Tutkimuslupa, ergonomisen vuorosuunnittelun ja COVID-19 pandemian vaikutukset työaikoihin ja terveyteen SOTE-sektorilla
Tutkimuslupa, ergonomisen vuorosuunnittelun ja COVID-19 pandemian vaikutukset työaikoihin ja terveyteen SOTE-sektorilla
Päätös
Vs. henkilöstöjohtaja myönsi tutkimusluvan Työterveyslaitoksen tutkimushankkeelle "Ergonomisen vuorosuunnittelun ja COVID-19 pandemian vaikutukset työaikoihin ja terveyteen SOTE-sektorilla" päätöksen perusteluista tarkemmin ilmenevillä ehdoilla.
Tutkimuslupa koskee Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan Titania-työvuorosuunnittelujärjestelmän piirissä olevan henkilöstön työaikatietoja vuosilta 2019–2022. Luovutettavia tietoja saa käsitellä tutkimuslupahakemuksessa ja sen liitteissä mainitut henkilöt. Työterveyslaitos on jo aiemmin saanut Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan Titania-työaikatietoja tässä hankkeessa hyödynnettäväksi vuosilta 2008–2018.
Tietojen keruun ja luovutuksen ajankohdasta sovitaan tarkemmin Työterveyslaitoksen ja sosiaali- ja terveystoimialan yhteyshenkilöiden kesken.
Tutkimuslupa on voimassa 31.5.2024 saakka.
Päätöksen perustelut
Työterveyslaitos on saanut myönteisen rahoituspäätöksen Työsuojelurahastolta SOTE Työajat -projektille, johon Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala osallistuu.
Tutkimushankkeen tavoitteena on selvittää vuoroergonomia-suosituksia tukevien suunnitteluohjelmistojen ja COVID-19 pandemian vaikutuksia työaikoihin, työkuormitukseen, työterveyteen ja työhyvinvointiin.
Hanke edistää uusien sovellutusten kehittämistä vuorotyön haittojen vähentämiseksi SOTE-sektorilla ja antaa palautetta valtakunnallisesti ja hankkeen kohdeorganisaatioille (22 kpl) työaikojen muutoksesta. Hanke tuottaa internet-pohjaisen sovellutuksen työaikoihin liittyvän tapaturmariskin arvioimiseksi.
Tutkimusaineistona käytetään Titania-työvuorosuunnittelujärjestelmän piirissä olevan sosiaali- ja terveystoimialan henkilöstön työaikatietoja.
Helsingin kaupungin työntekijöitä koskevat tiedot ovat henkilöstöhallintorekisterissä. Rekisterinpitäjän tehtävät on delegoitu kaupungin henkilöstöjohtajalle (kaupunginhallituksen päätös 20.4.2020, § 247), joka päättää henkilöstöhallintorekisterissä olevien tietojen luovuttamisesta.
Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
- Luovutettua tutkimusaineistoa saa käyttää vain päätöksessä mainittua tarkoitusta varten.
- Tutkija ja tutkijaryhmä sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijoille asettamia vaatimuksia.
- Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tutkimuksen teon ajan hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.
- Tutkimusaineisto hävitetään tai arkistoidaan arkistolain edellyttämällä tavalla tutkimushankkeen valmistumisen jälkeen.
- Tutkija tai tutkijaryhmä saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia.
- Tutkimuksen valmistuttua tutkimusraportti tai sen sähköinen osoite, josta raportti on luettavissa, toimitetaan Helsingin kaupungin käyttöön lähettämällä se sähköpostiosoitteeseen:
kanslia.tutkimusluvat@hel.fi ja tutkimusluvat.sote@hel.fi.
Päätös tullut nähtäväksi 24.11.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Tanja Kahra, erityissuunnittelija, kaupunginkanslia, puhelin: 09 310 36106
Carita Parviainen, HR-partneri, sosiaali- ja terveystoimiala, puhelin: 09 310 43506