Virkasuhteen täyttäminen, Stadin ammatti- ja aikuisopisto, tekstiili- ja muotialan tuntiopettaja, työavain KASKO-03-71-21
Oikaisuvaatimus tuntiopettajan ottamisesta määräajaksi
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt Stadin ammatti- ja aikuisopiston koulutuspäällikön 10.6.2021 (§ 1) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
********** on tehnyt 15.6.2021 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen, Stadin ammatti- ja aikuisopiston koulutuspäällikön 10.6.2021 (§ 1) tekemästä päätöksestä, jolla koulutuspäällikkö on ottanut tuntiopettajan tehtävään määräajaksi 1.8.2021 alkaen ja päättyen 31.12.2022 taiteiden kandidaatti ja kasvatustieteen maisteri **********
Stadin ammatti- ja aikuisopiston koulutuspäällikkö (Kampus 2) on antanut asiassa lausunnon.
Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom 5 kohdan mukaan ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 20.11.2019 (§ 100) tekemään päätökseen perustuen ammatillisen koulutuksen tuntiopettajan määräajaksi ottaa kampuksen koulutuspäällikkö.
Hakuprosessista
Stadin ammatti- ja aikuisopiston tekstiili- ja muotialan tuntiopettajan tehtävä määräajaksi on ollut julkisesti haettavana 12.04.2021 - 30.04.2021.
Koulutuspäällikön päätöksen ja lausunnon mukaan tehtävään haki hakuajan kuluessa 10 henkilöä, joista seitsemän täytti opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaiset kelpoisuusvaatimukset eli ammatillisten osien opettajan kelpoisuuden (13 §) ja kielitaitovaatimuksen (§ 17).
Hakuilmoituksessa muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi edellytettiin tekstiili- ja muotialan työkokemusta vaatteen valmistuksen, asusteen valmistuksen tai sisustusompelun alalta sekä kokemusta tuotesuunnittelusta. Edelleen tehtävässä edellytettiin myös näyttöä ja tuoretta kokemusta toisen asteen ammatillisesta yksilöllisestä, kielitietoisesta ja opiskelijalähtöisestä suunnitelmallisesta ohjauksesta ja opetuksesta sekä erinomaisia vuorovaikutus-, yhteistyö- ja tiimityötaitoja.
Hakuilmoituksessa edellytettiin lisäksi vahvoja ammatillisia digitaalisia taitoja ohjelmistoista Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator), tuotekuvauskokemusta ja verkkokauppakokemusta sekä yrittäjätaustaa. Edellytyksenä oli myös tekstiili- ja muotialan työelämäverkostot pääkaupunkiseudulla. Edellä todetun lisäksi eduksi luettiin vielä ohjelmistokokemus: Grafis, Accumark Platform.
Koulutuspäällikön lausunnon mukaan videohaastatteluun kutsuttiin seitsemän hakijaa. Näistä kuusi hakijaa vastasi videohaastattelun kysymyksiin. Videohaastattelun vastausten perusteella ryhmähaastatteluun kutsuttiin neljä hakijaa mukaan lukien oikaisuvaatimuksen tekijä.
Oikaisuvaatimuksesta
Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, rekrytointipäätöksen välitöntä mitätöintiä, koska rekrytointipäätöksen on tehnyt todistetusti, kiistämättömästi ja lainvastaisesti 27.5.2021 rehtori Hanna Laurila, jolloin päätöksestä on myös oikaisuvaatimuksen mukaan ilmoitettu oikaisuvaatimuksen tekijälle. Edelleen oikaisuvaatimuksen mukaan tehtävään valittu henkilö ei ole tullut valituksi tehtävään pätevimpänä ja ansioituneimpana, vaan muilla perustein. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan lisäksi tehtävään valittavaksi hakijoista pätevintä ja ansioituneinta.
Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät lähemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.
Lainsäädännöstä
Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Opettajien kelpoisuudesta säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa.
Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.
