Maksuperusteiden määrääminen, sosiaali- ja terveystoimiala, pitkäaikaisen laitoshoidon enimmäismaksut 1.10.2021 alkaen

HEL 2021-008884
Asialla on uudempia käsittelyjä
13. / 223 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Pitkäaikaisen laitoshoidon ja pitkäaikaisen psykiatrisen perhehoidon enimmäismaksut 1.10.2021 alkaen

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että pitkäaikaisen laitoshoidon ja pitkäaikaisen psykiatrisen perhehoidon asiakasmaksujen enimmäismäärät ovat 1.10.2021 lukien:

 
Euroa/hoitopäivä
Euroa/kuukausi
Perusterveyden-huollon laitoshoito
396
12 045
Psykiatrian laitoshoito
531
16 162
Psykiatrinen perhehoito
78
2 361
Sosiaalihuollon vanhuspalvelun laitoshoito
252
7 656

Käsittely

Asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Tausta ja lainsäädäntö

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992, jäljempänä asiakasmaksulaki) 1 §:n mukaan kunnallisista sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä. Maksun enimmäismäärät on määritelty asiakasmaksulaissa sekä asiakasmaksuasetuksessa (912/1992).

Asiakasmaksulain 2 §:n mukaan palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.

Enimmäismaksut perustuvat kaupungin toiminnalliseen tilinpäätökseen, josta ilmenee palvelujen tuottamisesta syntyneet todelliset kustannukset. Enimmäismaksujen tarkistamisessa on kysymys jokavuotisesta rutiinitoimenpiteestä, joka tehdään yleensä keväisin toiminnallisen tilinpäätöksen hyväksymisen yhteydessä. Tänä vuonna asiakasmaksulain osauudistuksen vuoksi enimmäishintojen päivittäminen siirtyi syksyyn, koska lautakunta päätti ensin asiakasmaksujen uusista perusteista (11.5.2021 § 95 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen maksuperusteiden määrääminen asiakasmaksulain osauudistuksen mukaisesti 1.7.2021 alkaen).

Pitkäaikaisesta laitoshoidosta sekä pitkäaikaisesta psykiatrisesta perhehoidosta peritään asiakasmaksu, joka on sidottu asiakkaan maksukykyyn (tulosidonnainen). Asiakasmaksu ei voi ylittää lautakunnan päättämiä enimmäismaksuja.

Enimmäismaksut tulevat perittäväksi niissä tilanteissa,
joissa asiakkaiden tulot ovat suuret tai asiakas ei ole halunnut
toimittaa asiakasmaksua laskettaessa omia tulotietojaan.

Vaikutukset

Tällä hetkellä Helsingin kaupungissa ei ole asiakkaita, joilta perittäisiin enimmäismääräinen maksu. Nykyisten asiakkaiden asiakasmaksut eivät siis päätöksen johdosta muutu.

Enimmäismaksuja käytetään myös kuntien välisessä laskuttamisessa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista.

Sulje

Sosiaali- ja terveyslautakunta 14.09.2021 § 180

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä. Häntä kuultiin samalla myös jatkuvista ja säännöllisistä kotona annettavista palveluista perittäviä enimmäismaksuja koskevassa asiassa (tämän pöytäkirjan § 181).

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Eva Biaudetin ehdotuksesta.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Ulla Hautamäki, Asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 43604

ulla.hautamäki@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 29.09.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Ulla Hautamäki, Asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 43604

ulla.hautamäki@hel.fi