Hankinta, hankinnan keskeytys, ilmoittautumislaitteistot, sosiaali- ja terveystoimiala
Ilmoittautumislaitteistojen hankinnan keskeyttäminen
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti keskeyttää Ilmoittautumislaitteistojen hankinnan lain julkisista hankinnoista (1397/2016) § 125 ja § 123 mukaisesti ja kilpailuttaa hankinnan uudelleen.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala on ottanut käyttöön keväällä 2021 Apotti-asiakas- ja potilastietojärjestelmän. Apotti-järjestelmään kuuluu osana ilmoittautumiseen ja asiakasohjaukseen tarkoitettu Welcome-kiosk -ilmoittautumissovellus.
Welcome kiosk-ilmoittautumissovelluksen käyttämiseksi tarvitaan asiaankuuluvat ilmoittautumislaitteistot. Sosiaali- ja terveystoimiala teki ilmoittautumislaitteistoista markkinakartoituksen loppuvuonna 2020 ja laitteistojen määrittelytyö ja hankinnan valmistelu suoritettiin keväällä 2021.
Kilpailutus
Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Hankinta sisälsi ilmoittautumislaitteistot ja niihin liittyvät tuki- ja ylläpitopalvelut. Tarjouspyyntö oli jaettu kahteen osa-alueeseen: ilmoittautumislaitteistojen hankita omaksi tai vuokrattuna. Tarjousvertailun yhteydessä hankintayksikön tuli valita annettujen hintojen perusteella kumpaa hankintavaihtoehtoa se käyttää. Vertailuperusteena käytettiin halvinta kokonaishintaa, joka laskettiin neljän (4) käyttövuoden perusteella.
Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi 12.8.2021 julkaistulla hankintailmoituksella.
Tarjoajille asetetut vaatimukset kävivät ilmi tarjouspyynnöstä ja sen liitteistä. Tarjoajan tuli antaa hintatiedot tarjouspyynnön molempiin osa-alueisiin.
Lisätietokysymykset oli lähetettävä 23.08.2021 mennessä ja niihin vastattiin 27.8.2021. Lisätietokysymyksiä saapui seitsemän kappaletta.
Tarjoukset tuli jättää 17.9.2021 mennessä ja määräaikaan mennessä saatiin kolme (3) tarjousta.
Osana tarjousta tarjoajien tuli palauttaa täytettynä tarjouspyynnön liitteenä toimitettu ilmoittautumislaitteistojen tuki- ja ylläpito palvelukuvaus ja käyttöönottosuunnitelma, joiden dokumenttipohjat olivat hankintayksikön laatimia ja esitäyttämiä.
Tarjousten tarkastamisen yhteydessä todettiin, että tarjouspyynnön liitteenä olleiden palvelukuvauksen ja käyttöönottosuunnitelman täyttöohjeistukset olivat olleet puutteellisia, minkä vuoksi tarjoajat eivät olleet täyttäneet liitteitä hankintayksikön toivomalla tarkkuustasolla. Palvelukuvauksessa oli olennaisia puutteita laitteistojen huoltopalvelujen kuvauksissa, sekä palvelupyyntöjen käsittelyyn liittyvien prosessien kuvauksissa ja tiedoissa. Käyttöönottosuunnitelmissa oli puolestaan olennaisia puutteita laitteistojen toimitusaikoihin ja laitteistojen käyttöönoton vaiheistuksen liittyvissä tiedoissa. Näin ollen hankintayksikkö ei ole voinut varmistua siitä, että tarjottu tuote ja palvelu täyttävät hankintayksikön vaatimukset.
Hankintayksikkö katsoi, että tarjousten puutteet ja tulkinnanvaraisuudet johtuivat tarjouspyynnön puutteellisestä määrittelystä ja ohjeistuksesta. Tarjoajien on ollut mahdotonta täydentää ja kuvata liitteisiin sisältöä yhdenmukaisesti näiden puuteiden vuoksi. Tarjouspyynnön puutteet ovat sisällöltään niin olennaisia, että asiaa ei voi korjata täsmennyspyyntöjen kautta. Tarjouspyyntö vaatii olennaisia muutoksia, jotta hankinta vastaisi hankintayksikön tarvetta ja tarjouksista olisi mahdollista saada vertailukelpoisia.
Keskeyttämisen perusteet
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä. Keskeyttämisen syy arvioinnissa tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaisiko ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin ja tarjoajiin.
Hankinta päätetään keskeyttää tarjouspyynnössä ja sen liitteissä olleiden puutteiden vuoksi. Puutteiden vuoksi tarjoajien toimittamat tarjousasiakirjat ovat tulkinnanvaraisia ja tiedoiltaan puutteellisia. Tuki- ja ylläpito palvelukuvauksen ja käyttöönottosuunnitelman tulkinnanvaraisuus vaikuttaa myös mahdollisesti tarjouksen käyttöönottoprojektin sekä tuki- ja ylläpitopalvelujen hinnoitteluun. Hankinnan keskeyttäminen on tarpeen tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Tarjouspyynnön puutteet ja tulkinnanvaraisuus on havaittu vasta tarjousten avaamisen jälkeen. Koska hankintayksikön tekemä virhe tarjouspyynnössä ei ole enää oikaistavissa, tulee hankintayksikön keskeyttää hankinta. Hankinnan keskeyttämiselle on näin ollen todellinen ja perusteltu syy.
Hankinnan keskeyttäminen ei vaaranna tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua, sillä hankinnasta tullaan julkaisemaan uusi hankintailmoitus, jonka yhteydessä tarjouspyyntö ja sen liitteiden sisältö, vaatimukset ja täyttöohjeistus tullaan selventämään niin tarkasti, että tarjoukset ovat tältä osin vertailukelpoisia.
Hankinnan keskeyttäminen tässä vaiheessa edesauttaa myös sopimusaikaista yhteistyötä, kun tarjouspyynnön vaatimukset ovat kaikille toimittajille varmuudella täysin selkeät jo tarjouksen jättöhetkellä.
Tarjousasiakirjojen julkisuus
Tarjousasiakirjat voidaan pitää salassa asiakirjojen julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta. Ilmoittautumislaitteistot kilpailutetaan uudelleen, mistä syystä aiemmasta kilpailutuksessa jätetyt tarjousasiakirjat eivät ole julkisia asianosaisille ennen kuin uutta hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinnan keskeyttäminen perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 30.3.2021 § 76.
Päätös tullut nähtäväksi 28.10.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Jukka-Pekka Lehtomaa, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 24074