Toimivallan siirtäminen, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallintojohtajalle kaupunkiyhteisen tilavarausjärjestelmän pilottihankkeessa
Toimivallan siirtäminen kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallintojohtajalle kaupunkiyhteisen tilavarausjärjestelmän pilottihankkeessa 1.12.2021-31.12.2023
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti siirtää toimivaltaansa kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallintojohtajalle kaupunkiyhteisen tilavarausjärjestelmän pilottihankkeessa, jossa Jakomäen sydän-palvelurakennuksessa voi varata toimialan tiloja asukaskäyttöön sähköisen Varaamo-tilavarausjärjestelmän kautta.
Toimivallan siirto koskee toimialan tiloja, niiden jakoperusteita asukaskäyttöön sekä hinnoittelua ja maksuttomuutta ko. pilottihankkeessa kuitenkin niin, ettei asukaskäytöstä aiheutuvat kustannukset ja toimintaprosessit rasita ko. tiloissa toimivien yksiköiden perustehtävää. Toimivallan siirto koskee ajanjaksoa 1.12.2021-31.12.2023.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Jakomäen sydän -palvelurakennuksessa toimivat päiväkoti Kankarepuisto, leikkipuisto Kankarepuisto ja Kankarepuiston peruskoulu. Lisäksi tiloissa toimii kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan Jakomäen nuorisotalo. Liikuntasalin iltakäytön varaamisesta iltaisin, viikonloppuisin ja loma-aikoina vastaa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan liikuntapalvelut. Jakomäen sydämen tilojen asukaskäyttö toteutetaan pääsääntöisesti omavalvontaperiaatteella.
Nykyisellään tilojen varaaminen asukaskäyttöön rakennuksessa tapahtuu viiden eri tahon ja neljän erilaisen tilavarausjärjestelmän kautta, joista varhaiskasvatuksen toimintatavat ovat täysin manuaalisia. Pilotissa kehitetään mallia, joilla toimialayhteisissä monitoimirakennuksissa tuotetaan tilojen asukaskäyttöä yhtenäisillä prosesseilla ja käytännöillä. Pilotin kokemuksia käytetään myös Varaamo-järjestelmän kehittämisessä. Pilotissa ovat mukana kasvatuksen ja koulutuksen tilat, paitsi liikuntasalitilat ja Jakomäen nuorisotalo. Tavoitteena on lisätä kaupunkistrategian mukaisesti tilojen monipuolista käyttöä ja helpottaa ja keventää sääntelyä. Tilojen hinnoittelun yksinkertaistaminen mahdollistaa jatkossa varausten ja laskujen sujuvan sähköisen käsittelyn.
Tällä hetkellä kukin toimiala päättää palveluun liitettävistä tiloista ja niiden liittämisjärjestyksestä, tiloihin liittyvistä ohjeista ja rajoituksista sekä peruutusehdoista. Tilaa hallinnoivan toimialan viranhaltijat käyttävät läpinäkyvästi ja tasapuolisesti tehtäviinsä kuuluvaa harkintavaltaa päättäessään maksuttoman ja maksullisen käytön rajanvedosta että eri käyttäjien priorisoinnista (Kaupunginhallitus 20.8.2018 § 505).
Kaupunginhallitus päätti 20.8.2018 (§ 505), että tilojen varaaminen, käyttöön liittyvien varausvahvistusten ja sopimusten tekeminen keskitetään tarkoitusta varten kehitettyyn varaamo.hel.fi -palveluun.
Kaupungin valtuuston 29.8.2018 hyväksymässä päätöksessä (§ 217) Jakomäen sydän -palvelurakennuksen hankesuunnitelmasta todetaan, että “yhdistyksille ja muulle kansalaiskäytölle tarjotaan toimintamahdollisuus myös uudessa rakennuksessa. Tilojen suunnittelussa on otettu huomioon mahdollisuus tarjota tiloja varausjärjestelmän kautta kaupunkilaisten käyttöön.”
Toimivalta
Helsingin kaupunginvaltuuston 22.9.2021 (§ 275) hyväksymän Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hallintaoikeutensa puitteissa, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta. Sekä lisäksi maa-alueiden, tilojen ja laitteiden vuokralle antamisesta sekä muusta käyttöön luovuttamisesta kerrallaan enintään 10 vuoden ajaksi samoin kuin toistaiseksi, jos vuokrasuhde on sovittu päättyväksi enintään kuuden kuukauden kuluttua irtisanomisesta.
Päätös tullut nähtäväksi 26.11.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Mauno Kemppi, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 86860