Hankinta, suun terveydenhuollon kiireetön hoito, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-000060
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 125 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinta

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A. hyväksyä suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B. oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan

• tekemään hankinnasta päätöksen

• päättämään optiokauden käyttöönotosta

• allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä

• päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Jem Alaye ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja pysyi poistuneena asian käsittelyn ajan.

Johtajahammaslääkäri Sebastian Kaste ja hankinta-asiantuntija Eeva Rantala olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Johtajahammaslääkäri Sebastian Kaste ja hankinta-asiantuntija Eeva Rantala ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Taustaa

Suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinta (Kipa 2, kokonaisuus 2) kilpailutettiin keväällä 2021.

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 25.5.2021 § 106 hankintaa koskeneet periaatteet ja ehdot. Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja teki hankinnasta päätöksen 16.7.2021 § 41. Valituksi tullut palveluntuottaja Mehiläinen Terveyspalvelut Oy ja Helsingin kaupunki allekirjoittivat hankintaa koskevan sopimuksen 18.10.2021. Sopimuksenmukainen palveluntuotanto alkoi 25.10.2021.

Valitulla palveluntuottajalla oli sopimuskauden alusta saakka ongelmia sopimuksenmukaisen palvelun tuottamisessa. Ongelmia oli erityisesti henkilökunnan rekrytointiin liittyen, mistä johtuen palveluntuotantoa ei saatu sopimuksenmukaiselle tasolle. Ongelmat palveluntuotannossa vaikeuttivat asiakkaiden hoitoon pääsyä ja kasvattivat Helsingin suun terveydenhuollon hoitovelkaa.

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti sopimuksen irtisanomisesta 9.12.2021 § 94. Sopimuksenmukaisen palvelun tuottaminen päättyi 31.1.2022.

Uuden hankinnan valmistelussa on hyödynnetty kokemuksia irtisanotusta palveluhankinnasta ja voimassa olevista ostopalvelukumppanuuksista, Helsingin kaupungin sisäisen tarkastajan havaintoja suun terveydenhuollon ostopalvelutoiminnasta, markkinavuoropuhelua/tietopyyntöä suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnasta, sosiaali- ja terveystoimiala strategisen hankinnan palvelujen tekemää kiireettömän hoidon palveluhankinnan kriittisten menestystekijöiden analyysia ja suun terveydenhuollon hankintaa valmistelevia työryhmiä.

Nykytilanne

Suun terveydenhuollolla on voimassa oleva sopimus kiireettömän hoidon palveluhankinnasta (Kipa 1). Perussopimuskausi päättyi 31.12.2021. Sopimukseen sisältyi mahdollisuus yhden vuoden mittaiseen optiokauteen, jonka käyttöönotosta terveys- ja päihdepalvelujen johtaja on tehnyt päätöksen 3.5.2021 § 26. Sopimuskausi päättyy 31.12.2022.

Voimassa olevan sopimuksen perusteella suun terveydenhuolto hankkii kuuden hammaslääkäri-hoitaja-työparin ja kolmen suuhygienistin työpanoksen arki-iltaisin ja kahden hammaslääkäri-hoitaja-työparin ja yhden suuhygienistin työpanoksen lauantaipäiväisin.

Lisäksi suun terveydenhuolto hankkii kiireettömän hoidon palvelua irtisanotun sopimuksen korvaamiseksi (Kipa 2, kokonaisuus 2) suorahankintana Spider Med Oy:ltä kahdeksan hammaslääkäri-hoitaja-työparin ja kuuden suuhygienistin työpanoksen, joka sijoittuu arki-iltoihin ja lauantaipäiviin. Sosiaali- ja terveyslautakunta on tehnyt suorahankintaa koskevan päätöksen 1.2.2022 § 16. Suorahankintana palvelua hankintaan 30.10.2022 saakka, kuitenkin enintään 31.12.2022 saakka.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on hammaslääkäri-hammashoitaja-työparien ja suuhygienistien työpanos Helsingin suun terveydenhuollon hammashoitoloissa (toimipisteissä) toteutettavaan kiireettömään hoitoon. Palvelua on mahdollisuus tuottaa osaksi tietyin rajauksin myös tarjoajan tiloissa. Hankittava palvelu ei sisällä erikoishammaslääkäritasoista hoitoa eikä oikomishoitoa. Palveluntuottajan tulee tehdä kaikkia hammaslääkärin ja suuhygienistin peruskoulutukseen kuuluvia toimenpiteitä.

