Hankinta, suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinta, kokonaisuus 2, sosiaali- ja terveystoimiala
Suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinta, kokonaisuus 2
Päätös
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä Mehiläinen Oy:n tarjouksen suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnassa.
Lisäksi terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hylätä Kotihammas Oy:n ja Spider Med Oy:n tarjoukset.
Hankinnan sitoumukseton, arvioitu kokonaisarvo on noin 10 miljoonaa euroa (alv 0 %) mahdollinen optiokausi mukaan lukien.
Helsingin suun terveydenhuolto ei sitoudu tarjouspyyntöasiakirjoissa mainittujen vähimmäismäärien lisäksi muihin määrällisiin velvoitteisiin, vaan palvelua hankitaan suun terveydenhuollon kulloisenkin tarpeen mukaan.
Päätös on valitun tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes tilaajavastuulain mukaiset selvitykset sekä rikosrekisteriotteet on esitetty, tarkastettu ja hyväksytty. Edellä mainitut selvitykset ja dokumentit tulee toimittaa asetettuun määräaikaan mennessä.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta on kokouksessaan 25.5.2021 § 106 hyväksynyt hankintaa koskevat periaatteet ja ehdot.
Hankinnan kohteena on hammaslääkäri-hammashoitaja-työparien ja suuhygienistien työpanos Helsingin suun terveydenhuollon hammashoitoloissa toteutettavaan kiireettömään hoitoon. Hankittava palvelu ei sisällä erikoishammaslääkäritasoista suun terveydenhoitoa.
Tarjouspyyntö
Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.
Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 4.6.2021 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 28.6.2021 mennessä. Saapuneisiin kysymyksiin vastattiin 1.7.2021. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 15.7.2021.
Määräaikaan mennessä saapui kuusi tarjousta. Tarjouksensa jättivät:
- Coronaria Hammaslääkärit Oy (FI29089109)
- KotiHammas Oy (2547260-2)
- Med Group (2080120-0)
- Mehiläinen Oy (FI19275565)
- Spider Med Oy (3155019-5)
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset. Tarjouspyynnössä määritellyt harmaan talouden torjuntaan liittyvät selvitykset sekä rikosrekisteriotteet tarkastetaan vain siltä tarjoajalta, joka näyttää vertailun perusteella tulevan valituksi palveluntuottajaksi.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintapalvelut ja suun terveydenhuolto ovat tarkastaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kotihammas Oy:n ja Spider Med Oy:n tarjoukset eivät täyttäneet tarjouspyynnössä esitettyjä ehtoja kaikilta osin.
Kotihammas Oy:n johtamis- ja laadunvarmistusjärjestelmän kuvaus ei vastannut tarjouspyynnössä esitettyyn vaatimukseen siitä, että kuvauksen tuli olla nimenomaan hankittavaan palveluun liittyvä. Lisäksi Kotihammas Oy:n tarjoukseensa lataama selvitys sijais- ja varahenkilöjärjestelmästä ei koskenut nyt kilpailutettua hankintaa.
Spider Med Oy:n johtamis- ja laadunvarmistusjärjestelmän kuvaus oli puutteellinen. Tarjoaja oli kuvannut järjestelmän yleisellä tasolla ja maininnut kuvauksessaan, että tarkempi laadunvarmistusjärjestelmä voidaan toimittaa tarvittaessa.
Edellä mainittujen perustelujen vuoksi Kotihammas Oy ja Spider Med Oy:n tarjoukset hylätään.
Hankintamenettely ja valintaperusteet
Hankintamenettelynä oli avoin menettely ja valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 prosenttia.
Tarjoajien määrän valintaan vaikutti tarjoajan tarjouksessaan ilmoittama, tarjottavien kokonaisuuksien määrä. Yksi kokonaisuus käsitti neljä hammaslääkäri-hoitaja-työparia ja kaksi suuhygienistiä. Vähimmäisvaatimus oli kolme kokonaisuutta. Enimmillään tarjoaja pystyi tarjoamaan kuutta kokonaisuutta.
Mehiläinen Oy tarjosi maksimimäärän, kuusi kokonaisuutta, joten palveluntuottajia valittiin vain yksi.
Valinta
Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat kokouksessaan 16.7.2021 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua.
Vertailun perusteella parhaat yhteisvertailupisteet 96,19 pistettä sai Mehiläinen Oy kokonaisvertailuhinnalla 321,35 euroa.
Tarjoajat, vertailuhinnat ja vertailupisteet käyvät ilmi tästä päätöksestä ja päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1).
Sopimus ja sopimuskausi
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Varsinainen sopimuskausi on pituudeltaan kolme vuotta. Hankintaan
sisältyy mahdollisuus yhden vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta tilaaja päättää viimeistään kuusi kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.
Hankintavaltuudet
Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan valtuutus tehdä hankinnasta päätös perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan 25.5.2021 § 106 päätökseen, jossa sosiaali- ja terveyslautakunta on valtuuttanut terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Päätös tullut nähtäväksi 23.07.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539