Helsingin kaupungin esteettömyyslinjaukset
Helsingin kaupungin esteettömyyslinjaukset
Päätös
Kaupunginhallitus hyväksyi Helsingin kaupungin esteettömyyslinjaukset vuosille 2022–2025 ohjeellisena noudatettavaksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin kaupunkistrategian mukaan kaupunkiympäristön ja kaupungin palvelujen suunnittelussa huomioidaan esteettömyys ja saavutettavuus. Mahdollistetaan aktiivisella osallistamisella vammaisten ihmisten yhdenvertaisen osallistumisen sekä panostetaan muistiystävälliseen kaupunkiin.
Helsingin kaupungin esteettömyyslinjaukset 2022–2025 korvaavat kaupunginhallituksen 29.10.2012 § 1182 hyväksymät esteettömyyslinjaukset sekä Helsingin kaupungin esteettömyyssuunnitelman vuosille 2005–2010.
Esteettömyyslinjaukset on valmisteltu esteettömyystyöryhmän ja toimialojen sekä vammais- ja vanhusneuvostojen yhteistyönä.
Helsingin esteettömyystyön taustaa
Helsinki ryhtyi järjestelmällisesti edistämään esteettömyyttä Helsinki kaikille -projektilla vuonna 2002. Tällöin laadittiin esteettömyyteen liittyviä ohjeita. Myös Helsingin kaupungin esteettömyyssuunnitelma vuosille 2005–2010 on toiminut esteettömän Helsingin perustana.
Vuonna 2012 kaupunginjohtaja perusti esteettömyysasioiden neuvottelukunnan, joka laati ensimmäiset esteettömyyslinjaukset. Niiden toteutumisesta raportoitiin kaupunginhallitukselle viimeksi vuonna 2016. Esteettömyyteen liittyvä lainsäädäntö on muuttunut vuoden 2012 jälkeen ja monet aiemmista linjauksista ovat jo osa normaalia toimintaa.
Esteettömyysmittaristo hyväksyttiin Helsinki kaikille -projektin hallintokuntien välisessä yhteistyöryhmässä sekä ohjausryhmässä vuonna 2009 ja mittaristo päivitettiin vuonna 2018. Esteettömyysmittareita tarvitaan esteettömyystyön etenemisen seurantaan. Kaupungin esteettömyystyön näkyväksi tekemisessä on pitkään käytetty palvelukartan palvelukartta.hel.fi -esteettömyyssovellusta.
Esteettömyysasioiden neuvottelukunnan toiminta päättyi kaupungin organisaatiouudistuksen yhteydessä vuonna 2017. Nykyisin esteettömyysasioiden koordinoinnista ja seurannasta huolehtii esteettömyystyöryhmä. Ryhmän jäseniä ovat toimialojen esteettömyysyhdyshenkilöt, vammaisasiamies ja vanhusneuvoston sihteeri. Ryhmän valmistelijana toimii esteettömyysasiamies ja puheenjohtajana kaupunkiympäristön toimialan hallintojohtaja.
Esteettömyystyöryhmän keskeisimpinä työkaluina esteettömyyden toteutumisen seurannassa toimivat Helsingin kaupungin esteettömyyslinjaukset ja esteettömyysmittaristo sekä kehitettävä seurantajärjestelmä, joka pohjautuu tietokannassa olevaan mitattavaan ja tilastoinnin mahdollistavaan esteettömyystietoon.
Esteettömyyslinjausten tavoite ja sisältö
Esteettömyyslinjaukset koskevat liikkumista ja toimimista rakennuksissa ja ulkoalueilla. Jo Helsingin kaupungin esteettömyyssuunnitelmassa edellytettiin, että kaikki julkiset kohteet rakennetaan ja kunnostetaan esteettömiksi.
Esteettömyyslinjauksien tarkoituksena on toimia yhtenäisinä koko kaupunkia ja kaikkia toimialoja koskevina yleisinä linjauksina esteettömyystyössä. Yhtenä esteettömyyslinjausten tavoitteena on lisätä yhteistyötä toimialojen yhteistyöpinnoissa ja näin varmistaa esteettömyyden katkeamaton toteutuminen.
