Ohjausryhmän asettaminen, International House Helsinki: digitaalisen kehittämisen selvitys -hanke
International House Helsinki: digitaalisen kehittämisen selvitys -hankkeen ohjausryhmän asettaminen
Päätös
Kansliapäällikkö päätti asettaa ”International House Helsinki: digitaalisen kehittämisen selvitys” -hankkeen ohjausryhmän toimikaudeksi 1.1.–31.10.2022. Ohjausryhmän tehtävänä on ohjata ja seurata hankkeen sisällöllistä toteuttamista hyväksytyn suunnitelman ja toteuttamisajan mukaisesti, rahoituksen ja kustannusten toteutumista sekä suunnitelman muutoksia. Lisäksi ohjausryhmä käsittelee tukipäätöksen muuttamista koskevan hakemuksen ennen sen toimittamista vastuuviranomaiselle.
Ohjausryhmään nimetään seuraavat jäsenet:
Lisäksi sisäministeriön edustajalla on vastuuviranomaisena läsnäolo- ja puheoikeus ohjausryhmässä käsiteltäessä hanketta koskevia asioita. Sisäministeriön edustajana toimii asiantuntija Noora Vahervaara. Ohjausryhmää voidaan täydentää tarvittaessa, ja se voi työnsä aikana kuulla tarpeelliseksi katsomiaan asiantuntijoita.
Ohjausryhmän puheenjohtaja valitaan ohjausryhmän järjestäytymiskokouksessa. Ohjausryhmän esittelijänä toimii hankkeen asiantuntija ja sihteerinä Kati Hämäläinen Helsingin kaupungilta.
Päätöksen perustelut
Kansliapäällikkö on hyväksynyt päätöksellään 10.6.2021 141 § osallistumisen turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston (AMIF) hakuun hankkeella ”International House Helsinki: digitaalisen kehittämisen selvitys”. Hanke on saanut myönteisen tukipäätöksen sisäministeriöltä 28.10.2021 hankenumerolla SMDno-2021-516. Hankkeen vastuuorganisaationa toimii Helsingin kaupunki, joka vastaa hankkeen toteutuksesta ja raportoinnista. Elinkeino-osaston työvoima- ja maahanmuuttoyksikkö toimii kaupungin edustajana hankkeessa ja allekirjoittaa hankkeen toteuttamiseksi tarvittavat asiakirjat.
Hankkeen tavoitteena on edistää asiakaslähtöistä, ennakoivaa ja tehokasta tapaa tuottaa maahanmuuton alkuvaiheen viranomaispalveluita teettämällä International House Helsingin digitaalista kehittämistä tukeva selvitys. Selvityksessä tarkastellaan digitaalisten palveluiden ja asioinnin kehittämiseen liittyviä tarpeita ja reunaehtoja, syvennetään asiakasymmärrystä sekä laaditaan toimenpide-ehdotukset kehittämisen tueksi. Hanke tukee osaltaan valtakunnallisen etäpalveluratkaisun ja tunnistamiskäytänteiden kehittämistä. Hankkeen toteutusaika on 1.11.2021−31.10.2022.
Hankkeen yhteistyötahoina ovat Espoon ja Vantaan kaupungit, Digi- ja väestötietovirasto, Verohallinto, Maahanmuuttovirasto, Kansaneläkelaitos, Uudenmaan TE-toimisto ja Eläketurvakeskus, jotka tukevat asiantuntemuksellaan hankkeessa toteutettavan digitaalisen kehittämisen selvitystyötä ja osallistuvat hankkeen yhteisrahoitukseen.
Ohjausryhmän jäsenet on valittu asemansa ja asiantuntemuksensa perusteella. Nimettäville henkilöille on asianomaisten tahojen ja heitä edustavien henkilöiden suostumus. Ohjausryhmän työskentelystä mahdollisesti aiheutuvat kustannukset maksetaan talousarvion keskitetyn määrärahan kohdalta 1 50 04 (projektinumero 1098090099).
Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan kansliapäällikkö asettaa kahta tai useampaa toimialaa käsittelevät työryhmät, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty.
Päätös tullut nähtäväksi 31.01.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Lisätietojen antaja
Kati Hämäläinen, projektisuunnittelija, puhelin: 09 310 36543