Virkasuhteen täyttäminen, alueidenkäyttö ja -valvonta -yksikön päällikön viran täyttäminen, KYMP-6-192-18

HEL 2021-002688
Asialla on uudempia käsittelyjä
12. / 362 §

Oikaisuvaatimus alueidenkäyttö ja -valvonta -yksikön päällikön virkasuhteen täyttämisestä

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti jättää hakijan oikaisuvaatimuksen tutkimatta, koska se on saapunut oikaisuvaatimuksen jättämiselle asetetun määräajan umpeutumisen jälkeen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan vs. asiakkuusjohtaja on 24.3.2021 § 8, päättänyt alueidenkäyttö ja valvontayksikön päällikön viran täyttämisestä.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että hänen tekemänsä oikaisuvaatimus tutkitaan, vaikka oikaisuvaatimus on laadittu määräajan umpeutumisen jälkeen. Vs. asiakkuusjohtajan päätös on toimitettu oikaisuvaatimuksen tekijän sähköpostiin päätöksenteon jälkeisenä päivänä 24.3.2021. Viesti on jäänyt häneltä havaitsematta ja avaamatta.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan tiedoksiantotapa on ollut lainvastainen, eikä muutoksenhakuaika ole tästä syystä voinut alkaa esitetystä ajankohdasta. Hän ei ole antanut suostumustaan vs. asiakkuusjohtajan päätökseen liittyvien asiakirjojen toimittamiseen sähköisesti, koska hän ei ole ollut tietoinen siitä, että sellaista päätöstä, jossa häntä käsitellään asianosaisena, ollaan valmistelemassa tai tekemässä.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on antanut vuonna 2018 virkaa hakiessaan suostumuksen siihen, että virantäyttöä koskeva asiakkuusjohtajan päätösasiakirja saadaan toimittaa hänelle sähköisenä tiedoksiantona. Asian käsittely kaupungin elimissä päättyi siihen, kun kaupunkiympäristölautakunta hylkäsi hänen tekemänsä virantäyttöä koskevan oikaisuvaatimuksen. Ne asiakirjat, joiden sähköiseen tiedoksiantoon hän antoi suostumuksen, hän on saanut jo kauan sitten.

Perustelut

Hallinto-oikeus kumosi 27.12.2019 (nro 19/0965/2) asiakkuusjohtajan päätöksen 1.10.2018 § 17 viran täyttämisestä ja kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 13.11.2018 § 573 asiakkuusjohtajan päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen hylkäämisestä. Korkein hallinto-oikeus on tutkinut asian ja todennut, ettei hallinto-oikeuden päätöstä muuteta.

Virkaa ei ole tämän jälkeen julistettu uudelleen haettavaksi. Päätöksen perusteluita on täydennetty, mutta alkuperäinen päätös virkaan valinnasta säilyi voimassa. Näin ollen aikaisemmat hakuasiakirjat ja prosessi, samoin kuin sähköistä tiedoksiantoa koskeva suostumus on huomioitu. Uusi korjattu päätös on toimitettu 24.3.2021 oikaisuvaatimuksen tekijän työsähköpostiin.

Määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiselle on kuntalain 138 §:n mukaan 14 päivää päätöksen tiedoksisaannista. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä. Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Viranhaltijapäätös on lähetetty oikaisuvaatimuksen tekijälle tiedoksi hänen alkuperäisen suostumuksen mukaisesti tämän työsähköpostiosoitteeseen 24.3.2021. Oikaisuvaatimus on saapunut sähköpostitse 21.5.2021 klo 15.48. Määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiselle on umpeutunut 12.4.2021 klo 16.15

Lopputulos

Sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 19 §:n mukaan asiakirja voidaan antaa tiedoksi asianomaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan. Lain perustelujen suostumukselle ei ole muotovaatimuksia. Suostumuksen on oltava nimenomainen ja se voi olla yksittäistä asiaa koskeva tai yleisempi. Virkaa hakiessaan oikaisuvaatimuksen tekijä on antanut suostumuksena siihen, että valintapäätös voidaan toimittaa hänelle sähköisesti.

Koska asiassa ei ole tehty uutta päätöstä uuden virkavalintamenettelyn tuloksena vaan aiemman päätöksen perusteluita on täydennetty, voidaan alkuperäisen suostumuksen sähköiseen tiedoksiantoon katsoa ulottuvan myös korjatun päätöksen tiedoksiantoon.

Edellä mainituin perustein kaupunkiympäristölautakunta jättää hakijan oikaisuvaatimuksen tutkimatta, koska se on saapunut oikaisuvaatimuksen jättämiselle asetetun määräajan umpeutumisen jälkeen.

Sovellettu lainsäädäntö

Kuntalaki (410/2015) 138 § ja 139 §

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) 19 §

Sulje

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Asiakkuusjohtaja 24.03.2021 § 8

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan vs. asiakkuusjohtaja päätti valita palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asukas- ja yrityspalvelujen alueidenkäyttö ja -valvonta -yksikön päällikön virkaan (054760) ********** 1.5.2021 alkaen 4 768,05 euron tehtäväkohtaisella kuukausipalkalla.

