Hankinta, yritystyöterveyshuollon ja merimiestyöterveyden palvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-011182
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 193
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Yritysten työterveyshuollon ja merimiestyöterveyden palvelujen hankinta

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä Helsingin alueen järjestämisvastuun osalta yritysten työterveyshuollon ja merimiestyöterveyden palvelujen sopimuskumppaniksi Terveystalo Oy:n ja varatoimittajaksi Pihlajalinna Terveys Oy:n.

Hankinta on toteutettu osana laajempaa Vantaan kaupungin hallinnoimaa yhteishankintaa, jossa Vantaan kaupunki myy aiemmin kyseisten palvelujen tuottamisesta vastanneen Vantaan Työterveys Oy:n koko osakekannan kilpailutuksen voittajalle.

Hankinnan sopimuskausi on neljän (4) vuoden mittainen, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.2.2022 alkaen. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan ennakoitu arvo on Helsingin kaupungin merimiestyöterveyden osalta noin 950 000 euroa. Yritystyöterveyden osalta ennakoitua arvoa ei voida määrittää, koska palveluita käyttävät yritykset tekevät itsenäisesti sopimukset palveluntuottajan kanssa.

Päätös on ehdollinen sille, että Vantaan kaupunginhallitus päättää Vantaan Työterveys Oy:n osakkeiden myymisestä.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Vantaan kaupunginhallituksen konsernijaosto kehotti päätöksellään 15.2.2021 § 4 Vantaan kaupungin henkilöstö ja konsernipalveluiden palvelualuetta käynnistämään valmistelun Vantaan Työterveys Oy:n omistuksesta luopumiseksi sekä tuomaan asian aikanaan konsernijaoston ja kaupunginhallituksen päätettäväksi.

Hankinnan lähtökohtana palvelukuvausten ja hinnoittelun osalta ovat olleet Vantaan Työterveys Oy:n nykyiset työterveyspalvelujen toimintasuunnitelmat sekä nykyinen hintataso. Palveluiden kilpailuttamista koskeva asia on valmisteltu yhdessä Helsingin kaupungin, Espoon kaupungin, Kauniaisten kaupungin, Keravan kaupungin, Vantaan Tilapalvelut Vantti Oy:n sekä Kaunialan Sairaala Oy:n kanssa. Yhteishankinnan toteuttajana on ollut Vantaan kaupunki. Vantaan kaupunki on käynyt markkinavuoropuhelua alan yritysten kanssa hankintaa valmistellessaan.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on valtuuttanut 10.6.2021 Vantaan kaupungin toimivaltaisen henkilön allekirjoittamaan puolestaan hankintaa koskevan tarjouspyynnön.

Hankintamenettely

Hankinnassa tulee noudattaa hankintalain sote-palveluiden hankintoja koskevia säädöksiä, joissa hankintayksikön on mahdollista määritellä hankinnan toteuttamistapa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Hankinta on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintamenettelyllä valitun tarjouskilpailun voittaja ostaa koko yhtiön ulkona olevan osakekannan ja tuottaa palvelut Vantaan Työterveys Oy:n kautta järjestämisvastuunsa tällä hetkellä toteuttaneille kaupungeille ja Vantaan kaupungin konserniyhtiöille. Jokainen kaupunki ja konserniyhtiö tekee palveluistaan oman päätöksen ja sopimuksen.

Hankintaa koskeva hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi hankintailmoitukset.fi -palvelussa (HILMA-palvelu) 10.7.2021 (ilmoitusnro 2021-078638). Hankintailmoitus julkaistiin Hilmassa ja Euroopan unionin virallisessa lehdessä hankintailmoitus (TED numero 2021/S 133-354782) 13.7.2021. Tarjouspyyntöön tehtiin korjausilmoitukset 13.8.2021 ja 26.8.2021. Tarjousten jättöaika päättyi 27.9.2021.