Esteettömyyden painopistealueet
Esteettömyyslinjaukset on jaettu viiteen painopistealueeseen: kaavoitus ja liikennesuunnittelu, julkiset rakennukset, yleiset alueet, asuminen ja palvelut. Esteettömyyslinjaukset koskevat kaikkia toimialoja, joiden toimintaan kyseinen kokonaisuus liittyy.
Esteetön ympäristö on:
Vuorovaikutus
Esteettömyysasiamies laati päivitetyn luonnoksen vuoden 2012 esteettömyyslinjauksista ja luonnos esiteltiin vammais- ja vanhusneuvostoille työpajassa 5.11.2020. Saadut kommentit huomioitiin linjausten jatkotyöstämisessä. Päivitetyt esteettömyyslinjaukset lähetettiin kommentoitavaksi toimialoille. Ne esiteltiin myös kaikkien kaupunkiympäristön toimialan palvelukokonaisuuksien johtoryhmille sekä kaupunginkanslian laajennetulle viestinnän johtoryhmälle. Toimialojen eri yksiköiden kanssa käytiin tarvittaessa tarkentavia keskusteluja. Kaupunkiympäristön toimialan johtoryhmä käsitteli täsmennetyn version 17.5.2021. Toimialoilta pyydettiin tämän jälkeen lausunnot esteettömyyslinjauksista. Viimeistellyt esteettömyyslinjaukset esiteltiin vammaisneuvoston esteettömyystyöryhmälle helmikuussa 2022.
Saadut lausunnot ovat liitteinä 2–6. Lausunnoissa esitetyt kehittämisehdotukset on pyritty ottamaan huomioon esteettömyyslinjausten viimeistelyssä. Vastuujakoa on selkeytetty laatimalla vastuujakotaulukko, joka on esteettömyyslinjausten liitteenä. Vastuujakotaulukko toimii myös seurantatyökaluna arvioitaessa ja raportoitaessa esteettömyyslinjausten toteutumista. Toimialojen välisiä prosesseja ja toimintatapoja edistetään esteettömyystyöryhmän toimesta.
Keskeisimmät päivitykset
Esteettömyyslinjaukset sisältävät jo käytössä olevien linjausten lisäksi uusia linjauksia. Eri painopistealueiden uudet linjaukset vastuutahoineen on esitetty yksityiskohtaisesti vastuujakotaulukossa. Uudet linjaukset sisältävät linjausten painopistealueittain mm. seuraaviin asioihin liittyviä linjauksia:
Yleiset toimintaperiaatteet
Esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimukset liitetään osaksi hankintojen kilpailutuksia ja hankkeiden tilausasiakirjoja.
Vahvistetaan toimintamalli, jossa toimialoille nimetään esteettömyysasiantuntemuksesta vastaavia henkilöitä edistämään ja kehittämään toimialansa esteettömyystyötä.
Kaavoitus, liikennesuunnittelu ja joukkoliikenne
Asemakaavoituksessa ja liikennesuunnittelussa varmistetaan esteettömien autopaikkojen ja saattoliikenteen pysähtymispaikkojen hyvä sijainti ja määrä. Varmistetaan riittävät tilavaraukset ja esteettömät kulkuyhteydet myös talviolosuhteissa (ml. lumenkasauspaikkojen sijainti).
Liikenneturvallisuutta kehitettäessä osallistetaan sidosryhmiä. Kehitetään uusia toimintatapoja ja toimenpiteitä.
Julkiset rakennukset
Kaupungin omistamilta ja käyttöönsä vuokraamilta tiloilta edellytetään samatasoista esteettömyyttä. Suurimmissa kaupungin omissa erikoistason hankkeissa voidaan perustaa hanketta seuraava esteettömyysryhmä, järjestää esteettömyyden tarkasteluja rakentamisen aikana sekä esteettömyystarkastelu ennen käyttöönottoa. Esteettömyyskorjauksia on tehtävä muulloinkin kuin peruskorjausten yhteydessä.