Hankinnan kohteena oleva kiireettömän hoidon palveluhankinta täydentää suun terveydenhuollon omaa palveluntuotantoa ja ostopalvelutoimintaa. Nyt kilpailutettava kiireettömän hoidon palveluhankinta korvaa jatkossa voimassa olevat kiireettömän hoidon palveluhankinnat, kun sopimuskaudet päättyvät 31.12.2022.

Palveluntuotanto tapahtuu suun terveydenhuollon erikseen määrittelemissä toimipisteissä (sisältää mahdollisuuden tuottaa palvelua osaksi myös tarjoajan tiloissa) ja palvelua tuotetaan sekä arki-iltaisin että lauantaipäiväisin. Tilaaja ja palveluntuottaja voivat sopia palvelun tuottamisesta myös sunnuntaisin.

Suun terveydenhuollossa on käytössä useita tuotantotapoja hoidon saatavuuden turvaamiseksi. Oman henkilökunnan työpanoksen ohella käytössä ovat ostopalvelut ja palvelusetelit. Ostopalveluja hankitaan täydentämään omaa palvelutuotantoa ja vastaamaan väestön suun terveydenhuollon palvelujen kysyntään kuitenkin siten, että oman henkilökunnan korkealaatuinen osaaminen kaikilla hammaslääketieteen osa-alueilla varmistetaan.

Nyt kilpailutettavalla kiireettömän hoidon palveluhankinnalla on tarkoitus korvata nykyisten kiireettömän hoidon palveluhankintojen palvelutuotannon volyymit (yhteensä 16 hammaslääkäri-hoitaja-työparia ja 10 suuhygienistiä) ja varautua lisääntyvään suun terveydenhuollon palvelujen kysyntään, joka aiheutuu väestön kasvusta ja hampaallisen väestön ikääntymisestä sekä terveydenhuoltolakiin esitetyistä tiukentuvista määräajoista suun terveydenhuollon kiireettömään hoitoon pääsyssä (niin sanottu hoitotakuu). Koronapandemiasta johtuva oikea-aikaiseen suun terveydenhoitoon pääsyn viivästyminen on lisännyt suun terveydenhuollon palvelujen kysyntää ja ilmenee mahdollisesti suurempana hoidon tarpeena.

Hoitotakuun tiukentuminen kuudesta kuukaudesta kolmeen kuukauteen kasvattaa laskennallisesti Helsingin suun terveydenhuollon palvelujen kysyntää 21 hammaslääkäri-hoitaja-työparin ja 8 suuhygienistin työpanoksen verran. Tarve perustuu nykyiseen seurantaan niistä Helsingin suun terveydenhuollon asiakkaista, joilla kiireettömän hoidon tarve on todettu, mutta joille ei ole pystytty antamaan aikaa Helsingin suun terveydenhuollon omaan tai ostopalvelutoimintaan tai joille palveluseteli ei ole soveltunut.

Nyt hankittavaan palveluun on suunniteltu ohjattavan samoja potilasryhmiä kuin nykytoiminnassa (muun muassa palvelusetelihoidosta palaavat, turvapaikanhakijoiden ja tilapäisen suojelun piirissä olevien henkilöiden kiireellinen ja välttämätön hoito, hammaslääkärin suun ja hampaiston tutkimusta tai kiireetöntä hoitoa tarvitsevat aikuispotilaat). Tilaaja suunnittelee ohjaavansa hankittavaan palveluun aikuispotilaiden lisäksi alle 18-vuotiaita lapsia ja nuoria sekä ikääntyneitä. Palvelutuotantoon voidaan ohjata myös kiireellistä hoitoa tarvitsevia asiakkaita, jotta tilaaja saa järjestettyä ja turvattua väestön hoitoon pääsyn hoidon tarpeen mukaisesti.

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu ja hankintamenettelynä käytetään hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) 32 §:ssä kuvattua avointa menettelyä.

Hankinnasta julkaistiin markkinakartoitus / tietopyyntö 11.1.2022 julkisten hankintojen ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Tietopyyntöön saatiin määräaikaan 7.2.2022 mennessä vastaukset seitsemältä palveluntuottajalta. Hankinnan valmistelussa on huomioitu tietopyyntöön saatuja vastauksia.

Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Kokonaisvertailuhinta muodostuu hammaslääkäri-hoitaja-työparin tuntihinnasta arki-illoille ja lauantaipäiville sekä suuhygienistin tuntihinnasta arki-illoille ja lauantaipäiville.

Tarjoajan tulee tarjota vähintään kahta kokonaisuutta. Yhdellä kokonaisuudella tarkoitetaan kokonaisuutta, joka muodostuu neljästä hammaslääkäri-hoitaja-työparista ja kahdesta suuhygienististä. Enimmillään tarjoaja voi tarjota kuutta kokonaisuutta.