Hankintaprosessi

Hankinnassa osakekannan kauppaa koskeva tarjous ja due diligence -tarkastus (yhtiön taloudellisen ja toiminnan tarkastusprosessi) on sisällytetty osaksi hankintaprosessia. Tarjouspyynnön mukaisten soveltuvuusvaatimusten täyttävien tarjoajien tarjouksia vertaillaan Vantaan Työterveys Oy:n osakekannasta tarjotulla kauppahinnalla.

Tarjouspyynnössä on kuvattu hankintamenettelyn etenemistä ja annettu sitoumukseton arvio aikataulusta hankintapäätöksestä lukien seuraavasti:

- Päätöksenteko ja due diligence -tarkastus (lokakuu 2021).

Palveluhankintapäätös on ehdollinen osakekauppaa koskevalle kaupunginhallituksen päätökselle. Palveluhankintapäätöksessä valitaan yksi (1) toimittaja ja kaksi (2) varatoimittajaa. Toimittajaksi valittu aloittaa due diligence -tarkastuksen. Due diligence tarkastukselle on varattu aikaa kolme (3) viikkoa. Tarkastusaineisto on osin saatavissa sähköisesti ja osittain yhtiön tai Vantaan kaupungin tiloissa. Mikäli toimittajaksi valittu yritys ei halua tehdä yrityskauppaa due diligence tarkastuksen jälkeen, ensimmäisellä varasijalla olevalle varatoimittajalle tarjotaan mahdollisuutta tehdä due diligence -tarkastus. Due diligence -tarkastuksen jälkeen voidaan tehdä teknisiä tai vähäisiä täsmennyksiä kauppakirjaan mm. myyjän vakuutusten osalta. Jos myyjän vakuutuksiin liittyen ilmenisi due diligence -tarkastuksen aikana seikka, joka ei olisi vakuutusten mukainen, myyjä voi ottaa vastattavakseen tästä seikasta. Kauppahintaa voidaan tarkistaa ainoastaan tarjouspyynnön liitteenä olevaan kauppakirjaluonnokseen kirjattujen kauppahinnan tarkistusehtojen mukaisesti.

- Vantaan kaupunginhallituksen päätös osakekaupasta (loka-marraskuu 2021)

- Kauppakirjan ja sopimuksen allekirjoitus (marraskuu 2021).
Palveluhankintasopimus purkautuu, jos osakekauppaa ei panna täytäntöön kauppakirjan mukaisessa määräajassa.

- Kaupan täytäntöönpano ja sopimuskauden alkaminen. (02/2022)

Aikataulu on muuttunut em. sitoumuksetta annetusta aikataulusta siten, että kaupunginhallitus voi käsitellä osakekauppaa marraskuussa, joten mahdollinen kaupunginhallituksen päätös osakekaupasta on lainvoimainen vasta joulukuussa. Kauppakirja ja hankintasopimukset voidaan allekirjoittaa näin ollen joulukuussa 2021.

Hankinnan kohde

Sopimuksen kohteena ovat lakisääteiset, ennaltaehkäisevät ja hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset työterveyspalvelut tarjouspyynnön liitteiden 4.1.1-4.6 palvelukuvausten mukaisesti. Työterveydenhuollon palveluilla tarkoitetaan tässä hankinnassa kansanterveyslaissa (66/1972), terveydenhuoltolaissa (1326/2010), työterveyshuoltolaissa (1383/2001) ja valtioneuvoston asetuksessa (708/2013) määrittelemiä hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita työterveyshuollon sisällöstä ja ammattihenkilöiden koulutuksesta sekä muualla lainsäädännössä tarkoitettuja työterveyspalveluja. Työterveydenhuollon palvelun tulee olla kulloinkin voimassa olevan terveydenhuoltolaissa (1326/2010 § 18) määritellyn järjestämisvastuun mukainen.

