Sopimuksen irtisanominen, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy

HEL 2021-014094
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 94
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon hankinta, sopimuksen irtisanominen

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti irtisanoa Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n ja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan välisen sopimuksen HEL 2021-004444 Suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnasta, kokonaisuus 2.

Irtisanominen astuu voimaan siten, että sopimuksenmukainen palveluntuotanto päättyy 31.1.2022.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta on kokouksessaan 25.5.2021 §106 hyväksynyt hankintaa koskevat periaatteet ja ehdot. Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja on tehnyt hankinnasta päätöksen 16.7.2021 § 41. Palvelua koskeva sopimus on allekirjoitettu 18.10.2021.

Sopimuskausi alkoi 1.10.2021 ja sopimuksenmukainen palveluntuotanto alkoi 25.10.2021. Perussopimuskausi on pituudeltaan kolme vuotta ja sopimukseen sisältyy mahdollisuus yhden vuoden mittaiseen optiokauteen. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 10 miljoonaa euroa.

Tarjouspyynnön ja sopimuksen ehtojen mukaan palvelua hankitaan 6 hammashoitaja-hammaslääkäri-työparin ja 3 suuhygienistin työpanoksen verran sopimuskauden alkaessa ajalla 1.10.-31.1.2021.

Sopimusehtojen mukaan suun terveydenhuolto ilmoittaa palvelun määrän lisäämisestä tai vähentämisestä kolmea kuukautta aikaisemmin. Enimmillään palvelua on mahdollisuus lisätä sopimuskauden aikana 24 hammaslääkäri-hoitaja –työpariin ja 12 suuhygienistiin.

Hankinnan kohteena on hammaslääkäri-hoitaja-työparien ja suuhygienistien työpanos Helsingin suun terveydenhuollon hammashoitoloissa toteutettavaan kiireettömään hoitoon.

Perustelut sopimuksen irtisanomiselle

Palveluntuottajalla on ollut sopimuskauden alusta saakka haasteita tuottaa palvelua sopimuksenmukaista määrää. Palveluntuottajalla on ollut henkilökunnan rekrytointiin ja täyteen toimitusvarmuuteen liittyneitä ongelmia, jotka Palveluntuottaja on tuonut esille suun terveydenhuollon kanssa pidetyissä, säännöllisissä yhteistyökokouksissa.

Säännöllisesti, viikoittain pidetyissä yhteistyökokouksissa on keskusteltu palveluntuotantoon liittyvistä ongelmista. Palveluntuotantoon liittyneiden ongelmien vuoksi Tilaaja on tehnyt päätöksen alihankkijan käytön sallimisesta palveluntuotannossa 9.11.2021 § 78.

Reklamaatiokokous pidettiin 24.11.2021 ja kateosto-oikeuden käytöstä 7.12.2021 alkaen on ilmoitettu Palveluntuottajalle kirjallisesti 24.11.2021.

Vajausta palveluntuotannossa on ollut sopimuskauden aikana viikkotasolla pahimmillaan 27 % ja päivätasolla 44 % vaaditusta, täydestä toimitusvarmuudesta.

Sopimusehtojen mukaan Tilaaja voi irtisanoa sopimuksen, mikäli Palveluntuottaja rikkoo olennaisesti sopimusta, eikä korjaa rikkomustaan kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa rikkomusta koskevan kirjallisen huomautuksen lähettämisestä. Sopimusehtojen mukaan Tilaajalla on oikeus irtisanoa sopimus myös tilanteissa, joissa

• Palveluntuottaja rikkoo olennaisesti Sopimusta,

• Palveluntuottaja ei kykene suorittamaan velvoitteitaan sovitun aikataulun puitteissa tai Palveluntuottaja on muutoin toistuvasti viivästynyt suorituksessaan,

• Palveluntuottajan suoritus on ollut toistuvasti virheellinen.

Tilaajana suun terveydenhuolto katsoo, että Mehiläinen Terveyspalvelut Oy ei ole tuottanut palvelua sopimuksen ehtojen mukaisesti, palvelussa on ollut jatkuvasti vajausta ja siten Palveluntuottaja on viivästynyt suorituksessaan. Lisäksi suun terveydenhuolto katsoo, että toistuvat vajaukset ja puutteet palveluntuottajan henkilökunnan työvuorojen täyttöasteissa ovat virheitä sopimuksenmukaisen palvelun tuottamisessa.

Mehiläinen Terveyspalvelut Oy, suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat pitäneet sopimuksen jatkamisen edellytyksiin liittyvän kokouksen 1.12.2021. Kokouksessa Mehiläinen Terveyspalvelut Oy totesi, että henkilökunnan rekrytointiin liittyvät haasteet ovat osoittautuneet odotettua suuremmiksi, minkä vuoksi edellytykset sopimuksen mukaisen palvelun tuottamiseen ovat heikentyneet kriittisesti. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy esitti sopimuksen päättämistä.

Suun terveydenhuolto toteaa, että sopimukseen ja palveluntuotantoon on liittynyt koko sopimuskauden suuria ongelmia. Kyseinen kiireettömän hoidon palveluhankinta on suun terveydenhuollolle yksi tärkeä palveluntuotannon tapa, jotta kuntalaisille voitaisiin tarjota palveluja.

Ongelmat palveluntuotannossa kohdistuvat asiakkaisiin ja kasvattavat hoitovelkaa. Suun terveydenhuollon näkemys on yhteneväinen Palveluntuottajan näkemyksen kanssa, että edellytyksiä sopimuksenmukaisen palveluntuotannon jatkumiseen ei ole.

Mehiläinen Terveyspalvelut Oy ja suun terveydenhuolto sopivat yhdessä siitä, että sopimus irtisanotaan päättymään 31.1.2022. Palveluntuotanto jatkuu sopimuksen päättymiseen saakka sopimusehtojen mukaisesti. Sopimukseen liittyvät, mahdolliset Tilaajan vahingonkorvausvaatimukset tullaan käsittelemään erikseen.

Hankintavaltuudet

Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan valtuutus tehdä hankinnasta päätös perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan 25.5.2021 § 106 päätökseen, jossa sosiaali- ja terveyslautakunta on valtuuttanut terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään

- tekemään hankinnasta päätöksen

- päättämään optiokauden käyttöönotosta

- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset

- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Päätös tullut nähtäväksi 10.12.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 341 2834

eeva.rantala@hel.fi

Päättäjä

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja