Innovaatiorahastoasiat vuosille 2022-2023

HEL 2021-012878
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 39 §

Uuden hankkeen rahoitus innovaatiorahaston varoilla

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto

Päätös

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto myönsi Helsingin yliopistolle innovaatiorahastosta yhteensä 1 177 830 euroa Kumpulan innovaatiokampus-hankkeen toteuttamiseen vuosina 2023-2025. Rahoitusta myönnetään enintään 392 610 euroa käytettäväksi vuonna 2023 ja sidotaan enintään 392 610 euroa käytettäväksi vuonna 2024 sekä 392 610 euroa käytettäväksi vuonna 2025.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Helsingin yliopiston innovaatiorahastolle jättämä hakemus täyttää innovaatiorahaston kriteerit ja hankkeelle esitetään rahoitusta vuosille 2023-2025. Helsingin yliopiston omarahoitusosuus hankkeessa on merkittävä. Yliopisto ja Ilmatieteen laitos panostavat kokonaisuuteen yhteensä Innovaatiorahaston rahoitusta vastaavan määrän. Hankkeen arvioinnin tulokset ovat perustelumuistiossa, liite 1.

Sulje

Innovaatiorahastolle saapuneet rahoitushakemukset

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto käsittelee innovaatiorahaston hankehakemuksia lähtökohtaisesti neljä kertaa vuodessa. Joulukuun 2022 päätöskokouksen käsittelyyn innovaatiorahastolle saapui kolme hankehakemusta, joista yksi vedettiin pois käsittelystä ja yksi hylättiin puutteellisena.

Helsingin yliopiston hankkeelle haettiin rahoitusta vuosille 2023-2025. Tällä päätöksellä hankkeelle esitetään rahoitusta vuodelle 2023. Kyseiselle hankkeelle esitetään lisäksi sidottavan rahoitusta vuosille 2024 ja 2025, jotta hankkeen tavoitteet ja pitkäjänteinen kehittäminen toteutuisivat. Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto tekee sidotun rahoituksen käytöstä päätökset hankkeen vuosittaisten väliraporttien perusteella.

Hakemuksen arviointi

Kaupunginkanslian ja toimialojen edustajista koostuva innovaatiorahaston ohjausryhmä ja kaupunginkanslian valmistelijat ovat arvioineet hakemuksen. Arvioinnissa on kuultu myös hankkeen aiheeseen liittyviä kaupungin asiantuntijoita. Yhteenveto haetusta ja myönnettäväksi esitetystä rahoituksesta, kuvaus hankkeesta sekä arvioinnin tulos ovat perustelumuistiossa, liite 1.

Hankearvioinnissa on rahaston sääntöjen ja käytön periaatteiden mukaisesti kiinnitetty erityistä huomiota hankkeen potentiaaliin luoda tulevaisuuden elinkeino- ja osaamisperustaa eli siihen, että hanke mahdollistaa uuden markkinaehtoisen liiketoiminnan, uusien yritysten, työpaikkojen, verotulon ja osaamisen syntymistä. Rahoitettavat hankkeet luovat mahdollisuuksia uusien, erityisesti tutkimus-, kehitys- ja innovaatiolähtöisten ratkaisujen syntymiselle (tuotteiden, palveluiden, liiketoimintamallien ym.) esimerkiksi kehittämällä innovaatioympäristöjä, luomalla kokeilualustoja ja edistämällä yrittäjyyttä ja kilpailukykyä ja niillä on selkeä rooli osana laajempaa innovaatio- ja elinkeinopoliittista kokonaisuutta.

Hankkeen toteutettavuus ja vaikuttavuuspotentiaali sekä hankkeen tulosten hyödynnettävyys ja sen tuoma hyöty suhteessa haettuun rahoitukseen on arvioinnissa keskeistä. Lisäksi hankkeen tuomat hyödyt sekä kyky tukea kaupungin ilmasto- ja kestävän kehityksen tavoitteita on huomioitu.

Kumpulan innovaatiokampus

Hakemus innovaatiorahaston sääntöjen ja periaatteiden mukainen ja sen rahoittaminen on perusteltu. Tarkempi kuvaus löytyy liitteestä 1.