Hankinnan kohteeseen sisältyy kolme (3) asiakokonaisuutta:

1) Vantaan kaupungin ja tulevan hyvinvointialueen työntekijöiden sekä Vantaan kaupungin kahden (2) konserniyhtiön (Vantaan Tilapalvelut Vantti Oy ja Kaunialan Sairaala Oy) työntekijöiden työterveyspalvelujen hankinta ja lisäksi Vantaan kaupungin työllisyyspalveluiden asiakkaiden työkykyarviointien hankinta;

2) Mukana olevien kaupunkien järjestämisvastuulle ja myöhemmin hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvat alueen yritysten työterveyshuollon ja merimiestyöterveyden palvelujen tuottamisvastuut;

3) Vantaan Työterveys Oy:n koko osakekantaa koskeva yrityskauppa

Tarjouskilpailun voittaja tuottaa palvelut hankintayksiköille ja ostaa Vantaan Työterveys Oy:n koko osakekannan.

Osapuolet aloittavat palvelutuotannon ja kumppanuuden tarjouspyynnön liitteenä olevien sopimusluonnosten, palvelukuvausten ja toimintasuunnitelmien mukaisesti. Palvelujen sisältöjä ja toimintatapoja kehitetään määrätietoisesti hyvän kumppanuuden hengessä. Hankinta toteutetaan siten, että kilpailussa valitaan yksi (1) palveluntuottaja ja jokainen tilaajaorganisaatio tekee kilpailutuksen voittaneen palveluntuottajan kanssa oman sopimuksen.

Yhteishankinnassa mukana olevat hankintayksiköt ovat tällä hetkellä Vantaan Työterveys Oy:n palvelujen käyttäjiä tai kaupunkeja, jotka ovat toteuttaneet järjestämisvastuun yritystyöterveyshuollon ja/tai merimiesterveydenhuollon osalta edellä mainitun yhtiön kautta. Vantaan Työterveys Oy:n omistaja on Vantaan kaupunki. Työterveyspalvelujen piiriin kuuluvia työntekijöitä Vantaan kaupungilla (ml. mukana olevat konserniyhtiöt) on yhteensä noin 9000 henkilöä. Vantaan Työterveys Oy:llä on yritysasiakkaina n. 4300 yritystä, joissa henkilöstöä on noin 22 000 henkilöä. Merimiesterveyskeskuksen palveluiden piirissä on noin 4000 laivoilla työskentelevää henkilöä.

Tämän hankintapäätösten mukaisten hankintasopimusten käynnistyessä 1.2.2022 Vantaan Työterveys Oy:n ja hankintayksiköiden välillä tällä hetkellä olevat sopimukset päättyvät.

Vantaan Työterveys Oy:llä on tällä hetkellä kolme (3) toimipistettä ja 66 työntekijää. Yrityksen liikevaihto oli edellisellä tilikaudella n. 7 500 000 €.

VANTAAN KAUPUNKI

Hankinnan kohteena on Vantaan kaupungin työterveyshuollon palvelut seuraaville toimialoille: Kaupunkistrategian ja johdon toimiala (n. 576 henkilöä), Kaupunkikulttuurin toimiala (n. 818 henkilöä), Sosiaali- ja terveydenhuollon toimiala (n. 3503 henkilöä) sekä Kasvatuksen ja oppimisen toimiala pois lukien varhaiskasvatus (noin 3285 henkilöä).

1) Kaupunkistrategian ja johdon toimiala jakautuu neljään (4) palvelualueeseen, joita ovat Talous- ja strategia, Henkilöstö- ja konsernipalvelut, Kuntademokratia sekä Kasvupalvelut. Kaupunkistrategian ja johdon toimialaan kuuluu lisäksi Viestintä sekä Sisäinen tarkastus.

2) Kaupunkikulttuurin toimiala jakaantuu yhteisiin palveluihin sekä neljään (4) palvelualueeseen. Palvelualueita ovat Kulttuuri, Kirjasto ja asukaspalvelut, Nuoriso ja Liikunta.

3) Sosiaali- ja terveydenhuollon toimiala vastaa sosiaali- ja terveyslautakunnan toimialaan sekä suun terveydenhuollon liikelaitoksen tehtäväalueeseen kuuluvien asioiden valmistelusta ja täytäntöönpanosta. Sosiaali- ja terveydenhuollon toimialaan kuuluvat talous- ja hallintopalvelujen, perhepalvelujen, vanhus- ja vammaispalvelujen, terveyspalvelujen sekä Vantaan suunterveydenhuollon liikelaitoksen palvelualueet. Vantaan suun terveydenhuollon liikelaitos toimii kunnallisena liikelaitoksena ja on johtokuntansa alainen.

