Hankinta, palvelusopimus, P-alue pysäköintimaksut ja -valvonta, Velodrom, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2021-014520
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 7

Käpylän liikuntapuiston yhteydessä sijaitsevan Velodromin paikoitusalueen pysäköinnin järjestelyistä sopiminen ParkkiPate Oy:n kanssa

Liikuntapaikkapäällikkö

Päätös

Vs. liikuntapaikkapäällikkö päätti hyväksyä ParkkiPate Oy:n tarjouksen Helsingin kaupungin 17. kaupunginosassa (Pasila) sijaitsevan Käpylän liikuntapuiston yhteydessä olevan Velodromin paikoitusalueen maksullisen pysäköinnin valvonnasta sekä pysäköintimaksujen keräämisestä. Valvontaan kuuluva alue on merkitty liitteenä olevaan karttaan.

Sopimus solmitaan ajalle 1.3.2022 - 28.2.2026.

Palveluntuottaja, ParkkiPate Oy, sitoutuu tilittämään pysäköintimaksutulon arvonlisäverottomasta liikevaihdosta 96,5 prosenttia liikuntapaikkakokonaisuuden liikuntapaikat-palvelulle. Tilitys tulee suorittaa kertymiskuukautta seuraavan kuukauden 20. päivään mennessä.

Muut pysäköintijärjestelyihin liittyvät sopimusehdot on kirjattu liitteenä olevaan palvelunhankintasopimusluonnokseen.

Päätöksen laatimisen yhteydessä sopimusosapuolen nimi, osoite, y-tunnus, sopimusaika sekä yhteyshenkilön nimi-, osoite-, puhelin- ja sähköpostitiedot rekisteröidään liikuntapalvelukokonaisuuden rekistereihin.

Kaupunki ei vastaa sopimusosapuolelle aiheutuvista kustannuksista, mikäli päätös oikaisuvaatimuksen, kunnallisvalituksen tai ylemmän toimielimen päätöksen johdosta muuttuu tai kumoutuu.

Päätöksen perustelut

Hankinnankohde

Helsingin kaupungin liikuntapalvelukokonaisuuden liikuntapaikat -palvelu hankkii tarjouskilpailulla Käpylän liikuntapuiston yhteydessä olevan Velodromin pysäköintialueen valvonnan sekä pysäköintimaksujen keräämisen.

Pysäköintialueella on noin 200 yleiseen käyttöön tarkoitettua maksullista pysäköintipaikkaa. Pysäköinnin valvontaa suoritetaan 24 h/ vrk.

Liitteenä olevassa hankinnankohteen kuvauksessa ja tarjouspyynnössä on kuvattu tarjouksen jättämisen perusteena olevat vaatimukset ja ehdot.

Hankintamenettely

Maksullisen pysäköintialueen valvonnan ja pysäköintimaksujen keräämiseen liittyvä palvelu toteutettiin rajoitetulla hankintamenettelyllä, jossa tarjouspyynnöt lähetetiin kolmelle etukäteen kartoitetulle pysäköintialueita hoitavalle yritykselle
Aimo Park Finland Oy, ParkkiPate Oy ja Länsi-Pasilan Autopaikat Oy/ Itä-Pasilan Pysäköinti Oy

Määräaika tarjousten jättämiselle oli 2.2.2022 klo 16:00.
Tarjoukset pyydettiin jättämään sähköpostitse yksikön päällikkö Jyrki Inkiselle osoitteeseen jyrki.inkinen@hel.fi.

Määräaikaan mennessä saapui 2 tarjousta. Tarjouksen jättivät Aimo Park Finland Oy ja ParkkiPate Oy.

Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset. Molempien tarjoajien, Aimo Park Finland Oy ja ParkkiPate Oy:n tarjoukset täyttivät asetetut vähimmäisvaatimukset.

Hankinnan valintaperusteena on suurin tuloutusprosentti pysäköintimaksuista.

ParkkiPate Oy sitoutuu 2.2.2022 klo 12.22 jättämässään tarjouksessa tilittämään pysäköintimaksutulojen arvonlisäverottomasta liikevaihdosta 96,5 %:n osuuden.

Aimo Park Finland Oy sitoutuu 31.1.2022 klo 12.56 jättämässään tarjouksessa tilittämään pysäköintimaksutulojen arvonlisäverottomasta liikevaihdosta 95,3 %:n osuuden.

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianomaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Toimivalta

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 11.1.2022, § 3 siirtää hankintojen toimivaltaansa viranhaltijoille Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 § 2. momentin 3. kohdan perusteella siten, että liikuntapalvelukokonaisuuden liikuntapaikkapäällikkö voi päättää hankinnoista 100 000 euroon saakka.

Päätös tullut nähtäväksi 23.02.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Jyrki Inkinen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 87904

jyrki.inkinen@hel.fi

Päättäjä

Stefan Fröberg
vs. liikuntapaikkapäällikkö

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.