Uusia linjauksia myös väistötilojen esteettömyydestä, teknisten laitteiden toimivuuden varmistamisesta sekä erikoistason kohteiden sisäänkäyntien äänimajakoista.
Yleiset alueet
Verkostotarkastelussa ja yleisten alueiden suunnitelmissa tarkistetaan ja päivitetään erikois- ja perustason reitistöjen (puisto-, ulkoilu- ja luontoreitit) ja alueiden tavoitetasot sekä kirjataan alueen esteetön erikoistason leikkipuisto, jos sellainen on määritelty kyseiselle alueelle.
Yleisten alueiden käytön ohjeistus tarkistetaan esteettömyyden ja saavutettavuuden osalta (tapahtumat, terassit, työmaat, tilapäiset rakenteet).
Uusi linjauksia myös alueellisiin ulkoliikuntapaikkoihin, luontokohteiden esteettömyyden edistämiseen, katujen talvikunnossapidon tilausasiakirjojen esteettömyyskriteereihin ja esteettömyyssymbolien käyttöön opastemallistossa.
Asuminen
Kaupungin asuntoyhtiöiden yhteisten tilojen, sisäänkäyntien ja piha-alueiden esteettömyyden taso selvitetään ja systematisoidaan esteettömyyspuutteiden korjaukset muutoinkin kuin peruskorjausten yhteydessä.
Kaupungin asuntoneuvontaa kehitetään ja laajennetaan, jotta kaupunkilaiset saavat neuvontaa myös asumisen esteellisyysongelmiin.
Kaupunki kehittää ikääntyneiden asumista. Ikääntyneiden asumisella tarkoitetaan tehostetun palveluasumisen ja tavanomaisen asumisen väliin asettuvia asumisratkaisuja.
Uusia linjauksia myös asuntojen lähellä oleviin esteettömiin autopaikkoihin ja esteettömään pääsyyn talojen piha-alueille kuljetuspalvelujen ja saattoliikenteen osalta.
Digitaaliset palvelut ja saavutettavuus
Kaupungin järjestämät tilaisuudet ovat mahdollisuuksien mukaan aina esteettömiä ja saavutettavia ja ne järjestetään mahdollisimman esteettömissä tiloissa. Esteettömyys lisätään vahvaksi tahtotilaksi/suositukseksi myös yksityisten järjestäjien/ tilojen vuokralaisten vuokra- ja/tai muussa sopimusvaiheessa kaupungin kanssa.
Tilojen varausjärjestelmien (Varaamo ja kaupungin sisäinen kokoustilojen varausjärjestelmä) saavutettavuus varmistetaan ja varausjärjestelmiin lisätään kysymykset kokoustilojen esteettömyydestä ja saavutettavuudesta.
Täydennetään palvelukartan esteettömyyssovelluksen kysymyspatteristoa.
Kaupunkitasoista saavutettavuustyötä koordinoi ja kehittää kaupunginkanslia.
Vaikutusten arviointia
Sosiaaliset ja terveysvaikutukset sekä vaikutukset yhdenvertaisuuteen
Esteettömyyslinjauksilla on merkittävät sosiaaliset ja terveysvaikutukset. Esteettömyyslinjaukset edistävät ihmisoikeuksia ja yhdenvertaisuutta. YK:n vammaissopimuksen mukaan esteetön ympäristö on ihmisoikeus. Suomi ratifioi YK:n yleissopimuksen vammaisten henkilöiden oikeuksista vuonna 2016. Sopimuksen myötä vammaisuutta määritellään ensisijaisesti ihmisoikeusnäkökulmasta, ei lääketieteellisenä tai sosiaalisena yksilöön liittyvänä ongelmana. Yleissopimus sisältää syrjintäkiellon, joten vammaisten ihmisten tulee päästä samoihin tiloihin kuin muutkin ihmiset ja pystyä toimimaan muiden ihmisten kanssa samoissa tiloissa itsenäisesti tai avustettuna ilman erityisratkaisuja. Esteettömyyden tulee toteutua kokonaisvaltaisesti, jolloin ihminen voi liikkua ja toimia helposti kodin, työ- ja opiskelupaikan sekä harrastusten välillä.
