Hankinta, kuvataidekurssit 2, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, nuorisopalvelukokonaisuus
Kuvataidekurssit 2 / Harrastamisen Suomen malli
Päätös
Nuorisoasiainjohtaja päätti hankkia Helsingin 4 H-Yhdistys ry:ltä kuvataidekurssit Puotilan ala-asteelle, Keinutien ala-asteelle, Tapanilan ala-asteelle ja Ruoholahden ala-asteelle, arvonlisäverottomaan kokonaishintaan enintään 6200 euroa ajalle 29.3.2021 – 4.6.2021.
Nuorisoasiainjohtaja päätti sulkea pois tarjouspyynnön vastaisena Pohjois-Helsingin kuvataidekoulun kannatusyhdistys ry:n ja Tmi Katri Vertan.
Lisäksi nuorisopalveluyksikön johtaja päätti valtuuttaa nuorisopalveluiden läntisen alueen aluepäällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja tekemään siihen vähäisiä muutoksia tarvittaessa.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin allekirjoitettavalla sopimuksella. Sopimuskausi alkaa 29.3.2021.
Päätöksen perustelut
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala toteuttaa ajalla 1.1 – 4.6.2021 koko toimialan kattavan Harrastamisen Suomen malli-ohjelman, jonka kokonaisbudjetti on 1 miljoonaa euroa. Hankkeen koordinoinnista, hallinnosta ja taloudesta vastaa nuorisopalvelukokonaisuus (Haj 30.11.2020, 33 §, tiliöinnin tunniste 2930022).
Helsingin kaupunki on 18.12.2020 perustanut harrastustoimintapalvelujen hankintaa varten dynaamisen hankintajärjestelmän Tarjouspalvelu-hankintapalvelussa. Hankintajärjestelmä on jaettu kolmeen (3) luokkaan: 1) liikunnallinen harrastustoiminta ja 2) kulttuurinen ja 3) digitaalinen ja innovatiivinen harrastustoiminta. Hankintajärjestelmän perustamisvaihe on päättynyt ja hankintavaiheeseen siirrytty 18.1.2021.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, ”hankintalaki”) 49.2 §:n mukaan hankintajärjestelmän sisäisissä kilpailutuksissa tulee noudattaa rajoitettua menettelyä. Hankintayksikkö on 9.2.2021 julkaissut tarjouspyynnön ruoan valmistamiskurssien järjestämisestä. Sisäiseen kilpailutukseen ovat voineet jättää tarjouksensa kaikki luokkaan 3 hyväksytyt tarjoajat. Kilpailutus on jaettu kolmeen (3) osa-alueeseen. Tarjousten jättämisen määräaika on ollut 26.2.2021 klo 12:00.
Hankinnan kohteena on ollut toiminnan järjestäminen Puotilan, Tapanilan, Keinutien ja Ruoholahden ala-asteilla.
Määräaikaan mennessä hankintayksikkö vastaanotti seuraavat tarjoukset:
Break the Fight Oy
Helsingin 4H-yhdistys ry
Pohjois-Helsingin kuvataidekoulun kannatusyhdistys ry
Tmi Katri Verta
Tarjousten avaamisen jälkeen hankintayksikkö selvitti tarjousten soveltuvuuden. Kaikki vastaanotetut tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen jälkeen hankintayksikkö tarkasti tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden. Hankintayksikkö havaitsi epäselvyyksiä seuraavien tarjousten kohdalla ja esitti asiassa 3.3.2021 täsmennyspyynnön, joiden tarkoituksena oli selvittää, ovatko tarjoukset tarjouspyynnön mukaisia. Seuraaville tarjoajille lähetettiin täsmennyspyynnöt:
Helsingin 4H-yhdistys ry
Pohjois-Helsingin kuvataidekoulun kannatusyhdistys ry
Tmi Katri Verta
Täsmennysten määräajaksi asetettiin 5.3.2021 klo 16:00. Kaikki pyydetyt tarjoajat vastasivat täsmennyspyyntöön aikataulussa.
Pohjois-Helsingin kuvataidekoulun kannatusyhdistys ry:n ja Tmi Katri Verran täsmennyspyyntöjen perusteella kyseiset tarjoajat suljettiin pois kilpailusta.
Pohjois-Helsingin kuvataidekoulun kannatusyhdistys ry:n tarjouksessa havaittiin seikkoja, jotka tekivät tarjouksesta tarjouspyynnön vastaisen.
Tarjouspyynnössä on todettu, että hankinnan kohdetta ei ole jaettu osiin. Osatarjouksia ei siten voida hyväksyä, vaan tarjoajan tulee pystyä tarjoamaan kaikkia ryhmiä. Mahdollista siis ei ole poimia joitain ryhmiä tarjouspyynnön liitteenä olevasta aikataulusta.
Tästä johtuen hankintayksikkö tulkitsee Pohjois-Helsingin kuvataidekoulun kannatusyhdistys ry:n tarjouksen tarjouspyynnössä kielletyksi osatarjoukseksi, jonka perusteella tarjous tulee hylätä.
Hankintayksikkö viittaa edellä mainittuun ja päättää sulkea Pohjois-Helsingin kuvataidekoulun kannatusyhdistys ry:n pois tarjouskilpailusta.
Tmi Katri Verran tarjouksessa havaittiin seikkoja, jotka tekivät tarjouksesta tarjouspyynnön vastaisen.
Tarjoaja on ilmoittanut toimivansa yksityisenä elinkeinonharjoittajana. Pääsääntöisesti tällä yhtiömuodolla ei ole mahdollisuutta käyttää työntekijöitä tai muita vastaavia aputoimijoita, eikä tarjoaja ole ilmoittanut käyttävänsä alihankkijoita. Tästä johtuen hankintayksikkö on 3.3.2021 lähettänyt tarjoajalle täsmennyspyynnön. Tarjoaja on vastannut täsmennyspyynnössä yksilöityyn kysymykseen seuraavasti:
Kattaako Tmi Katri Verran 19.2.2021 jättämä tarjous toiminnan järjestämisen kaikille kilpailutukseen sisältyneille ryhmille Liitteen 1, Aikataulut mukaisissa kouluissa ja sen mukaisina ajankohtina? Pyydämme vastaamaan ”Kyllä” tai ”Ei”. Vastaus: Ei.
Tästä johtuen hankintayksikkö tulkitsee Tmi Katri Verran tarjouksen tarjouspyynnössä kielletyksi osatarjoukseksi, jonka perusteella tarjous tulee hylätä.
Hankintayksikkö viittaa edellä mainittuun ja päättää sulkea Tmi Katri Verran pois tarjouskilpailusta.
Helsingin 4H-yhdistyksen tarjous todettiin täsmennyksen perusteella tarjouspyynnön mukaiseksi.
Poissulkemisen jälkeen hyväksyttävät tarjoukset vertailtiin. Vertailuperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjouspyynnön mukaan kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjouksena pidetään tarjousta, joka on hinnaltaan halvin. Laatu on huomioitu vähimmäisvaatimuksissa.
Tarjoajien tarjouksissaan ilmoittamat vertailuhinnat olivat seuraavat:
Break the Fight Oy 140,00 e
Helsingin 4H-yhdistys ry 62,00 e
Hankintayksikkö viittaa edellä mainittuun ja valitsee tarjoajaksi Helsingin 4H-yhdistys ry:n arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 5400 euroa.
Hankintayksikkö toteaa, ettei se noudata sopimusmenettelyssä odotusaikaa hankintalain 130 § 3 kohdan nojalla.
Toimivalta
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 2.3.2021, § 26 siirtää hankintojen toimivaltaansa viranhaltijoille Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2. momentin 3. kohdan perusteella siten, että nuorisoasiainjohtaja voi päättää hankinnoista 100 000 euroon saakka.
Päätös tullut nähtäväksi 25.03.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.
Lupa on myönnettävä, jos
- asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
- siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.
Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.
Muutoksenhakuaika
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Muutoksenhakuviranomainen
Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö
Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
- peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
- syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.
Valituksessa on ilmoitettava
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).
Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä
- muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Irma Sippola, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 71640