Maksuperusteiden määrääminen, sosiaali- ja terveystoimiala, ryhmämuotoisen päihdekuntoutuksen kuntoutusohjelma K1:n asiakasmaksusta luopuminen
Ryhmämuotoisen päihdekuntoutuksen K1-ohjelman asiakasmaksusta luopuminen
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti luopua ryhmämuotoisen päihdeavokuntoutuksen K1-ohjelmassa peritystä asiakasmaksusta psykiatria- ja päihdepalveluissa 1.4.2021 alkaen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Psykiatria- ja päihdepalvelujen ryhmämuotoisen päihdekuntoutuksen toiminta (sektori päihdehuolto, alapalvelumuoto 25 avokuntoutus) aloitettiin nykymuotoisena 1.1.2017 keskittämällä neljä Helsingin eri psykiatria- ja päihdekeskuksissa toiminutta avokuntoutustoimintoa, jotka olivat lännen intensiivinen avokuntoutus, pohjoisen intensiivinen avokuntoutus, etelän Mankeli-yhteisö ja idän Mellari-toiminta.
Ryhmämuotoisessa päihdekuntoutuksessa on kolme erilaista kuntoutusohjelmaa (K1, K2 ja K3), jotka tarjoavat asiakkaille avomuotoista kuntoutusta heidän toipumisensa vaiheitaan vastaavasti. K1-ohjelma kestää kaksi viikkoa, K2-ohjelma neljä viikkoa ja K3-ohjelma kolmesta kuuteen kuukautta. Vuosittain kuntoutusohjelmissa on noin 400 asiakasta.
Ryhmämuotoisen päihdekuntoutuksen K1-ohjelman rakenne ja sisällöt suunniteltiin sitä edeltävän lännen intensiivisen avokuntoutuksen pohjalta. Lännen intensiivisen avokuntoutuksen ohjelmaan osallistuvilta asiakkailta perittiin päivittäinen asiakasmaksu, joka siirtyi sellaisenaan K1-ohjelman asiakasmaksuksi. Muihin Helsingin aiempiin avokuntoutustoimintoihin ei sisältynyt asiakasmaksua, joten sitä ei ole nykyisissä K2-ohjelmassa ja K3-ohjelmassa. K1-ohjelman asiakasmaksupäätöksen tekee asiakkaan lähettävän päihdepoliklinikan, nuorisoaseman tai päihdehuollon jälkikuntoutuksen viranhaltija. Asiakasmaksun määrä on tällä hetkellä 17,90 euroa päivässä. Vuonna 2020 maksulliseen ohjelmaan osallistui 77 asiakasta.
Asiakasmaksusta luopuminen on perusteltua, koska asiakasmaksu saattaa muodostua esteeksi niille asiakkaille, jotka tosiasiallisesti eivät kykenisi asiakasmaksua maksamaan. Kuntoutusohjelmiin tulevat asiakkaat eivät myöskään ole yhdenvertaisessa asemassa, koska muissa ryhmämuotoisen päihdeavokuntoutuksen ohjelmissa kuin K1-ohjelmassa ei ole asiakasmaksua. Asiakasmaksua ei peritä myöskään ostopalveluina toteutettavista avokuntoutusohjelmista. Vuonna 2020 ostopalveluna hankittavaa palvelua sai 32 asiakasta.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan päihdehuollon asiakasmaksuja koskevassa pysyväisohjeessa (PYSY 070/5.2.2016) avokuntoutuksen päätöksentekoa koskevassa kohdassa todetaan, että pääsääntöisesti avopalvelut eivät sisällä asiakasmaksua. Uudistuksella parannetaan palvelujen yhdenvertaista saatavuutta ja oikea-aikaisuutta poistamalla hoidon esteitä.
Asiakasmaksuista luopumisella ei ole taloudellista merkitystä kaupungille. Asiakkaiden tulotaso on valtaosin niin matala, että heille myönnetään kuntoutusjaksot muutoinkin asiakasmaksutta.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta. Toimivalta asiakasmaksusta luopumisella on siten lautakunnalla.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Päihderiippuvuuksien hoidon saatavuuden ja asiakasmaksujen on oltava yhdenvertaisia kaikille asiakkaille.
Päätös tullut nähtäväksi 14.04.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Mikko Tamminen, psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 58655