Esteettömät ratkaisut huomioivat eri käyttäjäryhmien moninaiset tarpeet ja toimintakyvyn. Esteettömyyslinjausten toteuttaminen helpottaa liikkumis- ja toimimisesteisten henkilöiden täysipainoista elämää ja osallistumista yhteiskuntaan. Lähiympäristön ja luonnossa liikkumisen esteettömyys on korostunut varsinkin korona-aikana.
Esteettömien ja saavutettavien ratkaisujen tarve tulee kasvamaan väestön ikääntyessä. Väestön ikääntyminen asettaa vaatimuksia ympäristön laadulle, sillä ikääntyminen tuo mukanaan usein liikkumiskykyyn vaikuttavia haasteita. Tulevaisuuden iäkkäiden arvioidaan olevan aiempaa aktiivisempia liikkumaan. Esteettömän ympäristön merkitys kasvaa tulevaisuudessa. Omatoimisen liikkumisen mahdollistava ympäristö auttaa pysymään terveenä ja toimintakykyisenä ja vähentää näin esimerkiksi laitoshoidon tarvetta. Palveluiden keskittymisen myötä lähipalvelujen heikentyminen voi vaikeuttaa omatoimista selviytymistä. Uusi teknologia saattaa kuitenkin helpottaa itsenäistä selviytymistä, mutta sen käyttöönotto vaatii käyttäjien opastusta.
Tarvittavien palveluiden, kuten terveyskeskusten, ruokakauppojen ja kirjastojen, tulee olla esteettömiä ja kaikkien saavutettavissa. Turvaamalla lähipalveluiden säilyminen ja edistämällä niiden syntymistä, voidaan helpottaa myös itsenäistä selviytymistä ja kotona asumista mahdollisimman pitkään.
Niin kauan kuin koko ympäristö ei ole esteetön, on hyvä olla saatavilla tietoa reiteistä ja kohteista, jotka ovat kaikkien käytettävissä ja saavutettavissa. Yksityiskohtaista tietoa voidaan antaa palvelukartalla. Tiedonsaanti tulee turvata kaikille väestöryhmille, myös niille, joilla ei ole internetiä käytettävissä. Esteettömyysviestinnän tulee olla osa kaupungin yleistä viestintää.
Vaikutukset turvallisuuteen
Vaarallinen tai sellaiseksi koettu ympäristö voi rajoittaa liikkumista. Turvallisuutta heikentäviä asioita ovat esimerkiksi liukkaus tai yllättävät kuopat kulkuväylällä. Myös turvattomuuden tunne, jota voivat aiheuttaa esimerkiksi huono valaistus tai pitkät ja pimeät tunnelit, voi muodostua esteeksi liikkumiselle. Esteettömyyslinjaukset sisältävät keinoja turvallisuuden edistämiseksi kuten toimiva kunnossapito ja riittävä valaistus.
Valtakunnalliset vaikutukset
Esteettömyyslinjaukset ovat hyvä tapa jalkauttaa esteettömyyttä laaja-alaisesti eri toimialojen toimesta. Helsingin esteettömyyslinjausten mallia jakamalla, esimerkiksi eri seutukunnat voisivat jalkauttaa käyttöönsä toimivia ratkaisuja.
Helsinki kaikille -projektin aikana laadittu SuRaKu-ohjeisto on laajalti kaupunkien ja muiden toimijoiden käytössä. Helsingin esteettömyysohjeet ja oppaat ovat jalkautuneet vähitellen valtakunnallisesti ja niistä on otettu mallia eri kaupungeissa ja kunnissa.
Taloudelliset vaikutukset
Esteettömyyslinjausten taloudellisten vaikutusten arvioidaan olevan maltilliset.