Ammatillisten osien opettajan kelpoisuuden säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 13 §:ssä. Asetuksen sisältämien siirtymäsäännösten perusteella kelpoisuus voi määräytyä myös muilla perusteilla.
Edelleen opetustoimen henkilöstön kelpoisuudesta annetun asetuksen 23 §:n 3 momentin mukaan sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, voidaan 13–13 b §:ssä tarkoitettua ammatillisten tutkinnon osien opetusta määrätä enintään kahden vuoden ajaksi antamaan henkilö, jolla on opetustehtävän edellyttämä riittävä koulutus ja vahva käytännön ammattitaito. Tällainen henkilö voidaan määrätä antamaan opetusta yli vuoden ajaksi vain, jos opetustehtävän edellyttämät kelpoisuusvaatimukset täyttäviä henkilöitä ei ole saatavilla tai jos siihen on muu erityinen syy.
Asian arviointi
Koulutuspäällikön lausunnon ja tehtävään otetun hakemuksen mukaan tehtävään otettu on suorittanut kasvatustieteen maisterin tutkinnon vuonna 2004 (käsityönopettaja) ja taiteen kandidaatin tutkinnon (tekstiilimuotoilu) vuonna 2007. Hän on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot vuonna 2004. Koulutuspäällikön päätöksen mukaan tehtävään valitulla on tekstiili- ja muotialan kansallista ja kansainvälistä työkokemusta vuosilta 2005-2016 tekstiilialan yrityksissä ja designeryrittäjänä.
Koulutuspäällikön lausunnon ja oikaisuvaatimuksen tekijän hakemuksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä on valmistunut vaatetusalan teknikoksi vuonna 1992 ja hän on suorittanut tekstiili- ja muotialan erikoisammattitutkinnon vuonna 2021. Lisäksi hän on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot vuonna 2001. Koulutuspäällikön päätöksen mukaan hänellä on työkokemusta vuodesta 1986 alkaen tekstiili- ja muotialalta myymäläyrityksessä yli 7 vuotta, ompelijana alle vuoden toisen palveluksessa ja suunnittelija- ja tuotantokokemusta päätoimisena yrittäjänä yli neljän vuoden ajalta.
Koulutuspäällikön lausunnon mukaan tehtävään valitun opetuskokemus muodostuu käsityöopettajana toimimisesta perusopetuksessa vuosina 2017 - 2019 yli vuoden ajan, laaja-alaisena erityisopettajana toimimisesta vuodesta 2019 lähtien yli vuoden ajan sekä tekstiili- ja muotialan suunnitteluopettajana toimimisesta korkea-asteella vuosina 2011 - 2016 yli 4 vuoden ajan. Oikaisuvaatimuksen tekijällä on vuosilta 1999 - 2021 työkokemusta ammatilliselta toiselta asteelta pää- tai sivutoimisena tuntiopettajana.
Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Tämän lisäksi kuten edellä on todettu opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annettu asetus antaa mahdollisuuden määrätä antamaan ammatillisten tutkinnon osien opetusta määrätä enintään kahden vuoden ajaksi henkilö, jolla on opetustehtävän edellyttämä riittävä koulutus ja vahva käytännön ammattitaito. Sekä tehtävään valittu, että oikaisuvaatimuksen tekijä ovat kuitenkin tehtävään kelpoisia. Oikaisuvaatimuksen tekijä on tehtävään kelpoinen edellä todetun asetuksen siirtymäsäännösten perusteella ja tämä tieto on ollut päätöksen tekijällä päätöstä tehtäessä.
Koulutuspäällikön lausunnon mukaan oppivelvollisuuden laajentaminen tuo muutosta toisen asteen ja siten myös tekstiili- ja muotialan opiskelijaprofiiliin. Lausunnon mukaan jo nyt 1/3 opiskelijoista kuuluu erityisen tuen piiriin ja opettajalta tarvitaan kykyä ja asennetta toimia etusuunnitelman alaisten opiskelijoiden kanssa. Tehtävään valitun opetuskokemus ja myös erityisopettajakokemus kattaa laaja-alaisesti erilaisia oppijoita.
