Hankinta, metrosillan uusiminen, lisätyöt, Kipparlahti

HEL 2021-011825
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 102

Kipparlahden metrosillan uusimisen rakennusurakan lisätöiden tilaaminen

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tilata Kipparlahden metrosillan uusimisen rakennusurakkaan liittyvät lisätyöt 1a, 4, 5, 6 ja 7 kohteen pääurakoitsijalta, Kreate Oy:ltä 25.5.2021, 6.9.2021, 27.9.2021, 29.9.2021 päivättyjen lisätyötarjousten mukaisesti yhteensä enintään 41.278,48 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on Kipparlahden metrosillan uusimisen rakennusurakka, jonka toteuttajaksi on valittu Kreate Oy HKL:n järjestämän tarjouskilpailun perusteella.

Nyt päätettävänä olevat rakennusurakan lisätyöt:

Lisätyö 1a: Lisätyön 1 päivitys
Tilaus metron liikennekatkon aikaisista lisätöistä tehtiin virheellisellä summalla. Tämä päätös sisältää puuttuvan osuuden.

Lisätyö 4: Paalujen maalaus
Sillan porapaalujen maalaus, joka ei sisältynyt tarjousaikaisiin suunnitelmiin.

Lisätyö 5: Purkubetoni
Vanhan sillan purun yhteydessä todettiin, että sillan sisään oli jätetty valumuotit paikoilleen. Tästä johtuen purettua betonia ei voitu hyödyntää suoraan puhtaana betonina jatkokäsittelyssä.

Lisätyö 6: Laakerien kuljetuksista aiheutuneet lisäkustannukset
Laakerien suunnitelmien hyväksynnässä aiheutui tilaajasta johtuvaa viivettä. Laakerit tilattiin lentorahdilla, jolloin vältettiin kuljetuksessa aiheutuvat aikatauluriskit ja varmistettiin saatavuus liikennekatkolle.

Lisätyö 7: Kiskojen purku
Kiskojen purku oli ilmoitettu tarjouspyyntöasiakirjoissa tilaajan toteuttamaksi. Hankkeen aikana todettiin kokonaistaloudellisesti edullisemmaksi toteuttaa työ urakoitsijan toimesta.

Kyseessä olevien lisätöiden tarvetta ei pystytty suunnitteluvaiheessa ennakoimaan, joten urakan kilpailutusvaiheessa ne eivät vielä olleet tiedossa. Lisätöiden tarve on tullut esiin työmaan aikana.

Aikaisemmat päätökset:

Johtokunnan päätös 3.12.2020 (187 §):

Liikennelaitoksen johtokunta valitsi Kipparlahden metrosillan uusimista koskevan rakennusurakan toimittajaksi Kreate Oy:n ja oikeutti liikenneliikelaitoksen (HKL) tekemään hankintasopimuksen Kreate Oy:n kanssa. Johtokunta oikeutti HKL:n tekemään hankintaan liittyviä tilauksia enintään 2.029.280,00 eurolla (alv 0 %).

Johtokunnan päätös rakennusurakasta sisälsi lisätyövarauksen 184.480,00 euroa (alv 0 %).

Aiemmin tilatut lisätyöt:
Projektipäällikön valtuus: Lisätyö 1: 31.870,00 euroa (alv 0 %)
Toimitusjohtajan päätös 13.8.2021, 80 §: Lisätyöt 2 ja 3, 105.663,58 € (alv 0%)

Tämän hankintapäätöksen jälkeen kohteen lisätöitä tilattu yhteensä enintään 178.812,06 eurolla (alv 0 %) ja johtokunnan päätöksen (187 §, 3.12.2020) mukaisesta tilausvaltuutuksesta on jäljellä 5.667,94 euroa (alv 0 %).

Päätös tullut nähtäväksi 25.10.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Eero Valkama, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 21914

eero.valkama@hel.fi

Elina Laisi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 38195

elina.laisi@hel.fi

Päättäjä

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Miika Tetri
lakimies