Hänen ei tarvitse esittää selvitystä terveydentilastaan, sillä hän
on kaupungin vakinaisessa palveluksessa ja on aiemmin esittänyt ko. selvityksen.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Viran täyttämisestä tehdään uusi päätös Helsingin hallinto-oikeuden kumottua 27.12.2019 (nro 19/0965/2) asiakkuusjohtajan päätöksen 1.10.2018 § 17 viran täyttämisestä ja kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 13.11.2018 § 573 asiakkuusjohtajan päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen hylkäämisestä ja korkeimman hallinto-oikeuden 27.11.2020 (H847/2020) hylättyä kaupungin valituksen hallinto-oikeuden päätöksestä.

Viran täyttömenettely

Virka oli julkisesti haettavana 30.7.-20.8.2018. Hakuaika päättyi
20.8.2018 klo 16.00. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, TE-palveluissa, Duunitorilla, Oikotiellä, Kuntatekniikan foorumissa, KTK ry:n rekrykanavassa, Insinööriliiton työpaikkatorilla ja Lakimiesliiton Lakimiesrekrytoinnissa.

Yksikön päällikön kelpoisuusvaatimuksena on tehtävään soveltuva korkeakoulututkinto sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.

Hakuilmoituksen mukaan hakijalta toivotaan kokemusta ihmisten johtamisesta, palvelumuotoilusta ja palvelun kehittämisestä ja että hän on yhteistyökykyinen ja kykenevä toimimaan verkostomaisessa työympäristössä. Eduksi luetaan sopimusjuridiikan tuntemus ja kokemus hallinnollista tehtävistä.

Yksikön päällikkö johtaa yksikköä, joka ohjaa yleisten alueiden käyttöä myöntämällä erilaisia maankäyttölupia ja valvomalla lupien sekä kiinteistöille kuuluvien kadun kunnossapitovelvoitteiden noudattamista ja luvatonta maankäyttöä.

Hän johtaa, suunnittelee, seuraa ja valvoo yksikön toimintaa sekä vastaa sen tuloksellisuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta. Hän kehittää ja ylläpitää yksikön suorituskykyä ja tuloksellisuutta sekä kehittää yksikön toimintaprosesseja kaupungin strategian mukaisesti.

Virkaa täytettäessä tulee varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Valintaprosessi

Yksikön päällikön virkaa haki hakuajan kuluessa 17 henkilöä. Yksi hakija ei täyttänyt kelpoisuusvaatimusta koulutuksen osalta. Yhteenveto hakijoista on päätöksen liitteenä. Yhteenvedon tiedot perustuvat hakijan hakemuksessaan antamiin tietoihin.

Hakemusten perusteella haastatteluun kutsuttiin ********** Asukas- ja yrityspalvelupäällikkö Markku Leijo haastatteli hakijat yhdessä asiakkuusjohtaja Pekka Henttosen ja HR-asiantuntija Marja-Leena Gullsténin kanssa 4. ja 5.9.2018.

Haastatteluissa kiinnitettiin hakuilmoituksessa esitettyjen toivomusten lisäksi erityistä huomiota yksikön toiminnan hyvään tuntemiseen, palvelumuotoilu- ja palvelun kehittämisen osaamiseen sekä viran hoitamisen kannalta hyödyllisiin alan verkostoihin. Lisäksi haastattelussa kiinnitettiin huomiota hakijan muutos-valmiuksiin ja kehittämisorientoituneisuuteen toimialan nopeasti muuttuvassa ympäristössä.

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

Kaikilla haastatelluilla on kokemusta ihmisten johtamisesta, kehittämisestä ja hallinnollisista tehtävistä. Loppusuoralle valikoitui hakemusten ja haastattelujen perusteella kaksi kelpoisuusehtoa täyttävää hakijaa, **********

Perustelut valintaesitykselle

Alueiden käyttö- ja valvonta -yksikön päällikkö vastaa yksikön tuloksellisuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta. Hän johtaa, suunnittelee, seuraa ja valvoo yksikön toimintaa sekä kehittää ja ylläpitää yksikön suorituskykyä ja tuloksellisuutta ja kehittää yksikön toimintaprosesseja kaupungin strategian mukaisesti. Yksikön päällikön tehtävässä korostuvat uudistava työote ja verkostomainen toimintatapa.

Lopullinen vertailu suoritettiin kahden kärkihakijan, ********** välillä.

********** on toiminut lakimiehen tehtävässään menestyksellisesti Alueidenkäyttö ja -valvonta -yksikön projektipäällikkönä prosessien selkeyttämiseen ja sujuvoittamiseen tähdänneessä kehittämisprojektissa. Hänellä on koulutuksen ja työkokemuksen kautta saatua sopimusjuridiikan tuntemusta sekä hallinnollista kokemusta toimittuaan Helsingin kaupungin Rakennusviraston Palveluosastolla Alueidenkäyttötoimiston lakimiehenä sekä palvelusta vastanneen toimistopäällikön juridisena ja hallinnollisena tukena.

