Virkasuhteen täyttäminen, palvelut ja luvat, asukas- ja yrityspalvelut, yksikön päällikkö, työavain KYMP-03-40-21
Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asukas- ja yrityspalvelujen asuntopalvelut-yksikön päällikön viran täyttäminen
Päätös
Vs. asiakkuusjohtaja valitsi asuntopalvelut-yksikön päällikön virkaan (035320) ********** 4 913,63 euron tehtäväkohtaisella palkalla. Virkaan otettavan henkilön kanssa sovitaan erikseen ajankohdasta, jolloin hän ottaa viran vastaan.
Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.
Virkaan kuuluu kuuden kuukauden (6 kk) koeaika.
Päätöksen perustelut
Virka tuli avoimeksi, kun yksikön päällikkö irtisanoutui virasta 1.9.2021 lukien.
Valintapäätös perustuu kaupunkiympäristön toimialan toimialajohtajan päätökseen 26.6.2019 § 26, jolla on siirretty hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaista toimivaltaa ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijoita ja työntekijöitä.
Viran täyttömenettely
Virka oli julkisesti haettavana 19.5.-9.6.2021. Hakuilmoitus julkaistiin Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, TE-palvelujen sivuilla, Duunitorilla, Oikotiellä ja sosiaalisessa mediassa.
Yksikön päällikön tehtävänä on johtaa asuntopalvelut-yksikköä, jonka tehtävät liittyvät monipuolisesti asuntoasioihin. Yksikkö markkinoi ja välittää kaupungin vuokra-asunnot sekä palvelee asumisoikeusasioissa asuntoja hakevia kuluttajia ja omistajayhteisöjä. Asuntopalvelut osallistuu HITAS-järjestelmän ylläpitoon ja kehittämiseen, käsittelee uudis- ja korjausrakentamiseen liittyviä hakemuksia ja ohjaa ARA-asuntojen omistajia asukasvalintoihin liittyvissä asioissa. Yksikön päällikkö vastaa osaltaan myös kaupungin asuntopolitiikan toteuttamisesta sekä siihen liittyvästä edunvalvonnasta.
Yksikkö jakautuu kolmeen tiimiin: asumisen viranomaispalvelut, asunnonvälitys ja neuvonta. Yksikön päällikkö toimii tiimipäälliköiden esihenkilönä ja on asukas- ja yrityspalvelujen ohjausryhmän jäsen. Hän tekee paljon yhteistyötä kaupungin organisaation sisällä ja asuntoalan toimijoiden kanssa sekä kehittää palveluja ja prosesseja asiakaslähtöisesti, digitalisaation tukemana.
Viran kelpoisuusehtona on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto sekä kielitaitovaatimuksena suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.
Hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävässä edellytetään esihenkilökokemusta ja tehtävässä tarvitaan aiemman työn ja/tai opintojen kautta hankittua asuntoasioiden tuntemusta esimerkiksi asumiseen liittyvistä viranomaistehtävistä, asunnonvälityksestä, vuokraustoiminnasta tai asumisen kehittämisestä. Hakijalta toivotaan erinomaisia vuorovaikutustaitoja ja osaamista asiakaslähtöisestä kehittämistyöstä. Lisäksi edellytetään, että on toiminut esihenkilötehtävissä jo aiemmin. Eduksi luetaan kokemus muutosjohtamisesta ja digitalisaatiota hyödyntävistä kehittämishankkeista. Sujuvasta englannista on hyötyä tehtävässä.
Virkaa täytettäessä tulee ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Valintaprosessi
Virkaa haki hakuajan kuluessa 14 henkilöä. Liitteenä on hakemusten perusteella laadittu yhteenveto. Yhteenvedon tiedot perustuvat hakijan hakemuksessa antamiin tietoihin.
Hakemusten perusteella haastatteluun kutsuttiin ********** Heitä haastattelivat 11.-16.6.2021 asukas- ja yrityspalvelupäällikkö Mirka Saarholma ja henkilöstösuunnittelupäällikkö Tuija Hulkkonen.
Haastatteluissa kiinnitettiin hakuilmoituksessa esitettyjen edellytysten ja toivomusten lisäksi erityistä huomiota kokemukseen ja tuntemukseen kaupungin roolista asuntoasioissa, lainsäädännön tuntemukseen ja sen soveltamiseen, kokemukseen asiakaslähtöisestä ja digitalisaation hyödyntämiseen tähtäävästä kehittämisestä sekä käytännön kokemukseen hallinnollisesta asuntoasioihin liittyvästä roolista. Lisäksi haastatteluissa kiinnitettiin huomiota alan kehitysnäkymiin erityisesti pääkaupunkiseudulla ja asiakasarvon tuottamiseen, verkostoihin ja sidosryhmiin, asiakaskeskeisen työ- ja toimintakulttuurin edistämiseen.
