Tutkimuslupa, Paperittomien henkilöiden sosiaalisten oikeuksien toteutuminen Suomessa
Tutkimuslupa tutkimukseen ”Paperittomien henkilöiden sosiaalisten oikeuksien toteutuminen Suomessa”
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** ym. tutkimukselle ”Paperittomien henkilöiden sosiaalisten oikeuksien toteutuminen Suomessa” (valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta). Yhteyshenkilöinä ovat etelän aikuissosiaalityön päällikkö ********** osastonhoitaja ********** johtava ylilääkäri ********** ja osastonhoitaja ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2022 saakka.
Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.
Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.
Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia. Hankkeessa tulee huomioida tietosuojalain 31 §:n 3 momentin vaatimus vaikutustenarvioinnin tekemisestä ja sen lähettämisestä tietosuojavaltuutetulle.
Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.
Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali- ja terveystoimen intrasivuilla.
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveysministeriön käynnistämän tutkimushankkeen päätavoitteena on selvittää, miten paperittomien sosiaaliset oikeudet toteutuvat tällä hetkellä julkisessa palvelujärjestelmässä ja mitä ratkaisuehdotuksia sosiaalihuollon keskeisiin haasteisiin on löydettävissä tilannekuvan perusteella. Tutkimusmenetelmällisesti hanke on monimenetelmiä hyödyntävä tutkimus. Tutkimus toteutetaan Helsingin lisäksi kuudessa suuressa kaupungissa. Tutkimusaineisto koostuu sote-alan työntekijöiden sekä järjestökentän toimijoiden fokusryhmähaastatteluista. Fokusryhmähaastatteluiden rinnalla toteutetaan sähköinen kysely sekä kerätään tietoa palvelujen kustannusvaikutuksista. Fokusryhmähaastattelujen lisäksi hankkeessa varaudutaan tekemään tarkentavia yksilöhaastatteluja. Haastateltavia rekrytoidaan kontaktoimalla yksiköiden esimiehiä. Tutkimusaineisto analysoidaan soveltuvin menetelmin ja niiden perusteella pyritään muodostamaan kokonaiskuva paperittomien sosiaalisten oikeuksien toteutumisesta kunnassa. Loppuraportissa keskitytään valtakunnalliseen tilannekuvaan ja esitetään kokonaiskuvan perusteella ratkaisuehdotuksia. Tutkimuksen valmistuttua henkilötietoja sisältävät paperiset lomakkeet hävitetään ja sähköiset lomakkeet poistetaan asianhallintajärjestelmästä. Tuotetut tietoaineistot (fokusryhmähaastattelut, yksilöhaastattelut ja kyselyt) tallennetaan anonymisoituina Yhteiskuntatieteelliseen tietoarkistoon (FSD) muiden tutkijoiden käytettäväksi. Aineistojen käyttö edellyttää hankkeen vastuullisen johtajan lupaa. Hankkeen aikana tuotettavia kuntakohtaisia analyyseja ei tallenneta hankkeen päätyttyä yleisesti käytettäviksi.
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja ja terveys- ja päihdepalvelujen johtaja puoltavat tutkimuslupaa.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja (useaan palvelukokonaisuuteen kohdistuvat tutkimusluvat).
Päätös tullut nähtäväksi 17.11.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Helena Soini, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444