Hankinta, asumisoikeusnumerojärjestelmän verkkolomakkeen muutostyöt, kaupunkiympäristön toimiala
Asumisoikeusnumerojärjestelmän verkkolomakkeen muutostyöt, kaupunkiympäristön toimiala
Päätös
Tietohallintopäällikkö päätti hyväksyä CGI Oy:n tarjouksen liittyen Asumisoikeusnumerojärjestelmään (jäljempänä ”ASO-numerojärjestelmä”) kohdistuviin muutostöihin.
Hankinta toteutettiin suorahankintamenettelynä. Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (29.12.2016/1397) 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 65 000 euroa. Sopimus on voimassa määräajan allekirjoittamispäivästä siihen saakka, kunnes sopimuksen kohteena olevat työt on hyväksytysti suoritettu.
Osapuolten välillä on olemassa Aso-numerojärjestelmää koskeva hankintasopimus. Tämän päätöksen perusteella ei tehdä erillistä sopimusta.
Päätöksen perustelut
Aso-numerojärjestelmää käytetään kunnalle kuuluvien lakisääteisten asumisoikeusasioiden hoitamiseen. Aso-numerojärjestelmä on CGI Oy:n toimittama järjestelmä, jonka kehitystyöt alkoivat asumisoikeusjärjestelmän kehittämisen myötä 1990-luvun alussa. Järjestelmä on ollut käytössä ja sitä on kehitetty sieltä asti. Nykyiset järjestelmää koskevat ja voimassa olevat ylläpito-, käyttö- ja kehityssopimukset ovat vuodelta 2003.
Sopimuskauden aikana erityisesti tietosuojaan ja saavutettavuuteen liittyvät muuttuneet lainsäädännön vaatimukset ovat aiheuttaneet Aso-numerojärjestelmään akuutteja muutostarpeita. Nyt kyseessä olevat Aso-numerojärjestelmän verkkolomakkeen muutostyöt kattavat lomakkeen uusimisen siten että uusi lomake on moderni ja tietoturvallinen ratkaisu, ja sen ylläpito ja pienuudistukset ovat aiempaa suoraviivaisempia.
Järjestelmään tehdään EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen sekä EU:n saavutettavuusdirektiivin mukaiset parannukset ja rekisteröidyn oikeuksien varmistamiseksi järjestelmän lokikirjanpito- ja valvontakäytännöt saatetaan tietosuojalainsäädännön vaatimusten mukaiseksi. Samalla toteutetaan teknisen tietoturvallisuuden parannustoimet.
Aso-numerojärjestelmä tulee siirtymään Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselle (ARA) 1.9.2023 alkaen. Helsingin kaupungin tulee kuitenkin ylläpitää omaa vanhaa Aso-numerojärjestelmäänsä aina 31.12.2023 asti käytössä ja säilyttää järjestelmän dataa aina vuoden 2025 loppuun asti. Koska järjestelmä on normaalissa käytössä vuoden 2023 loppuun asti, on edellä kuvattujen muutostöiden tekeminen välttämätöntä.
Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat muodostaneet asumisoikeusasioiden hoitamiseksi alusta lähtien yhteisen hakualueen ja hankkineet yhdessä yhteisen ASO-numerojärjestelmän. Helsingin kaupunki on lisäksi tehnyt yhdessä Vantaan kaupungin kanssa sopimuksen Helsingin seudun yhteisen asumisoikeuden markkina-alueen perustamisesta ja asumisoikeusasioiden viranomaistehtävien hoidon järjestämisestä. Kyseisen sopimuksen perusteella Helsinki vastaa Vantaan kaupungin puolesta Aso-numerojärjestelmän ylläpito- ja käyttökustannuksista ja kehittämisestä, ja laskuttaa sopimuksen mukaisesti Vantaan kaupunkia palvelun käytöstä.
CGI Oy:n edellä kuvattuja muutostöitä koskevan tarjouksen mukainen kokonaistyömäärä on Helsingin, Vantaan ja Espoon yhteishankinnassa yhteensä 88 henkilötyöpäivää, joista Helsingin osuus on puolet eli 44 henkilötyöpäivää ja Espoon ja Vantaan osuudet yhden neljäsosan, eli 22 henkilötyöpäivää kumpikin. Espoon kaupungin osuus on tarjottu erillisen tarjouksen kautta suoraan Espoon kaupungille. Helsingille on tarjottu Helsingin ja Vantaan osuudet yhdessä Helsingin ja Vantaan välisen Helsingin seudun yhteisen asumisoikeuden markkina-alueen perustamista ja asumisoikeusasioiden viranomaistehtävien hoidon järjestämistä koskevan sopimuksen mukaisesti. Helsingin osuus tarjouksesta on yhteensä 41085 euroa (alv 0%) ja Vantaan osuus yhteensä 20542,50 euroa (alv 0%), eli yhteensä on 61627,50 euroa (alv 0%).
Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on yhteensä 65000 euroa (alv 0%), huomioiden mahdollisten suunnitelmien pienimuotoisista muutoksista johtuvien yllättävien lisätöiden aiheuttaman kustannusnousun hankinnan puitteissa projektin aikana.
Nykyisen Aso-numerojärjestelmää koskevan sopimuksen mukaan järjestelmän immateriaalioikeudet kuuluvat yksinomaan toimittajalle. Tilaajalla on oikeus ohjelmiston konekielisiin versioihin, asiakirjoihin ja muuhun aineistoon kyseisen sopimuksen mukaisen käyttöoikeuden käyttöön mainitussa käyttöympäristössä. Tilaajalla ei ole kuitenkaan oikeutta luovuttaa kolmannelle osapuolelle kirjallista aineistoa. Ohjelman, asiakirjojen ja muun aineiston sekä niiden muutettujen versioiden immateriaalioikeudet (tekijän-, patentti-, tavaramerkki-, mallisuoja- ja muut oikeudet) kuuluvat sopimuksen mukaan CGI Oy:lle tai CGI Oy:n alihankkijalle.
Tästä syystä johtuen Aso-numerojärjestelmään olennaisesti liittyvää Aso-numerolomaketta ei ole mahdollista kilpailuttaa erillisenä kokonaisuutena. Lomakkeen toteutustyötä koskevan tarjouksen ehtona on myös se, että lomakkeelle tehtävät muutokset hyväksytään kaikkien osapuolten, Espoon, Vantaan ja Helsingin, osalta ja kehitystehtävät tehdään samalla ratkaisuvaihtoehdolla.
Edellä esitetyistä syistä johtuen hankintayksikkö katsoo, että edellytykset suorahankinnan tekemiselle hankintalain 41 §:n 2 momentin 2 kohdan perusteella täyttyvät tässä tapauksessa.
Viranhaltijan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). ICT-hankintojen osalta toimivalta tehdä hankintoja on keskitetty tietohallintopäällikölle. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 11.5.2021 § 248) mukaan tietohallintopäälliköllä on hankintavaltuudet enintään 1 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Näin ollen tietohallintopäällikkö on toimintavaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 08.10.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Kimmo Iirola, ICT erityisasiantuntija, puhelin: 09 31034020
Marjo Tapana, Tiimipäällikkö, puhelin: 09 31034222