Hankinta, Kaavapino-sovelluksen jatkokehitys- ja ylläpitopalvelu, kaupunkiympäristön toimiala
Kaavapino-sovelluksen jatkokehitys- ja ylläpitopalvelun hankinta
Päätös
Tietohallintopäällikkö hyväksyi Valamis Group Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti hankkia Valamis Group Oy:ltä asemakaavaprojektien tietojenhallintaan tarkoitetun Kaavapino-sovelluksen jatkokehitys- ja ylläpitopalvelut arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 970 920 euroa.
Tietohallintopäällikkö päätti lisäksi, että mahdollisia erikseen laskutettavia muiden erikoisasiantuntijoiden lisätöitä voidaan tilata tarjoajan ilmoittamaan 80,50 euron tuntihintaan (alv 0 %). Mahdollisen erikseen laskutettavan asiantuntijatyön laajuuden on arvioitu olevan vuosittain noin 12 henkilötyöpäivää.
Hankintasopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus ei synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan erikseen myöhemmin tehtävällä palvelusopimuksella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Helsingin kaupunginkanslia on perustanut 6.2.2020 ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalveluiden dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS). Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala järjesti tarjouskilpailun asemakaavaprojektien tietojenhallintaan tarkoitetun Kaavapino-sovelluksen jatkokehitys- ja ylläpitopalveluista dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena. Tarjouspyyntö HEL 2021-014424 lähetettiin 17.12.2021 dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksytyille tarjoajille.
Kaavapino on Helsingin kaupungin sisäinen työkalu, jolla tuetaan asemakaavaprojektien valmistelua ja tietojenhallintaa. Sovelluksesta on valmistumassa MVP-versio. Kaavapino on työkalu, jolla kaavaprosessin aikana kerätyt ja tuotetut tiedot saadaan rakenteisessa muodossa tietokantaan osana valmisteluprosessia. Kaavapino mahdollistaa, että kaavaprojektien sisällöstä ja etenemisestä on saatavilla tilannetietoa ajantasaisesti. Käyttäjät syöttävät Kaavapinoon tietoja kaavaprosessin eri työvaiheissa. Sovellus generoi tiedoista asiakirjoja ja raportteja. Lisäksi Kaavapinossa on aikataulun hallintanäkymä ja näkymiä, joissa tietoja voidaan suodattaa katseltaviksi visuaalisina tilannekuvina. Kaavapinolla on noin 1700 käyttäjää ja sillä tulee olemaan huomattava vaikutus työarkeen, tiedon kulkuun ja sitä kautta kaupungin suunnitteluun.
Kaavapino-sovelluksen jatkokehitys- ja ylläpitopalvelun pohjana on MVP-versio, jonka on tarkoitus valmistua arviolta maalikuussa 2022. Jatkokehityspalvelun tarkoituksena on kehittää Kaavapino-sovellukseen uusia toiminnallisuuksia ja integraatioita sekä parantaa sovelluksen käytettävyyttä. Keskeisenä tavoitteena on, että Kaavapino on käytettävyydeltään korkealla tasolla, jotta sovellus aidosti nopeuttaa ja helpottaa toimintaa. Tilaaja toimii toimittajan kanssa yhteistyössä ja toimittaa tarvittavat aineistot toimittajan käyttöön jatkokehitystyön aikana. Ylläpitopalvelun tarkoituksena on huolehtia sovelluksen ajanmukaisuudesta ja varmistaa, että sovellus toimii suunnitellusti koko sen elinkaarensa ajan.
Kilpailutuksen perusteella valitaan yksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt tarjoaja.