Esihenkilökokemus, kokemus valmentavasta- ja muutosjohtamisesta, onnistunut tiimityö ja erinomaiset vuorovaikutustaidot ovat keskeisiä asioita tehtävässä onnistumisen kannalta ja näihin kiinnitettiin erityistä huomiota myös haastatteluissa.
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
Henkilöarviointiin kutsuttiin haastattelujen jälkeen ********** Henkilöarvioinnit suoritti 21.-23.6.2021 Psycon Oy.
Toiseen haastatteluun kutsuttiin ********** Heitä haastattelivat 29.6.2021 asiakkuusjohtaja Mari Randell, asukas- ja yrityspalvelupäällikkö Mirka Saarholma ja henkilöstösuunnittelupäällikkö Tuija Hulkkonen.
Perustelut valintaesitykselle
Yksikön päällikön tehtävänä on suunnitella, seurata ja valvoa johtamansa hallinnollisen kokonaisuuden toimintaa sekä vastata sen tuloksellisuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta. Hänen tehtävänä on johtamansa hallinnollisen kokonaisuuden suorituskyvyn ja toiminnan tuloksellisuuden kehittäminen ja ylläpito.
Yksikön päällikkö johtaa asuntopalvelut-yksikköä, jonka tehtävät liittyvät monipuolisesti asuntoasioihin. Yksikkö markkinoi ja välittää kaupungin vuokra-asunnot sekä palvelee asumisoikeusasioissa asuntoja hakevia kuluttajia ja omistajayhteisöjä. Asuntopalvelut osallistuu HITAS-järjestelmän ylläpitoon ja kehittämiseen, käsittelee uudis- ja korjausrakentamiseen liittyviä hakemuksia ja ohjaa ARA-asuntojen omistajia asukasvalintoihin liittyvissä asioissa. Yksikön päällikkö vastaa osaltaan myös kaupungin asuntopolitiikan toteuttamisesta sekä siihen liittyvästä edunvalvonnasta.
Yksikkö jakautuu kolmeen tiimiin: asumisen viranomaispalvelut, asunnonvälitys ja neuvonta. Yksikön päällikkö toimii tiimipäälliköiden esihenkilönä ja on asukas- ja yrityspalvelujen ohjausryhmän jäsen. Hän tekee paljon yhteistyötä kaupungin organisaation sisällä ja asuntoalan toimijoiden kanssa sekä kehittää palveluja ja prosesseja asiakaslähtöisesti, digitalisaation tukemana.
Lopullinen vertailu suoritettiin kärkihakijoiden ********** välillä.
Hakuilmoituksessa todettiin kelpoisuusehtojen lisäksi, että virkaan valittavalta edellytetään esihenkilökokemusta. Tehtävässä tarvitaan aiemman työn ja/tai opintojen kautta hankittua asuntoasioiden tuntemusta esimerkiksi asumiseen liittyvistä viranomaistehtävistä, asunnonvälityksestä, vuokraustoiminnasta tai asumisen kehittämisestä. Valittavalla henkilöllä tulee olla erinomaiset vuorovaikutustaidot ja osaamista asiakaslähtöisestä kehittämistyöstä. Lisäksi hänellä tulisi olla kokemusta muutosjohtamisesta ja digitalisaatiota hyödyntävistä kehittämishankkeista. Myös sujuvasta englannista on hyötyä tehtävässä.
**********
**********
**********
**********
**********
Lisäksi haastatteluissa ja henkilöarvioinneissa kiinnitettiin huomiota valmentavaan johtamiseen. ********** Vs. asiakkuusjohtaja katsoo hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointiin perustuvan kokonaisarvioinnin perusteella, että ********** on parhaat edellytykset hoitaa edellä kuvattuja virkaan kuuluvia tehtäviä. Hänen valintaansa puoltavat rekrytointiprosessin aikana esiin tullut kokonaisvaltainen näkemys ja motivaatio asuntoasioihin liittyen, laajat ja toimivat verkostot, innostava ja vahva johtamisote, monipuoliset toiminnan kehittämisen valmiudet sekä tuntemus yksikön päällikön tehtävistä.
Päätös tullut nähtäväksi 07.07.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Mirka Saarholma, asukas- ja yrityspalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 15284