Vaikka oikaisuvaatimuksen tekijällä on pitkä kokemus toisen asteen opiskelijoista vuosien ajalta, on tehtävään valitulla koulutuspäällikön päätöksen mukaan riittävä opetuskokemus. Koulutuspäällikön lausunnon mukaan tehtävään valittu toi haastattelussa laajasti esille pedagogista osaamistaan sekä monipuolisia pedagogisia lähestymistapoja ja menetelmiä. Lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä toi haastattelussa esille yksilöllistä suunnittelua, ammatillista osaamista ja selkokielen käyttöä. Lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä ei kuitenkaan vakuuttanut kattavasti haastattelijoita pedagogisella osaamisella haastavien opiskelijoiden kohdalla.
Hakuilmoituksessa edellytettiin vahvoja ammatillisia digitaalisia taitoja, koska digitaalisuus on vahvasti mukana myös tekstiili- ja muotialalla. Koulutuspäällikön lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä ilmoitti osaavansa vaadittujen ohjelmien alkeita, kun taas tehtävään valitun taidot riittävät ohjelmien opetukseen ja soveltamiseen. Toisin kuin oikaisuvaatimuksessa annetaan ymmärtää, hakuilmoituksessa on nimenomaisesti mainittu, että tehtävässä edellytetään vahvoja ammatillisia digitaalisia taitoja ohjelmistoista Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator).
Koulutuspäällikön lausunnon mukaan tehtävään valittu toi haastattelussa sellaisia pedagogisia ja työyhteistyötapoja, jotka voidaan katsoa olevan hyväksi toteutettaessa Stadin ammatti- ja aikuisopiston visiota ja organisaation toimintakäytäntöjä. Lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä toi puolestaan esiin traditionaalisen ammatillisen koulutuksen piirteitä ja toimintatapoja. Koulutuspäällikön lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä osoitti haastattelussa kapea-alaisuutta pedagogisessa esittelyssään verrattuna valittuun hakijaan ja myös muihin hakijoihin.
Kuten edellä on todettu, toimivalta tuntiopettajan valintaan määräajaksi on koulutuspäälliköllä ja valinnasta tehdään aina kirjallinen päätös. Kysymyksessä olevassa asiassa kirjallinen päätös on tehty 10.6.2021 ja päätös on tämän jälkeen lähetetty hakijoille. Esittelijä toteaa, että päätöksen sisällöstä tulisi tiedottaa vasta, kun päätös on tehty, ei aikaisemmin.
Esittelijä toteaa, että oikeuskäytännön mukaan kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta tulla valituksi pelkästään siksi, että henkilöllä pitempi työkokemus kuin muilla hakijoilla. Pidempi työkokemus ei tee hakijasta automaattisesti vähemmän työkokemusta omaavaa hakijaa parempaa. Kuten koulutuspäällikön päätöksessä ja lausunnossa on todettu, päätös on perustunut kokonaisharkintaan ja erityisesti haastattelussa esille tulleisiin seikkoihin, joista on todettu edellä. Työkokemuksen osalta todetaan vielä tarkemmin päätöksentekijän lausunnossa.
Esittelijä katsoo koulutuspäällikön valinneen kokonaisarvion perusteella taitavimmaksi ja soveliaimmaksi arvioimansa hakijan kyseiseen haettavana olleeseen tuntiopettajan tehtävään määräajaksi.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Koulutuspäällikkö on harkintansa mukaan voinut ottaa kokonaisarvion perusteella kyseisen tuntiopettajan määräajaksi. Koulutuspäällikkö on päätöksessään katsonut, että tehtävään valitulla on parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että koulutuspäällikkö olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.
Esittelijä esittää edellä lausuttuun sekä koulutuspäällikön päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.
Päätös tullut nähtäväksi 30.08.2021
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 09 310 87180