousvertailu ja toimittajien valinta
Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä sanotulla tavalla siten, että tarjoajien antamat, eri pituisten (1-7 vuorokautta, 8-29 vuorokautta ja 30 vuorokautta tai enemmän) vuokra-aikojen vuorokausihinnat laskettiin yhteen osa-alueittain. Kuhunkin osa-alueeseen valittiin halvimman hinnan mukaisessa etusijajärjestyksessä vähintään kaksi tuotetta ja valituiksi tulleet tuotteet asetettiin osa-alueittain etusijajärjestykseen kokonaisvertailuhinnan perusteella. Osa-aluekohtaiset tarjousvertailut ovat tämän päätöksen liitteenä 1.
Sopimuskauden aikana tilaukset tullaan tekemään pääsääntöisesti kunkin osa-alueen ensisijaiselta toimittajalta. Mikäli ensisijaiset toimittajat eivät pysty tuotteita toimittamaan, tilaukset tehdään toissijaiselta ja tämän jälkeen kolmannelta toimittajalta, jos toimittajia on useampi. Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa tilanteissa, joissa tilaavalla yksiköllä on sellaisia erityistarpeita, joihin ensisijaiseksi valittu tuote ei sovellu.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta poikkeaa nyt tehtävässä päätöksessään aiemmin hankintavaltuuspäätöksessään 30.3.2021 § 76 vahvistetuista hankintavaltuuksista. Lautakunnan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalle vahvistama hankintavaltuusraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään mahdollisesta optiokauden käyttöönotosta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Nyt päätettävänä olevan kilpailutuksen periaatteita ja ehtoja ei ole tuotu sosiaali- ja terveyslautakunnalle etukäteen päätettäväksi, koska vakiintuneen käytännön mukaan tavarahankintojen periaatteita ei ole ollut tarkoituksenmukaista päättää sosiaali- ja terveyslautakunnassa, vaan riittävä toimintamalli on se, että lautakunta tekee hankinnasta päätöksen.
Sopimusten allekirjoittaminen
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.
Päätös tullut nähtäväksi 30.06.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 132, 133, 134 (B) ja 135 (B) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 134 § (A).
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Krista Mannersuo, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 33760
Johanna Kahilakoski, kilpailutus- ja sopimuspäällikkö, puhelin: 09 310 21831