Esteettömyyden huomioiminen suunnittelussa on huomattavasti edullisempaa kuin jälkikäteen tehtävät korjaukset. Ympäristöministeriön tilaamasta selvityksestä ilmeni, että esteettömyydestä johtuvat kerrostalojen rakentamiskustannukset ovat alhaiset suhteessa niistä saataviin hyötyihin. Kustannukset pysyivät esimerkkitapauksissa maltillisina myös tehtäessä määräysten mukaisen perustason ylittäviä esteettömyysratkaisuja. Rakentamismääräykset koskevat uudisrakentamista ja soveltuvin osin korjausrakentamista. Selvityksessä laskettiin asuntojen, yhteistilojen, sisäänkäyntien ja pihatilojen esteettömyysratkaisuja keskimääräisin rakentamisen yksikköhinnoin. Esteettömyysmääräyksistä aiheutuvat kustannukset ovat noin 1−2 % asuinneliön rakentamiskustannuksista. Raportin tulokset korostavat erityisesti huolellisen suunnittelun merkitystä. Esteettömyyteen tulee panostaa suunnittelijoiden koulutuksessa ja esteettömyysvaihtoehtojen vertailulle on varattava riittävästi aikaa rakennushankkeen suunnitteluvaiheessa. Näin esteettömyys voidaan toteuttaa tehokkaasti, eikä sen nimissä esimerkiksi rakenneta turhaa tilaa. Selvityksessä arvioitiin, että esteettömyydestä johtuva WC- ja pesutilojen pinta-alaosuus on noin 1−1,5 neliömetriä.
Esteettömyyttä voidaan edistää myös käyttämällä olemassa olevia materiaaleja uudella tavalla. Lammassaaren esteettömällä lankkupolulla lankut asennettiin poikittain ja näköalatasanteen kaide on lasia, jolloin huomioidaan myös lapset, lyhytkasvuiset ja pyörätuolin käyttäjät.
Vaikutukset elinkeinoelämään
Esteettömyyslinjaukset voivat edistää uusien innovaatioiden ja teknologioiden syntymistä sekä avata markkinoita uudenlaisille palveluille.
Esteettömyysosaamisen voidaan perustellusti olettaa kasvavan esteettömyyslinjausten myötä. Osaamisen tavoitetilana on kokonaisvaltainen ymmärrys esteettömyydestä palveluita ja tuotteita sekä näistä koostuvia palvelu- ja tuotekokonaisuuksia suunniteltaessa. Esteettömyysasioiden tulisi olla vahvemmin esillä korkeakoulujen koulutuksessa ja siihen liittyvää perusosaamista tulisi olla laajemmin, ei vain muutamilla erityisasiantuntijoilla.
Hankintojen ja hankkeiden tilausasiakirjojen kautta esteettömyyslinjaukset edistävät kaikkien alan toimijoiden esteettömyysosaamista sekä suunnittelu-, rakentamis- että ylläpitovaiheen esteetöntä lopputulosta.
Esteettömyyslinjausten toteutus, seuranta ja raportointi
Eri toimialat ja vastuutahot vastaavat esteettömyyslinjausten toteuttamisesta ja linjausten viemisestä osaksi normaaleja toimintaprosesseja ja toimintatapoja.
Esteettömyystyöryhmä seuraa esteettömyyslinjausten toteuttamista ja päivittää Helsingin kaupungin esteettömyyslinjauksia ja ohjeita riittävän usein sähköisten palvelujen tekniikan kehittyessä ja olosuhteiden muuttuessa. Päivitystarve arvioidaan kahden vuoden välein. Kaupunginhallitus hyväksyy muutokset ja päivitykset linjaksiin.
Kaupunginhallitus 20.06.2022 § 488
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Titta Hiltusen ehdotuksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550
Kaupunkiympäristölautakunta 22.03.2022 § 171
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus hyväksyy Helsingin kaupungin esteettömyyslinjaukset 2022 – 2025 liitteen 1 mukaisesti ohjeellisena noudatettavaksi.
