Avustuksen hakeminen, valtion erityisavustus, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistamiseen liittyvä ICT-muutos, STM
Valtionavustuksen hakeminen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistamiseen liittyviin ICT-kustannuksiin
Päätös
Rahoitusjohtaja päätti hakea Helsingin kaupungille valtionavustusta sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistamiseen liittyviin ICT-kustannuksiin. Avustushakemus on päätöksen liitteenä 1 ja muutoskustannusten arviointitaulukko (Excel-tiedosto, salassa pidettävä) liitteenä 2.
Sosiaali- ja terveysministeriöltä haettava avustus on suuruudeltaan yhteensä 11 915 000 euroa. Ministeriön julkaiseman hakuoppaan mukaan valtionavustuksen saajan ei edellytetä osallistuvan rahoitukseen.
Koska on todennäköistä, että valmistelun edetessä, HUS-yhtymää perustettaessa ja valtion ohjeistuksen tarkentuessa esille tulee uusia kustannuskohteita tai nyt esitetyt menot tarkentuvat, kaupunki varautuu hakemaan avustusta myös vuonna 2022 avautuvassa tätä kierrosta täydentävässä avustushaussa.
Lisäksi rahoitusjohtaja päätti valtuuttaa erityissuunnittelija ********** toimimaan sosiaali- ja terveysministeriön sähköisessä hakujärjestelmässä asiointiroolissa hankehakemuksen osalta.
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveyspalveluja sekä pelastustointa koskeva uudistus tulee voimaan vuoden 2023 alusta. Helsingin kaupunki jatkaa palveluiden tuottamista näillä palvelusektoreilla, mutta valtionohjauksen ja -rahoituksen muutoksen takia toteutetaan mm. talouden eriyttämisen ja palvelutuotannon tietojärjestelmien muutoksen vaatimat toimet.
Hyvinvointialueesta annetun lain 5 §:n mukaan Helsingin kaupungilla on mahdollisuus hakea valtionavustusta muutoksesta aiheutuviin kustannuksiin. Avustukseen sovelletaan seuraavia säädöksiä: Laki sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionavustuksesta (733/1992), Valtionavustuslaki (688/2001), Valtioneuvoston asetus hyvinvointialueen, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän tiedonhallinnan tietohallinnon ja tietojärjestelmien muutoksen valmisteluun, suunnitteluun ja toteutukseen myönnettävästä rahoituksesta.
Valtionavustusta maksetaan toteutuneiden, kirjanpidosta todennettavien, hankkeen toteuttamiseen liittyvien ja valtionavustukseen oikeuttaviksi hyväksyttävien kustannusten perusteella. Hankkeen aloittamisvaiheessa kustannuksia on voinut syntyä jo ennen valtionavustuspäätöksen antamista. Nämä kustannukset voidaan hyväksyä valtionavustukseen oikeuttaviksi edellyttäen, että ne ovat syntyneet 1.7.2021 jälkeisenä aikana ja ne on perusteltu ICT-muutoksen välttämättömyyden näkökulmasta.
Valtiontalouden kehyksessä on kohdistettu muutoksen toimeenpanoon ICT-valmistelurahoitusta noin 440 miljoonaa euroa vuosina 2021–2026. Tästä on ensimmäisessä valtionavustuksen haussa haettavissa noin puolet. Kaupunki varautuu hakemaan avustusta myös vuonna 2022 avautuvassa tätä kierrosta täydentävässä avustushaussa.
Valtionavustushakemukseen liitettyihin asiakirjoihin on kerätty tiedot niistä 20.10.2021 mennessä tietoon tulleista välttämättömistä ICT-liitännäisistä muutoskustannuksista, joita Helsingin kaupungille arvioidaan koituvan vuosien 2021‒2026 aikana.
Työmäärä- ja kustannusarvioita sisältävä liite 2 on Laissa viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999) 24.1 § 17 kohdassa säädetyin perustein salassa pidettävä.
Hallintosäännön 12 luvun 4 §:n 7 kohdan mukaan, ellei toimivallasta muutoin ole säädetty tai määrätty tai ellei rahoitusjohtaja ole määrännyt tehtävää muulle viranhaltijalle, rahoitusjohtaja hakee kaupungin puolesta valtionosuudet ja -avustukset sekä niihin verrattavat etuudet.
Päätös tullut nähtäväksi 22.10.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Lisätietojen antaja
Olli Lahtinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36055