Saadut tarjoukset
Asetettuun määräaikaan 31.1.2022 klo 16 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat: Gofore Oyj, Haltu Oy, Metatavu Oy ja Valamis Group Oy. Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarkastusvaiheessa havaittiin, että Valamis Group Oy:n tarjouksensa liitteenä toimittamasta ”Osaamisvaatimukset ja hinnat” -liitteen osalta ilmeni tulkinnanvaraisuus sen osalta, oliko integraatiokehittäjäksi nimetyn asiantuntijan osaamista kuvaavassa työkokemuksessa käytetty vaadittua teknologiaa. Kyseisellä liitteellä tarjoajan on tullut nimetä jatkokehitystiimin asiantuntijat ja kirjoittaa ”Yleiskuvaus suoritetusta tehtävästä" -kohtiin se työkokemus, joilla vaadittu osaaminen todistetaan.
Hankintayksikkö pyysi 7.2.2022 lähettämällään pyynnöllä Valamis Group Oy:ä täsmentämään, oliko heidän tarjouksensa liitteenä toimittaman ”Osaamisvaatimukset ja hinnat” -liitteen välilehdellä ”Integraatiokehittäjä” luetelluissa projekteissa käytetty tarjouspyynnössä vaadittuja teknologioita seuraavien vaatimusten osalta:
”Integraatiokehittäjä/rivi 37: Olen toteuttanut web-palvelinohjeistoja (back-end) Pythonilla ja Djangolla
Integraatiokehittäjä/rivi 38: Olen toteuttanut REST-tyylisiä rajapintapalveluja”.
Hankintayksikkö pyysi Valamis Group Oy:tä tarkentamaan lyhyesti esitettyä työkokemusta edellä kuvatuin osin. Määräaika täsmennyksen toimittamiselle oli 11.2.2022 klo 16.00 mennessä.
Valamis Group Oy:n 11.2.2022 toimittaman vastauksen perusteella kävi ilmi, että nimetyt asiantuntijat täyttivät tarjouspyynnössä edellytetyt vähimmäisvaatimukset web-palvelinohjeistoja (back-end) Pythonilla ja Djangolla sekä REST-tyylisien rajapintapalvelujen toteuttamiseen liittyvän työkokemuksen osalta. Valamis Group Oy:n tarjous täytti tarjouspyynnössä tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarkennuksella ei ole vaikutusta tarjoajan asemaan tarjouskilpailussa eikä täsmennys vaikuttanut tarjoajan pisteytykseen.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että kaikki annetut tarjoukset täyttivät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laadun perusteella siten, että hinnan painoarvo on 40 % ja laadun painoarvo on 60 %.
Laatua on pisteytetty tarjouspyynnön liitteessä ”Osaamisvaatimukset ja hinnat” yksityiskohtaisesti esitettyjen perusteiden mukaisesti pakolliset vähimmäisvaatimukset ylittävin osin projektiin nimetyn kehitystiimin osalta. Hintapisteet ovat muodostuneet jatkokehityspalvelun ja ylläpitopalvelun yhteenlasketusta hinnasta 48 kuukauden ajalle laskettuna.
Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät tarkemmin ilmi tarjouspyynnön liitteestä Osaamisvaatimukset ja hinnat, joka on tämän päätöksen liitteenä 2. Tarjousten vertailu on esitetty päätöksen liitteessä 1 Vertailutaulukko.
Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Valamis Group Oy.
Sopimuskumppaniksi hyväksytyn osalta on tarkastettu Helsingin kaupunkikonsernin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset ja rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitetut rikosrekisteriotteet siinä vaiheessa, kun toimittaja on hyväksytty dynaamiseen puitejärjestelyyn. Lisäksi on todettu, ettei hankintalaissa tarkoitettuja poissulkemisperusteita ilmennyt.
Hankintasopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu molempien osapuolten toimesta.
Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). ICT-hankintojen osalta toimivalta tehdä hankintoja on keskitetty tietohallintopäällikölle. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 11.5.2021 § 248) mukaan tietohallintopäälliköllä on hankintavaltuudet enintään 1 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Tietohallintopäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 18.02.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Jos hankintayksikkö kuitenkin on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalaissa säädettyä odotusaikaa, valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
Dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävien EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 10 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Kimmo Iirola, ICT erityisasiantuntija, puhelin: 09 31034020