Samalla kaupunkiympäristölautakunta päätti edellyttää, että selvitetään tarkoituksenmukainen tapa saada ratikkapysäkkien esteettömyys pitkällä tähtäimellä nostettua Tamperetta vastaavalle tasolle niin, että ratikalla itsenäisesti pyörätuolilla liikkuminen on luotettavasti mahdollista.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti, että kaupunkiympäristön toimialan vastuulla olevien asioiden vastuutahot ja edistämisen suunnitellut tavat esitellään lautakunnalle vuoden 2022 aikana.
Lisäksi lautakunta korostaa, että esteettömyyden täytyy koskea myös rakennettuja alueita. Esimerkiksi jalankulkuväylien esteettömyys talvella täytyy pystyä turvaamaan myös kaduilla, joilla ei ole riittävää väliakaisvarastointitilaa.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti tehdä liitteeseen 1 seuraavan sisältöiset muutokset:
- Lisätään kohtaan "Talvikunnossapito, Käytössä oleva linjaus" seuraavan sisältöinen viimeinen kappale:
"Uusi linjaus, Talvikunnossapidossa kiinnitetään erityistä huomiota kevyen liikenteen väylien esteettömyyden säilyttämiseen myös talvi-olosuhteissa niin, että kaikilla kaupunkilaisilla on turvallista ja helppoa liikkua kaupunkiympäristössä."
- Lisätään kohdan "Ikääntyneiden asuminen, Uusi linjaus, Kaupunki kehittää ikääntyneiden asumista" perään sanat "niin, että laatu ja määrä vastaavat ikääntyvän väestön tarpeita ja tukevat ikäihmisten itsenäistä asumista omassa kodissaan."
- Lisätään sana "väestönsuojien" kohtaan 3.2.4. Asuminen, Asuntokannan esteettömyyskartoitukset ja esteettömyyspuutteiden korjaus, Uusi linjaus:
"Helsingin kaupungin asuntoyhtiöiden yhteisten tilojen, sisäänkäyntien (kuten ovenavaus, ulkoporras/luiska), väestönsuojien ja piha-alueiden esteettömyyden taso selvitetään ja systematisoidaan esteettömyyspuutteiden korjaukset muutenkin kuin peruskorjausten yhteydessä."
- Lisätään "väestönsuojien esteettömyys" kohdan 3.2.2 Julkiset Rakennukset loppuun:
Uudet linjaukset, Kaupunkilaisten käyttöön tarkoitettujen väestönsuojien esteettömyys ja saavutettavuus kartoitetaan ja niitä pyritään parantamaan. Palvelukartalla listattujen Helsingin kaupungin väestönsuojien estettömyystieto lisätään.
- Lisätään kohdan "Tilaisuuksien järjestäminen ja tilojen varaaminen, Uudet linjaukset" jälkeen lause:
"Kaupunkilaisille avoimissa tilaisuuksissa pyritään tarjoamaan mahdollisuutta osallistua etäyhteydellä."
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli esteettömyysasiamies Pirjo Tujula. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Vastaehdotus 1:
Otso Kivekäs: Samalla kaupunkiympäristölautakunta päätti edellyttää, että selvitetään tarkoituksenmukainen tapa saada ratikkapysäkkien esteettömyys pitkällä tähtäimellä nostettua Tamperetta vastaavalle tasolle niin, että ratikalla itsenäisesti pyörätuolilla liikkuminen on luotettavasti mahdollista.
Kannattaja: Jenni Hjelt
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Otso Kivekkään vastaehdotuksen.
Vastaehdotus 2:
Otso Kivekäs: Kaupunkiympäristölautakunta päätti, että kaupunkiympäristön toimialan vastuulla olevien asioiden vastuutahot ja edistämisen suunnitellut tavat esitellään lautakunnalle vuoden 2022 aikana.
Kannattaja: Jenni Hjelt
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Otso Kivekkään vastaehdotuksen.
Vastaehdotus 3:
Otso Kivekäs: Lisäksi lautakunta korostaa, että esteettömyyden täytyy koskea myös rakennettuja alueita. Esimerkiksi jalankulkuväylien esteettömyys talvella täytyy pystyä turvaamaan myös kaduilla, joilla ei ole riittävää väliakaisvarastointitilaa.
Kannattaja: Jenni Hjelt
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Otso Kivekkään vastaehdotuksen.
Vastaehdotus 1:
Arvind Ramachandran: Lisätään kohtaan "Talvikunnossapito,
Käytössä oleva linjaus" seuraavan sisältöinen viimeinen kappale:
"Uusi linjaus
Talvikunnossapidossa kiinnitetään erityistä huomiota kevyen liikenteen väylien esteettömyyden säilyttämiseen myös talvi-olosuhteissa niin, että kaikilla kaupunkilaisilla on turvallista ja helppoa liikkua kaupunkiympäristössä."
Kannattaja: Risto Rautava
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Arvind Ramachandranin vastaehdotuksen.
Vastaehdotus 2:
Arvind Ramachandran: Lisätään kohdan "Ikääntyneiden asuminen, Uusi linjaus, Kaupunki kehittää ikääntyneiden asumista" perään sanat "niin, että laatu ja määrä vastaavat ikääntyvän väestön tarpeita ja tukevat ikäihmisten itsenäistä asumista omassa kodissaan."
Kannattaja: Risto Rautava
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Arvind Ramachandranin vastaehdotuksen.
Vastaehdotus 3:
Arvind Ramachandran: Lisätään sana "väestönsuojien" kohtaan 3.2.4. Asuminen, Asuntokannan esteettömyyskartoitukset ja esteettömyyspuutteiden korjaus, Uusi linjaus:
"Helsingin kaupungin asuntoyhtiöiden yhteisten tilojen, sisäänkäyntien (kuten ovenavaus, ulkoporras/luiska), väestönsuojien ja piha-alueiden esteettömyyden taso selvitetään ja systematisoidaan esteettömyyspuutteiden korjaukset muutenkin kuin peruskorjausten yhteydessä."
Kannattaja: Risto Rautava
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Arvind Ramachandranin vastaehdotuksen.
Vastaehdotus 4:
Arvind Ramachandran: Lisätään "väestönsuojien esteettömyys" kohdan 3.2.2 Julkiset Rakennukset loppuun:
Uudet linjaukset, Kaupunkilaisten käyttöön tarkoitettujen väestönsuojien esteettömyys ja saavutettavuus kartoitetaan ja niitä pyritään parantamaan. Palvelukartalla listattujen Helsingin kaupungin väestönsuojien estettömyystieto lisätään.
Kannattaja: Risto Rautava
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Arvind Ramachandranin vastaehdotuksen.
Vastaehdotus 5:
Arvind Ramachandran: Lisätään kohdan "Tilaisuuksien järjestäminen ja tilojen varaaminen, Uudet linjaukset" jälkeen lause:
"Kaupunkilaisille avoimissa tilaisuuksissa pyritään tarjoamaan mahdollisuutta osallistua etäyhteydellä."
Kannattaja: Risto Rautava
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Arvind Ramachandranin vastaehdotuksen.
08.03.2022 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Pirjo Tujula, esteettömyysasiamies, puhelin: +358 9 310 38410
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja 25.01.2022 § 6
Lisätiedot
Tarja Pitkänen, johdon assistentti: 310 89014
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 19.08.2021 § 126
Lausunto
Johtokunta antoi kaupunkiympäristön toimialalle seuraavan lausunnon Helsingin kaupungin esteettömyyslinjauksista:
Liikenneliikelaitos (HKL) toteaa, että se on osana Helsingin kaupunkia sitoutunut noudattamaan Helsingin kaupungin esteettömyyslinjauksia ja -tavoitteita. Käytössä olevat esteettömyyslinjaukset ovat osa HKL:n normaalia toimintaa ja HKL hyväksyy uudet esteettömyyslinjaukset.