********** vahvuutena ovat työkokemuksen kautta hankittu hyvä kokemus kaupungin asuntotuotannon hallinnollisista tehtävistä sekä koulutuksen ja työkokemuksen kautta saatu hyvä kokemus sopimusjuridiikasta.

********** on vastannut ja hänellä on näyttöä alueiden käytön ja -valvonnan palveluiden sekä taksarakenteen uudistamisesta ja uuden tietojärjestelmän mahdollisuuksien hyödyntämisen suunnittelusta. Hänellä on virkaan parhain ja monipuolisin kokemus ko. yksiköstä ja sen tehtävistä, kehittämisestä, toimintaympäristöstä ja haasteista samoin kuin yksikön palveluiden kehittämismahdollisuuksista. Yksikön toiminnan hyvä tuntemus on erityisen keskeistä tehtävässä onnistumiselle. ********** ansiot ovat vahvimmat yksikköön liittyvän kokemuksen vuoksi.

********** on vastannut kaupungin Asuntotuotannon Asuntomyyntipalvelun luomisesta ja kehittämisestä sekä siihen liittyvien palveluprosessien suunnittelusta. Hänellä on kokemusta asiakirja- ja sopimusmallien, riskienhallinnan menetelmien, sähköisten asiointijärjestelmien, organisaation ja palveluprosessien kehittämisestä. Hänen erityisenä vahvuutenaan on kehittämisosaaminen, josta hänellä on yli 15 vuoden kokemus.

Rekrytointiprosessin aikana on käynyt ilmi ja on vahvistunut, että ********** on työskentelytyyliltään tavoitteellinen, järjestelmällinen, kehitysmyönteinen ja muutoshakuinen. Hänen toiminnassaan korostuvat palveluhenkisyys, joustavuus ja ratkaisuhakuisuus sekä näkemyksellisyys palvelujen kehittämiseksi asiakaslähtöisellä tavalla kaupungin toimivuuden varmistamiseksi. Lisäksi hänen toiminnassaan näkyy osallistava, valmentava, hyvään työilmapiiriin panostava ja ihmislähtöinen johtamisote, joita tarvitaan lähiesihenkilön työssä yksikön päällikkönä.

********** on rekrytointiprosessin aikana tuonut ilmi olevansa työskentelytyyliltään tavoitteellinen, määrätietoinen ja muutoshakuinen. Lisäksi on tullut ilmi, että hän hahmottaa laajoja kokonaisuuksia olemalla myös analyyttinen. Hänellä on pitkä kokemus ihmisten johtamisesta toimittuaan useissa eri esihenkilötehtävissä. Johtamistyylissä korostuvat tavoite- ja tuloskeskeisyys sekä tehtävä- ja asiaorientoituneisuus.

Tehtävän hoitamisen kannalta keskeistä tehtävässä onnistumiselle on uudistava työote ja verkostomainen toimintatapa. ********** on luonut yksikön tehtäväkenttään liittyvän laajan verkoston eri kaupunkien kanssa luoden edellytyksiä käytäntöjen yhdenmukaistamiselle ja niiden paremmalle vaikuttavuudelle osoittaen vahvaa asiakaslähtöistä näkemyksellisyyttä ja uudistavaa työotetta asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa toimiessa.

Vs. asiakkuusjohtaja katsoo hakuasiakirjojen, haastattelujen ja henkilöarviointiin perustuvan kokonaisarvioinnin perusteella, että ********** on yksikön päällikön virkaan parhaiten soveltuva.

Valintaa puoltaa hänen erityinen kokemuksensa yksiköstä ja sen tehtävistä sekä monipuolinen kokemus alueidenkäytön ja -valvonnan palveluprosessien kehittämistehtävistä. Hän on luonut yksikön tehtäväkenttään liittyvän laajan verkoston eri kaupunkien kanssa ja osoittanut vahvaa asiakaslähtöistä näkemyksellisyyttä ja uudistavaa työotetta. Hänen johtamisotteensa on ihmislähtöinen ja valmentava.

Kaupungin kasvaessa ja tiivistyessä yksikön merkitys erilaisten lupien myöntäjänä kaupunkitilan käyttöön kasvaa. Yksikön uusiutumisen jatkaminen entistäkin toimivammaksi, asiakaslähtöisemmäksi ja osallistavammaksi on kaupungin toimivuuden kannalta keskeistä. Valitun palveluhenkinen, joustava ja ratkaisukeskeinen johtamistapa sekä hänen vahva näkemys palvelujen kehittämiseksi asiakaslähtöisellä tavalla luovat erinomaiset valmiudet menestyä alueidenkäyttö ja valvontayksikön päällikön virassa.

Lisätiedot

Anne K. Lappalainen, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 310 64928

anne.k.lappalainen@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 30.06.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Katriina Rangdell, lakimies, puhelin: 09 310 22765

katriina.rangdell@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 21.5.2021
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.