Palveluntuottajia tullaan valitsemaan enimmillään neljä siten, että tilaajan arvioima enimmäistarve täyttyy. Useamman palveluntuottajan valitseminen varmistaa riittävän palvelutuotannon tilaajan tarpeisiin myös palveluntuottajan henkilöstön saatavuus- ja rekrytointihaasteissa. Tilaajan enimmäistarve on kahdeksan kokonaisuutta. Etusijajärjestys muodostuu kokonaisvertailuhinnan perusteella tilanteessa, jossa palveluntuottajia valitaan kaksi tai useampi. Palveluntuotanto käynnistetään vaiheistetusti eri palveluntuottajien kanssa, koska palvelutuotannon onnistunut käynnistäminen vaati paljon resursseja sekä tilaajalta että palveluntuottajalta.

Asiakirjat

Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyönä suun terveydenhuollon ja sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelujen kanssa.

Asiakirjoissa on kuvattu hankittavan palvelun sisältö ja laatu sekä määritelty tarjoajalle ja palvelulle vähimmäis- ja laatuvaatimukset.

Esitys asiakirjoista on päätösesityksen liitteinä 1–14. Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten asiakirjoja ei julkaista internetissä.

Kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset

Tavanomaisten taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi ehdokkaiden edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt ammatillisen pätevyyden vaatimukset ja palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on täytyttävä koko sopimuskauden ajan.

Palvelulle asetettu sisältö ja laatu vastaavat kaupungin omana toimintana järjestettyä hoitoa. Tilaaja ohjaa palveluntuottajan toimintaa ja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Sopimuskausi

Palvelu kilpailutetaan kolmen vuoden sopimuskaudelle, jonka on suunniteltu alkavan 1.1.2023. Sopimukseen sisällytetään mahdollisuus enintään 12 kuukauden optiokauteen, jonka käyttöönotosta ja pituudesta tilaaja päättää erikseen viimeistään kuusi kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankinnan arvioitu, sitoumukseton arvo koko sopimuskaudelle, optiokausi mukaan lukien on noin 29 miljoonaa euroa.

Muut ehdot

Tilaajan tarve koko sopimuskaudelle on vähintään kahdeksan hammaslääkäri-hoitaja-työparin ja neljän suuhygienistin työpanos ja enimmillään 32 hammaslääkäri-hoitaja-työparin ja 16 suuhygienistin työpanos.

Tilaaja ei sitoudu edellä mainittujen vähimmäismäärien lisäksi muihin määrällisiin velvoitteisiin, vaan palvelua hankitaan suun terveydenhuollon kulloisenkin tarpeen mukaan. Tilaajan tämänhetkisen arvion mukaan hankittavan palvelun tarve on 1.1.2023 alkaen 16–24 hammaslääkäri–hoitaja-työparia sekä 8–10 suuhygienistiä.

Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta poikkeaa nyt tehtävässä päätöksessään aiemmin hankintavaltuuspäätöksessään 24.5.2022 § 104 vahvistetuista hankintavaltuuksista.

Lautakunnan terveys- ja päihdepalvelujen johtajalle vahvistama hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Sopimuksen allekirjoittaja

Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa terveys- ja päihdepalvelujen johtaja.

Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on terveys- ja päihdepalvelujen johtajalla.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 23.06.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 122, 123, 124 (A), 125 (A), 126 (A), 127 (A), 128 ja 135 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 124 (B), 125 (B), 126 (B), 127 (B) ja 134 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Sinikka Varsio, johtava ylihammaslääkäri, puhelin: 050 358 3753

sinikka.varsio@hel.fi

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 341 2834

eeva.rantala@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: HankL 60§, 138§
2. Salassa pidettävä: HankL 60§, 138§
3. Salassa pidettävä: HankL 60§, 138§
4. Salassa pidettävä: HankL 60§, 138§
5. Salassa pidettävä: HankL 60§, 138§
6. Salassa pidettävä: HankL 60§, 138§
7. Salassa pidettävä: HankL 60§, 138§
8. Salassa pidettävä: HankL 60§, 138§
9. Salassa pidettävä: HankL 60§, 138§
10. Salassa pidettävä: HankL 60§, 138§
11. Salassa pidettävä: HankL 60§, 138§
12. Salassa pidettävä: HankL 60§, 138§
13. Salassa pidettävä: HankL 60§, 138§
14. Salassa pidettävä: HankL 60§, 138§

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.