Hankkeen tavoitteena on kehittää Kumpulan kampuksen innovaatioympäristöä osana Helsingin yliopiston uusia innovaatiotoimintoja ja vahvistaa kampuksella yritysten kanssa tehtävää laaja-alaista tutkimus- ja innovaatioyhteistyötä. Keskeisenä toimintona on synnyttää yritykset ja tutkimuksen yhteen tuova tekoäly-, kestävyys- ja syväteknologia-teemojen innovaatioalusta ja keskittymä sekä kehittää ja tarjota tätä tukevia palveluita yliopiston, Ilmatieteen laitoksen ja yritysten yhteisten tutkimus- ja innovaatiohankkeiden syntymisen tueksi. Osana hanketta kampukselle rakennetaan uusia kyvykkyyksiä ja palveluita liittyen tutkimukseen, tuotekehitykseen, innovaatiotoimintaan ja teollisuuden kilpailukykyyn keskittyvää EU:n Horizon Pillar 2 ja 3-rahoituksen hakemiseen.

Hankkeen hallinnolliset vastuutahot ovat Helsingin yliopiston Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta ja Yliopistopalvelut. Helsingin yliopiston ja Ilmatieteen laitoksen vastinrahoitus on yhteensä 50% hankkeen 2 356 260 euron budjetista.

Hanke on elinkeinopoliittisesti merkittävä. Kumpulan innovaatiopotentiaali on tunnistettu ja nojaa vahvasti kaupungin kanssa yhdessä teetettyyn esiselvitykseen, jonka toimenpidesuunnitelmaa hanke toteuttaa. Kokonaisuutena nähdään, että tämän tyyppiselle TKI-yhteistyötä tukevalle toiminnalle on tarve. Hanke omaa potentiaalia luoda laajaa vaikuttavuutta sekä osaamisperustan kasvua.

Hanke on osa Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston strategista korkeakouluyhteistyötä ja toteuttaa kaupunkistrategiaa rakentamalla Helsingistä kansainvälisesti johtavaa innovaatiokeskittymää yhteistyössä Helsingin yliopiston ja muiden relevanttien toimijoiden kanssa sekä satsaamalla tieteentekemisen edellytyksiin. Helsinki tekee aktiivista yhteistyötä korkeakoulujen ja yritysten kanssa tutkimus- ja innovaatiotoiminnassa. Hanke tukee ja vahvistaa osaltaan kaupungin ja yliopiston yhteisen kampushautomo-ohjelman sekä Helsingin yliopiston innovaatiotoimintaa, joka on kehittymässä voimakkaasti siihen tehtyjen panostuksien myötä.

Helsingin yliopisto on Helsingin kaupungille tärkeä strateginen kumppani ja kaupunki on tukenut yliopiston yrittäjyys- ja innovaatiotoiminnan käynnistymistä merkittävästi. Ilman kaupungin tukea ja yhteistyötä yliopiston yrittäjyys- ja innovaatiotoiminnot olisivat vähäisiä, keskittyen suoraa tutkimusrahoitusta sisältävään yritysyhteistyöhön. Kaupungin myöntämä innovaatiorahoitus vahvistaa yliopiston innovaatiotoimintaa, jolla on merkittäviä elinkeinopoliittisia vaikutuksia.

Hankkeen jatkon suhteen on tähdättävä siihen, että kehitettävät toiminnot siirtyvät osaksi yliopiston toimintaa yliopiston perusrahoituksella.

Helsingin yliopiston hankerahoituksessa ei ole kyse Euroopan unionin perussopimuksen (SEUT) 107(1) mukaisesta valtiontuesta, koska yliopisto ei tutkimus- ja kehittämishankkeessaan harjoita taloudellista toimintaa markkinoilla.

Rahoitushakemus on liitteenä 2.

Innovaatiorahaston säännöt ja käytön periaatteet

Kaupunginvaltuusto on 17.5.2017, § 240 päättänyt innovaatiorahaston säännöistä, joiden mukaan rahaston varoja käytetään Helsingin elinkeino- ja osaamisperustaa luovien investointihankkeiden ja projektien rahoitukseen yhteistyössä korkeakoulujen ja elinkeinoelämän kanssa.

Rahoitusta voidaan myöntää joko kaupungin yksin tai yhteistyössä muiden osapuolien kanssa toteuttamiin hankkeisiin. Sääntöjen mukaisesti rahaston hallinnosta vastaa kaupunginhallitus ja rahastoa hoitaa kaupunginkanslia. Rahasto toimii itsenäisenä taseyksikkönä, ja sen tilinpäätös yhdistellään kaupungin tilinpäätökseen. Rahastoa kartutetaan siirtämällä rahastoon vuosittain tilinpäätöksen yhteydessä rahaston tilikauden tulos sekä kaupunginvaltuuston erikseen päättämät varat.

Innovaatiorahaston sääntöjen ja kaupungin hallintosäännön 8. luvun 2 §:n 6 kohdan mukaan kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää innovaatiorahaston käytöstä. Jaosto päätti 8.11.2021, § 19 innovaatiorahaston käytön periaatteet vuodesta 2022 eteenpäin.

Innovaatiorahaston käytön periaatteiden mukaisesti rahastosta voidaan myöntää hankkeille kokonaisrahoitusta tai rahoitusta ulkopuolisen rahoituksen vastinrahaksi. Varoja voidaan lähtökohtaisesti myöntää enintään 12 kuukaudeksi kerrallaan, mutta niitä voidaan sitoa useammalle vuodelle.

Rahoitusta hakevilla kaupunkiorganisaation ulkopuolisilla toimijoilla tulee olla yhteistyökumppani Helsingin kaupungin toimialoilta tai keskushallinnosta. Innovaatiorahaston rahoittaman hankkeen ohjausryhmässä tulee olla vähintään yksi Helsingin kaupungin edustaja. Vastuu hankkeen rahankäytön oikeellisuudesta on aina taholla, jolle rahoitus on myönnetty.

Toimeenpano ja rahoitettujen hankkeiden seuranta

Kaupungin ulkopuolisille toimijoille myönnetty hankerahoitus maksetaan pääsääntöisesti etukäteen vuodeksi kerrallaan. Yli 12 kuukautta kestävistä hankkeista rahoituksen saaja toimittaa väliraportit kerran vuodessa. Raportoinnin perusteella kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää jatkorahoituksesta ja määrärahojen käyttötarkoituksen muutoksista.

Hankkeella tulee olla oma erillinen kirjanpito. Hankkeen päätyttyä toteuttajan on toimitettava loppuraportti ja taloudellinen loppuselvitys kuukauden sisällä loppuraportointilomakkeella, ellei muusta sovita. Rahoituksen saaja sitoutuu myös käymään loppukeskustelun rahoittajan kanssa erikseen sovittavana ajankohtana.

Mikäli rahoituksen saaja ei ole toteuttanut rahoituspäätöksen mukaista hankesuunnitelmaa ja/tai noudattanut rahoituspäätöksen muita ehtoja, myönnetty tuki voidaan periä takaisin osittain tai kokonaisuudessaan. Jos hyväksytyssä hankehakemuksessa ilmoitettu omarahoitusosuus ei toteudu hankkeen aikana, myönnettyä rahoitusta voidaan pienentää samassa suhteessa ja mahdollisesti ennakkoon maksettua rahoitusta voi tulla palautettavaksi innovaatiorahastolle.

Jos hanke ei ole käynnistynyt kuuden kuukauden kuluessa rahoituspäätöksestä, päätös raukeaa ja mahdolliset innovaatiorahastosta maksetut rahat on palautettava.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 14.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

elinkeinojohtaja
Marja-Leena Rinkineva

Lisätietojen antaja

Jussi Kulonpalo, erityisasiantuntija, puhelin: 09 310 36367

jussi.kulonpalo@hel.fi

Liitteet (pdf)

2. Kumpulan innovaatiokampus hankehakemus

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.