4) Kasvatuksen ja oppisen toimialan alla toimii neljä (4) palvelualuetta. Yhteiset palvelut, jotka muodostuvat oppilas- ja opiskelijahuollosta siirtyvät tulevalle hyvinvointialueelle. Palvelualueista tämän hankinnan piirissä ovat Perusopetus, Toisen asteen koulutus ja Svenskpråkiga servicen.

TYÖTERVEYDENHUOLTO VANTAAN KAUPUNGIN KONSERNIYHTIÖT

Vantaan Tilapalvelut Vantti Oy (n. 1000 henkilöä, lisätietoja www.vantti.fi).

Kaunialan Sairaala Oy (n. 250 henkilöä, lisätietoja www.kauniala.fi).

YRITYSTYÖTERVEYDENHUOLTO JA MERIMIESTERVEYSKESKUS

Yhtiön tilaajakaupunkien (Espoo, Helsinki, Kauniainen, Kerava ja Vantaa) alueella lain mukaisen järjestämisvastuun perusteella järjestettävät yritystyöterveydenhuollon palvelut ja Helsingin kaupungin järjestämisvastuulla olevat merimiesterveyskeskuksen palvelut. Hankintaan sisältyy yritystyöterveyspalvelujen tuottamisvastuu, jotka kaupungit ovat terveydenhuoltolain perusteella velvolliset järjestämään alueellaan sijaitsevissa työpaikoissa työskenteleville. Käytännössä näiden palveluiden asiakkaat ovat usein pienyrittäjiä. Hankinnassa mukana olevilla kaupungeilla säilyy palvelujen järjestämisvastuu.

MUUT PALVELUT

Vantaan kaupungin työllisyyspalveluiden asiakkaiden työkyvyn arvioinnit. Työ- ja toimintakyvyn kartoituksella selvitetään syvennetysti asiakkaan kokonaisvaltaista terveydentilaa, työkyvyn haasteita ja rajoitteita sekä mahdollisuuksia selvitä työelämässä.

Hankinnan jakaminen / jakamattomuus osiin

Hankintaa ei voida jakaa osiin, koska hankintaan sisältyy velvollisuus ostaa palvelut tällä hetkellä palveluja tuottavan Vantaan Työterveys Oy:n koko osakekanta Vantaan kaupungilta.

Sopimuskausi

Sopimuksen kesto on määräajan neljä (4) vuotta alkaen 01.02.2022.

Kysymykset ja vastaukset

Hankintaan liittyen on vastattu kysymyksiin Cloudia-järjestelmässä 9.9.2021.

Tarjoajat ovat saaneet haltuunsa laajan yhtiötä koskevan aineiston tekemällä salassapitosopimuksen Vantaan kaupungin kanssa. Salassapitosopimuksen tehneille on toimitettu yrityskauppaan liittyvää lisäaineistoa 20.9.2021 saakka. Nämä tiedot ovat salassa pidettäviä viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 § 1 mom 17) ja 20) -kohtien perusteella.

Tarjoukset

Määräaikaan 27.9.2021 mennessä tarjouksen tekivät:

- Suomen Terveystalo Oy
- Pihlajalinna Terveys Oy

Tarjoajien soveltuvuus

Molemmat tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä ja sen liitteissä asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjouksien tarjouspyynnön mukaisuus

Molempien tarjoajien tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten valintaperusteet

Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus hankinnan kohteen kriteereiden täyttyessä.

HINTA: Tarjotun kokonaishinnan (Vantaan Työterveys Oy:n osakkeiden peruskauppahinta) maksimipisteet on 100 pistettä. Hinnaltaan korkeimman tarjouksen tehnyt tarjoaja saa 100 pistettä ja muut tarjoajat suhteutetaan pisteisiin kaavalla: tarjottu arvo / suurin tarjottu arvo *maksimipisteet 100 pistettä.

