Aukioloajat, kaupungintalon ja kaupunginkanslian yleisölle avoimien asiakastilojen poikkeusjärjestelyt, koronavirus-tilanne
Kaupungintalon ja kaupunginkanslian yleisölle avoimien asiakastilojen poikkeusjärjestelyt koronavirus-tilanteessa
Päätös
Kansliapäällikkö päätti, että Helsingin kaupungin kirjaamon toiminnot järjestetään 13.1.2022 lukien toistaiseksi sellaisin poikkeusjärjestelyin, että kirjaamon asiakastiloihin ei ole vapaata pääsyä, kuitenkaan poistamatta mahdollisuutta asioida viranomaisessa.
Lisäksi kansliapäällikkö päätti sulkea 13.1.2022 lukien toistaiseksi Kaupungintalon ala-aulan sekä kaupunginarkiston käyntiasiakaspalvelun yleisöltä, kuitenkin siten, että Kaupungintalon tapahtumatorilla on mahdollista järjestää virtuaalisia tapahtumia.
Edelleen kansliapäällikkö päätti, että Helsingin matkailuneuvontapalvelut on suljettu ainakin 23.1 asti ja Uudet Yritykset - yksikön (NewCo Helsingin) toimitiloissa käynnit on sovittava erikseen. Myös sovittelutoiminta toimii vain ajanvarauksella.
Päätöksen perustelut
Vaikeutuneen epidemiatilanteen vuoksi on ihmisten lähikontaktien välttämiseksi tarkoituksenmukaista sulkea kaupunginkanslian asiakaspalvelutiloja.
Kaupungin kirjaamon asiakaspalvelupiste on hallintoasioiden käsittelyn edellyttämää asiointia varten. Asiointi julkisena palveluna on turvattava kaikissa tilanteissa. Lähtökohtana on, että asiakaspalvelupiste on suljettu fyysisiltä käynneiltä eikä sinne ole vapaata pääsyä, mutta toiminta järjestetään siten, että poikkeuksellisissa tilanteissa asiointi kirjaamossa on mahdollista.
Kaupungintalon ala-aulan sulkemisen tarkoituksena ei ole estää tapahtumatorilla järjestettäviä virtuaalisia tapahtumia, mutta aula suljetaan yleisöltä. Ala-aulan sulkemiseen sisältyy Kaupungintalon ravintolan ja aulan välisen oven pitäminen suljettuna.
Kaupungin koronakoordinaatioryhmässä 12.1.2022 käsiteltiin listaus kaupungin hallinnassa olevien asiakastilojen sulkemisen ja avoinna pitämisen suunnitelmista. Asiointi välttämättömissä julkisissa palveluissa turvataan. Päätökset tilojen suluista tekee toimivaltainen viranhaltija.
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta.
Päätös tullut nähtäväksi 14.01.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256