Virkasuhteen täyttäminen, Stadin ammatti- ja aikuisopisto, tuntiopettajan virka, lukupalveluohjaus, työavain KASKO-03-3-21
Oikaisuvaatimus tuntiopettajan ottamisesta toistaiseksi
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt Stadin ammatti- ja aikuisopiston rehtorin 17.3.2021 (§ 8) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
********** on tehnyt 16.3.2020 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen Stadin ammatti- ja aikuisopiston rehtorin 17.3.2021 (§ 8) tekemästä päätöksestä, jolla rehtori on ottanut Stadin ammatti- ja aikuisopistoon tuntiopettajan (lukupalveluohjaus) virkasuhteiseen tehtävään toistaiseksi 1.4.2021 alkaen maa- ja metsätaloustieteiden maisteri **********
Stadin ammatti- ja aikuisopiston rehtori (Kampus 1) on antanut asiassa lausunnon.
Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle. Oikaisuvaatimuksen tekijä on tehnyt oikaisuvaatimuksen ennen ko. päätöksen tiedoksi saamista. Päätöksen tiedoksisaannin jälkeen oikaisuvaatimuksen tekijä on kysyttäessä ilmoittanut, että hän haluaa, että oikaisuvaatimus käsitellään.
Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom 5 kohdan mukaan ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 20.11.2019 (§ 100) tekemään päätökseen perustuen ammatillisen koulutuksen opettajat ottaa kampuksen rehtori.
Hakuprosessista
Stadin ammatti- ja aikuisopistossa on ollut haettavana 18.2. – 4.3.2021 kaksi tuntiopettajan tehtävää toistaiseksi.
Näihin tehtäviin haki hakuajan kuluessa yhteensä 24 henkilöä, joista 19 täytti opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaiset kelpoisuusvaatimukset eli ammatillisten opintojen opettajan kelpoisuuden (13 §) ja kielitaitovaatimuksen (§ 17) tai valmentavaa koulutusta antavan opettajan kelpoisuuden 13 e §:n ja 17 §:n tai sosiaali- ja terveysalan ammatillisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuuden 13 a §:n ja 17 §:n tai yhteisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuuden 14 §:n ja 17 §:n.
Hakuilmoituksessa muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi tehtävässä edellytettiin hyvää suullista ja kirjallista englannin kielen taitoa. Hakuilmoituksen mukaan lukupalveluohjauksen opettaja hyödyntää laajaa tietämystä aikuisten ura- ja koulutusmahdollisuuksista ja Helsingin kaupungin koulutustarjonnan palveluverkostosta osaamiskeskuksen asiakkaiden osaamisen tunnistamisessa. Edelleen hakuilmoituksen mukaan tehtävässä korostuu joustava ja innovatiivinen työote, hyvät tiimityöskentely- ja vuorovaikutustaidot sekä kyky sietää painetta ja epävarmuutta.
Rehtorin päätöksen mukaan ryhmähaastatteluun kutsuttiin seitsemän kelpoisuusvaatimukset täyttänyttä hakijaa mukaan lukien oikaisuvaatimuksen tekijä. Tämän jälkeen ryhmähaastattelussa olleista kutsuttiin kaksi hakijaa rehtorin haastatteluun. Oikaisuvaatimuksen tekijää ei kutsuttu tähän haastatteluun.
Oikaisuvaatimuksesta
Oikaisuvaatimuksen tekijä pyytää huomioimaan oikaisupyyntönsä, koska mm. rekrytointiprosessi ei ollut asiallinen, eikä oikeudenmukainen. Oikaisuvaatimuksessa kiinnitetään huomiota erityisesti ryhmähaastatteluun ja sen asiallisuuteen.
Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät lähemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.
Lainsäädännöstä
Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.
Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.
Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 13 §:ssä säädetään ammatillisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuudesta, 13 e §:ssä valmentavaa koulutusta antavan opettajan kelpoisuudesta, 13 a §:ssä sosiaali- ja terveysalan ammatillisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuudesta sekä 14 §:ssä yhteisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuudesta.
Asian oikeudellinen arviointi
Rehtorin päätöksen mukaan tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään valittu täyttää tuntiopettajan virkasuhteiselle tehtävälle asetetut opetustoimen henkilöstön kelpoisuus- ja kielitaitovaatimukset.
Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Edelleen hakumenettelyn luonteeseen kuuluu, että vain osa hakijoista kutsutaan haastatteluun.
Kelpoisuusehdot täyttävien hakijoiden osalta rekrytointi toteutettiin hakemuksen, ryhmähaastattelun ja haastattelun perusteella.
Rehtorin lausunnon mukaan työpaikkailmoituksessa ilmoitettiin, että tehtävässä korostuu joustava ja innovatiivinen työote, hyvät tiimityöskentely- ja vuorovaikutustaidot sekä kyky sietää painetta ja epävarmuutta. Siksi ryhmähaastattelu nähtiin soveltuvaksi tavaksi arvioida edellä esitettyjä ominaisuuksia.
Rehtorin lausunnon mukaan hakuajan päättymisen ajankohta oli kaikilla hakijoilla tiedossa, joten hakijat osasivat varautua siihen, että mahdolliset kutsut haastatteluihin tulevat pian hakuajan päätyttyä.
Rehtorin lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä sai kutsun haastatteluun kolme arkipäivää ennen haastattelutilaisuutta, joten hakija ehti valmistautua ja järjestää aikataulun haastatteluun.
Edelleen lausunnossa todetaan, että oikaisuvaatimuksen tekijä oli lähettänyt rekrytointia hoitaneelle koulutuspäällikölle sähköpostin 9.3.2021, jossa hän on kiittänyt mahdollisuudesta päästä ryhmähaastatteluun ja kertonut ajankohdan olevan haasteellinen ja toivonut ajan siirtoa. Rehtorin lausunnon mukaan tähän sähköpostiin ei koulutuspäällikkö kuitenkaan ehtinyt vastata. Rehtorin lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä oli kuitenkin 11.3.2021 lähettämässä sähköpostissa hyväksynyt ryhmähaastatteluajankohdan. Rehtorin lausunnon mukaan haastatteluaikaa olisi kyllä voitu muuttaa, jos hakija ei olisi päässyt haastatteluun. Puhelimen välityksellä kyseisenä ajankohtana ei oikaisuvaatimuksen tekijä ole ollut yhteydessä koulutuspäällikköön.
Rehtorin lausunnon mukaan ryhmähaastattelu oli rakennettu tarkoin eteneväksi kokonaisuudeksi. Tällä työskentelymallilla haluttiin saada hakijoista selville eroja ja tehtävään liittyviä ominaisuuksia sekä nostaa esiin eri hakijoiden toimintamallit nopeasti muuttuvissa olosuhteissa ja tiukan aikataulun puitteissa. Rehtorin lausunnon mukaan haastattelussa arvioitiin hakijoiden kykyä toimia vuorovaikutteisesti haastavassa ryhmätilanteessa. Rehtorin lausunnon mukaan tällaisessa ryhmätilanteessa seurataan esimerkiksi sitä kuka aloittaa keskustelut, kuinka henkilöt kuuntelevat toisiaan, kuka vetää ajatuksia yhteen luoden kokonaisuuksia ja kuinka tehtävät jaetaan.
Kameran käytön osalta rehtorin lausunnossa todetaan, että ohjeeksi ryhmähaastattelussa annettiin, että kameraa käytetään vain silloin kun hakija puhuu. Tällä oli tarkoitus välttää mahdolliset ongelmat verkkoyhteyksissä.
Ryhmähaastattelusta todetaan tarkemmin liitteenä olevassa rehtorin lausunnossa.
Esittelijä toteaa, kuten rehtorin päätöksessäkin on todettu, että tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään liittyvää valinta on perustunut kokonaisharkintaan. Kokonaisharkinnassa arvioidaan, kenellä kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista on taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto huomioon ottaen parhaat edellytykset hoitaa virkaa. Esittelijä katsoo rehtorin valinneen kokonaisarvion perusteella taitavimmaksi ja ansioituneimmaksi arvioimansa hakijan kyseiseen haettavana olleeseen tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Rehtori on ottaen huomioon lain mukaiset nimitysperusteet voinut valita koulutuksen, työkokemuksen ja haastatteluista ilmenneiden seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella soveliaimmaksi arvioimansa hakijan tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään toistaiseksi. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että rehtori olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.
Esittelijä esittää edellä lausuttuun ja rehtorin päätökseen sekä lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.
Päätös tullut nähtäväksi 03.06.2021
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 09 310 87180