Myöhemmin annetuissa vastauksissa on tarkennettu, että palveluntarjoajilta pyydetään osakekannan peruskauppahintaa sekä kerrottu, että kauppahintaa tarkistetaan kauppakirjan ehtojen mukaisesti kauppahinnan tarkistuserällä kaupan täytäntöönpanon jälkeen.

Päätöksenteko jakautuu seuraavasti:

Hankintapäätökset palveluhankinnasta tekevät kaikki mukana olevat hankintayksiköt erikseen. Kaikki palveluhankintapäätökset ovat ehdollisia sille, että Vantaan kaupunginhallitus päättää Vantaan Työterveys Oy:n osakkeiden myymisestä.

Tarjousten vertailu

Tarjousvertailussa vertailtiin tarjouspyynnössä pyydetty Vantaan Työterveys Oy:n osakekannan peruskauppahintaa.

Tarjoajat sijoittuivat kokonaispisteytyksessä seuraavasti:

1. Suomen Terveystalo Oy 100 pistettä
2. Pihlajalinna Terveys Oy 65,42207 pistettä

Due Diligence -tarkastusvaihe

Tarjouspyynnön mukaisesti prosessi jatkuu siten, että vertailun voittajalla on mahdollisuus toteuttaa Vantaan Työterveys Oy:n tarkentava due diligence -tarkastus (DD). Suomen Terveystalo Oy suorittaa tarkentavan DD-tarkastuksen kolmen (3) viikon kuluessa siitä, kun tämä hankintapäätös on tullut lainvoimaiseksi. Mikäli tarkastuksessa ei ilmenne sellaista, jonka vuoksi tarjoaja vetäytyisi osakekaupasta, Vantaan Työterveys Oy:n osakkeiden myyntiä Suomen Terveystalo Oy:lle tullaan esittämään Vantaan kaupunginhallitukselle. Mikäli tarkastuksessa ilmenee jotakin sellaista, jonka vuoksi Suomen Terveystalo Oy vetäytyy osakekaupasta, tällöin varatoimittajaksi valitulla Pihlajalinna Terveys Oy:llä on oikeus aloittaa due diligence -tarkastus.

Hankintapäätös/yhtiön osakekauppa

Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti Vantaan kaupunginhallitukselle esitetään tämän hankintapäätöksen tultua lainvoimaiseksi ja Due Diligence -tarkastuksen jälkeen Vantaan Työterveys Oy:n osakekannan myyntiä tarjouskilpailun voittajalle. Jos kaupunginhallitus hyväksyy osakkeiden kaupan ja päätös tulee lainvoimaiseksi, kaikki tässä hankinnassa mukana olevat hankintayksiköt ovat sitoutuneet solmimaan kukin oman hankintasopimuksen Vantaan Työterveys Oy:n uuden omistajan kanssa tarjouspyynnön liitteenä olleita sopimusluonnoksia ja muita tarjouspyyntöasiakirjoja noudattaen. Edellytyksenä on, että Vantaan kaupunginhallitus hyväksyy osakekaupan toteuttamisen ja siihen liittyvien kauppakirjojen ja muiden mahdollisten sopimusten lopulliset ehdot, ja että kaupunginhallituksen päätös on saanut lainvoiman. Yhtiö myydään kaikkine velvoitteineen kauppakirjassa yksilöidyt poikkeukset huomioiden, joten esimerkiksi henkilöstön työsopimukset ja tilojen vuokrasopimukset sekä alihankintasopimukset sisältyvät osakekauppaan. Kaupan osapuolet hyväksyvät kauppakirjan allekirjoituksellaan ja sitoutuvat kaupan toteutumiseen sillä edellytyksellä, että kauppakirjaan merkityt kaupan ehdot täyttyvät. Mikäli kaupan ehdot eivät täyty eikä osakkeiden kauppaa panna täytäntöön, osakekauppa sekä hankintasopimukset purkautuvat. Joulukuuksi 2021 suunnitellussa allekirjoitustilaisuudessa allekirjoitetaan kauppakirjan lisäksi palvelusopimukset.

Päättäjän toimivalta

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 30.3.2021 § 76.

Päätös tullut nähtäväksi 11.10.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja