Työryhmän asettaminen, digitaalisen perustan yhtiöittämisen työryhmä

HEL 2021-014296
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 266

Digitaalisen perustan yhtiöittämisen työryhmän asettaminen

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö asetti digitaalisia peruspalveluita tarjoavan in-house-yhtiön perustamista valmistelevan työryhmän seuraavasti:

Työryhmän nimi on "Digitaalisen perustan yhtiöittämisen työryhmä".

Työryhmän tehtävänä on valmistella suunnitelma digitaalisia peruspalveluita tarjoavan Helsingin kaupungin omistaman in-house-yhtiön perustamiseksi, tehdä riittävät selvitykset yhtiön toiminnan käynnistämisen mahdollistamiseksi sekä varmistaa tarkoituksenmukainen toiminnan organisointi.

Ryhmä valmistelee etenemissuunnitelman huhtikuun 2022 aikana siten, että yhtiön perustamisesta voidaan päättää elokuuhun 2022 mennessä ja yhtiö voi aloittaa toimintansa 1.1.2023.

Työryhmän jäsenet:

  • Markus Kühn, strategiajohtaja, kaupunginkanslia, pj
  • Mikko Rusama, digitalisaatiojohtaja, kaupunginkanslia
  • Katja Artimo, ICT-palvelujohtaja, kaupunginkanslia
  • Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, kaupunginkanslia
  • Iikka Avela, johtava asiantuntija, kaupunginkanslia
  • Jani Nevalainen, talousarviopäällikkö, kaupunginkanslia
  • Jenni Rope, kaupunginlakimies, kaupunginkanslia
  • Marika Noso, yksikön päällikkö, Sote-toimiala
  • Kati Takanen, hallintojohtaja, Kasko-toimiala 
  • Kari Vuorinen, tietohallintopäällikkö, Kymp-toimiala
  • Kirsti Laine-Hendolin, hallintojohtaja, Kuva-toimiala
  • Pekka Karppinen, henkilöstön edustaja (varalla Kimmo Sainio)

Työryhmän työskentelyn tueksi hankitaan tarvittava ulkopuolinen asiantuntijatuki sekä riittävät projektipäällikkö ja tukipalvelut.

Työryhmän vaatima rahoitus katetaan kaupunginhallituksen käyttövaroista.

Päätöksen perustelut

Kaupunginvaltuuston 8.12.2021 hyväksymässä talousarviossa vuodelle 2022 on linjattu, että Helsingin kaupungin sisäisten digitaalisten peruspalveluiden tuottamista varten perustetaan in-house-yhtiö, jonka kaavaillaan aloittavan toimintansa vuoden 2023 alusta.

In-house yhtiö on kaupungin määräysvallassa oleva sidosryhmä statuksen omaava yhtiö, jolta kaupunki voi ostaa palveluita ilman kilpailutusta. Yhtiö ei ole markkinaehtoisesti toimiva yhtiö, eikä sen tarkoitus ole tuottaa voittoa. In-house-yhtiön perustamista koskeva valmistelu on jatkumoa 2021 voimaan tulleelle toimialojen ja keskushallinnon ICT-peruspalveluiden keskittämiselle. In-house-yhtiömuoto mahdollistaa joustavuuden asiakastarpeiden toteutuksessa sekä tehokkuuden toimeenpanna kaupungin digitaalisten peruspalveluiden edellyttämiä monivuotisia investointeja.

Kaupunginkanslian digitalisaatioyksikön digitaalisen perustan toiminnot on mahdollista järjestää tarkoituksenmukaisemmin in-house-yhtiönä kuin nykyisellä mallilla, osana Kanslian virastorakennetta. Muutoksella tuetaan myös 1.1.2023 voimaan astuvan sote-uudistuksen tuomia vaatimuksia Helsingin digitaalisten palveluiden tuottamiseen.

Digitaalisiin peruspalveluihin kuuluvat ainakin tietoliikenne- ja kyberturvapalvelut, kapasiteetti- ja pilvipalvelut, laitteiden elinkaarenhallintapalvelut ja ICT-tuki. Osana yhtiön perustamiseen liittyviä selvityksiä tullaan kartoittamaan ja arvioimaan digitaalisten peruspalvelujen sisältö ja laajuus sekä niiden tarkoituksenmukainen sijoittuminen. Esimerkiksi toimialariippumattomien sovelluspalveluiden vastuiden jakautuminen kuvataan ja selvitetään osana selvitystä.

Digitaalisen perustan yhtiöittämistä valmistellaan tiiviissä yhteistyössä ja avoimesti henkilöstön kanssa.

Tavoiteaikataulu

Tavoitteena on, että uusi yhtiö voi aloittaa toimintansa 1.1.2023. Työryhmän vastuulla on helmikuuhun 2022 mennessä valmistuvan etenemissuunnitelman mukaisesti varmistaa edellytykset yhtiön perustamiselle, tarvittavalle kaupungin sekä erityisesti kanslian digitalisaatioon liittyvien vastuiden uudistamiselle.

Alustava vaiheistus digitaalisten peruspalveluiden yhtiöittämisen työryhmän työlle:

1.
Alustava projektisuunnitelma valmis (sis. viestintä- ja yhteistoimintasuunnitelman)
01/2022
2.
Yhtiöön siirtyvien toimintojen ja palveluiden laajuus kuvattu
02/2022
3.
Yhtiön ulkopuolelle jäävien digitalisaatioon liittyvien toimintojen ja vastuiden organisointi sekä tilaaja-tuottajamalli kuvattu
03/0202
4.
Tarkennettu projekti- ja etenemissuunnitelma valmis
04/2022
5.
Päätöksenteko
05‒06/2022
6.
Yhtiön perustaminen
08/2022
7.
Yhtiön käynnistämiseen sekä tarvittavaan toimintojen uudelleen organisointiin liittyvät valmistelutehtävät
08‒12/2022

Toimivalta

Hallintosäännön 12. luvun 1 § 4 kohdan mukaan kansliapäällikkö asettaa kahta tai useampaa toimialaa käsittelevät työryhmät.

Päätös tullut nähtäväksi 16.12.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Mikko Rusama, digitalisaatiojohtaja, puhelin:

mikko.rusama@hel.fi

Olli Lahtinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36055

olli.lahtinen@hel.fi

Päättäjä

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Markus Kühn
strategiajohtaja