Hankinta, samalle tapahtumahetkelle kirjaamisen estäminen, Effector-järjestelmä, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-003926
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 22
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Samalle tapahtumahetkelle kirjaamisen estäminen Effector-järjestelmään

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankintalain 136 §:n perusteella hankkia Polycon Oy:ltä järjestelmämuutoksen Effector-järjestelmän tapahtumakirjaukseen.

Hankinnan arvo on 5 264 euroa (alv 0 %) sisältäen kehityskustannukset 3 060 euroa (alv 0 %) sekä neljän vuoden ajalle lasketut jatkuvan palvelun kustannukset 2 204 euroa (alv 0 %).

Hankinnan kehityskustannukset maksetaan sosiaali- ja terveystoimialan atk-investointimäärärahasta projektinumerolla 398090100634 (Järjestelmien ylläpitokehitys). Hankinnan jatkuvan palvelun kustannukset maksetaan sosiaali- ja terveystoimialan atk-käyttötalouden määrärahasta.

Päätöksen perustelut

Hankintalain 136 § mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, edellyttäen, että sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.

Tehtävä päätös perustuu hankintalain 136 § 2 mom. 2 kohtaan, jonka mukaisesti sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista teknisistä ja taloudellisista syistä. Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalla on voimassa oleva sopimus Polycon Oy:n kanssa palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmäratkaisusta (Sopimus palvelusetelien asiointi- ja hallinnointijärjestelmän toimittamisesta 10.12.2019).

Hankittava toiminnallisuus automatisoi aikaperusteisissa palveluissa tapahtumien tuplakirjausten estämisen. Toiminnallisuuden myötä sama palveluntuottaja sekä muut palveluntuottajat eivät voi tehdä tapahtumakirjauksia samalle päivämäärälle ja samalle kellonajalle.

Lisähankinnan arvo jää hankintalain 136 § 3 mom. edellyttämällä tavalla alle 50 % alkuperäisen hankinnan arvosta, joka oli 211 888 euroa. (Tarjouksen valinta: palvelusetelien asiointi- ja hallinnointipalvelun hankinta 34 §, 24.9.2019, HEL 2019-006268).

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 19.1.2021 § 14.

Päätös tullut nähtäväksi 16.04.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Päivi Lakomaa, ICT-asiantuntija, puhelin: 09 310 34084

paivi.lakomaa@hel.fi

Markku Havukainen, ICT-palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 75490

markku.havukainen@hel.fi

Päättäjä

Petri Otranen
Tietohallintopäällikkö