Maksuperusteiden määrääminen, sosiaali- ja terveystoimiala, indeksitarkastukset, sosiaali- ja terveydenhuolto, asiakasmaksut
Terveydenhuollon asiakasmaksujen indeksitarkistukset
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti
- sosiaalihuollon tulosidonnaisten asiakasmaksujen ja maksukaton tulorajan indeksitarkistuksista valtioneuvoston 11.11.2021 antaman asetuksen ja liitteen 1 mukaisesti 1.1.2022 lähtien,
- terveydenhuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen tarkistamisista valtioneuvoston 11.11.2021 antaman asetuksen mukaisen indeksin perusteella laskettuna liitteen 2 mukaisesti 1.4.2022 lähtien.
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992), jäljempänä asiakasmaksulaki, 1§:n mukaan kunnallisista sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä, jollei lailla toisin säädetä.
Maksujen enimmäismääristä säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetussa valtioneuvoston asetuksessa (912/1992), jäljempänä asiakasmaksuasetus sekä asiakasmaksulaissa. Asiakasmaksulaissa ja asetuksessa säädettyjä euromääriä tarkistetaan joka toinen vuosi kansaneläkeindeksin ja työeläkeindeksin muutosten mukaisesti (asetus 33 a § ).
Jatkuvan ja säännöllisen kotona annettavan palvelun sekä pitkäaikaisen asumispalvelun maksujen perusteena käytettävien tulorajojen sekä pitkäaikaisten sosiaalihuollon palveluiden käyttövaroja tarkistetaan kansaneläkeindeksin ja työeläkeindeksin mukaisesti. Samalla tarkistetaan myös maksukaton raja. Nämä muutokset ovat asiakkaiden etujen mukaisia, joten muutokset tulevat voimaan 1.1.2022 lukien (liite 1)
Terveydenhuollon tasasuuruisia asiakasmaksuja tarkistetaan kansaneläkeindeksillä joka toinen vuosi. Vuonna 2021 kansaneläkeindeksin pisteluku oli 1639, mikä on 1,36 prosenttia suurempi kuin vuonna 2019, jolloin pisteluku oli 1617. Tällöin asiakasmaksut nousevat 1,36 prosenttia.
Sosiaali- ja terveysministeriön on julkaistava indeksillä tarkistetut euromäärät Suomen säädöskokoelmassa tarkistusvuoden marraskuun aikana. Indeksillä tarkistetut euromäärät pyöristetään lähimpään 0,10 euroon ja indeksitarkistukset tulevat voimaan tarkistusvuotta seuraavan vuoden tammikuun 1 päivänä.
Uudet indeksillä tarkistetut terveydenhuollon asiakasmaksut otetaan Helsingin kaupungissa käyttöön 1.4.2022, jotta maksujen toimeenpanoon jää tarvittava aika. (Liite 2.)
Sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt 13.2.2018 (34§) toimialajohtajan oikeudesta päättää sosiaali- ja terveysministeriön ilmoittamien asiakasmaksujen indeksitarkistuksista.
Päätös tullut nähtäväksi 09.12.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Mira Hirvonen, kehittämissuunnittelija, puhelin: 09 310 45947