Metroasemien ja raitiopysäkkien esteettömyys on jo nyt hyvällä tasolla ja sitä parannetaan peruskorjausten yhteydessä ja uutta rataa rakennettaessa. HKL noudattaa käytössä olevia esteettömyyslinjauksia aktiivisesti hyödyntämällä yhdessä muiden toimialojen ja yhteistyötahojen (mukaan lukien esteettömyysasiamies) kanssa laadittuja joukkoliikennepysäkkien ja muun infrarakentamisen tyyppipiirustuksia ja ohjeita sekä osallistuu näiden päivittämiseen. Esteettömyysohjeet huomioidaan sekä peruskorjaus- että uudishankkeita suunniteltaessa ja toteutettaessa. Esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimuksien huomioon ottamista systemaattisesti osaksi hankkeiden tilausasiakirjoja kehitetään.
HKL huolehtii, että mm. joukkoliikennepysäkkien katoksia koskevassa yhteistyösopimuksessa huomioidaan edellytykset tarvittavan informaatiojärjestelmän toteuttamiselle sekä mahdollisuus joustavaan matkustajainformaation kehittämiseen yhteistyössä katostoimittajan (JCDecaux) ja joukkoliikennepalveluiden tilaajan (Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä) kanssa.
Myös HKL:n omistaman metro- ja raitiovaunukaluston esteettömyys on hyvällä tasolla. Kaikki metrojunat ovat matalalattiaisia ja niissä on tilaa esim. pyörätuoleille ja lastenvaunuille. Uusimmat Artic-raitiovaunut ovat kokonaan matalalattiaisia ja vanhemmat nivelraitiovaunut osaksi matalalattiaisia (matalalattiainen välipala). Uuden kaluston hankinnassa huomioidaan esteettömyysvaatimukset, ja kaluston suunnitteluun osallistetaan esteettömyyden kannalta olennaiset sidosryhmät.
HKL:n verkkosivuista on laadittu saavutettavuusseloste. HKL:n sivusto täyttää saavutettavuusdirektiivin mukaisen verkkosivujen saavutettavuusohjeistuksen tasolla AA siltä osin kuin saavutettavuusselosteessa on määritelty. HKL on uudistamassa sekä internet- että intrasivustojaan, ja uudistuksessa otetaan jo hankintavaiheessa huomioon se, että julkaisujärjestelmä tukee saavutettavuusvaatimusten toteuttamista. Kaikessa viestinnässään HKL pyrkii mahdollisimman selkeään ja ymmärrettävään kieleen. Viittomakielisen viestinnän toteuttamiseen HKL:llä ei nykyisellään ole resursseja.
HKL:llä on nimetty esteettömyysyhteyshenkilö ja hänen tukenaan toimii eri alojen asiantuntijoita. Yhdessä he vastaavat mm. esteettömyyteen liittyvien palautteiden käsittelystä, esteettömyyteen liittyvien prosessien kehittämisestä ja sidosryhmäyhteistyöstä esim. ohjeiden ja käytäntöjen kehittämisessä.
HKL esittää kehittämisehdotuksen esteettömyyslinjausten dokumentointitapaan:
Nykyisellään esteettömyyslinjauksissa ei ole määritelty lainkaan minkä tahon vastuulla minkäkin linjauksen toteuttaminen on. Dokumentista on liki mahdotonta löytää tiettyä toimijaa koskevat linjaukset ja linjausten toteutumisen seuranta on haastavaa, kun linjaukset on esitetty tekstin joukossa. HKL ehdottaa, että dokumentin varsinaiset linjaukset esitetään jatkossa selkeässä taulukkomuodossa, josta osapuolet pystyvät helposti poimimaan vastuullaan olevat linjaukset. Tämä systematisoisi sekä linjausten jalkauttamista toimialoilla ja liikelaitoksissa että linjausten toteutumisen raportointia. Hyviä esimerkkejä vastaavasta dokumentointitavasta löytyy mm. ympäristöalalta (esim. ilmansuojelusuunnitelma, meluntorjunnan toimintaohjelma, kierto- ja jakamistalouden tiekartta).
Esittelijä
Lisätiedot
Maija Sarpo, laatu- ja ympäristöpäällikkö, puhelin: 310 34865
Päätös tullut nähtäväksi 05.07.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550