Hankinta, hammaslaboratoriopalvelut, oikomishoidon hammaslaboratoriot, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-000512
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 76
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Hammaslaboratoriopalvelujen hankinta, oikomishoidon hammaslaboratoriot

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä suun terveydenhuollon hammaslaboratoriopalvelujen hankinnassa seuraavien tarjoajien tarjoukset.

Perinteisellä jäljennöksellä

HammaslaboratorioValittu positioihin
Hamtek Oy14, 15
Oral Hammaslaboratorio1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13
Viphammas Oy10

Digitaalisella jäljennöksellä

HammaslaboratorioValittu positioihin
Oral Hammaslaboratorio1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Viphammas Oy10

Päätöksen liitteistä 1 ja 2 ilmenevät kuhunkin positioon valitut tarjoajat ja positiokohtainen kokonaisvertailuhinta ja -pisteet ja liitteessä 3 on laatuarvioinnin yhteenveto.

Lisäksi terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hylätä OK Dental Oy:n tarjouksen kokonaisuudessaan ja Hamtek Oy:n tarjouksen perinteisissä jäljennöksissä positiossa 2 ja Oral Hammaslaboratorioiden tarjouksen digitaalisten jäljennösten positiossa 2.

Päätös on kunkin tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes harmaan talouden torjuntaan liittyvät dokumentit ja rikosrekisteriotteet on esitetty, tarkastettu ja hyväksytty.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo mahdolliset optiokaudet huomioiden on noin 2,5 Me:tä (alv 0 %). Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tilaajan tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Hammaslaboratoriopalvelujen hankinta on tällä hetkellä järjestetty suorahankintana. Sosiaali- ja terveyslautakunta on tehnyt suorahankintaa koskevan päätöksen 18.1.2022 § 5. Suorahankintaa koskevat sopimukset päättyvät 30.9.2022, sopimuskautta voidaan jatkaa tarvittaessa enintään 31.12.2022 saakka.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on hyväksynyt hankintaa koskevat periaatteet ja ehdot 12.4.2022 § 70.

Hammaslaboratoriopalvelujen kilpailutus koski oikomishoitoon liittyviä hammaslaboratoriotöitä.

Hankintamenettely ja tarjouspyyntö

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle ja vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyyntö julkaistiin julkisten hankintojen ilmoitusportaalissa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 4.5.2022.

Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 23.5.2022 klo 12 mennessä. Saapuneisiin kysymyksiin vastattiin 24.5.2022 mennessä. Määräaikaan 7.6.2022 klo 14 mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat viisi tarjoajaa:

- Hammaslaboratorio Hamtek Oy

- Hammaslaboratorio Viphammas Oy

- Loisto laboratoriot Oy

- OK DENTAL OY

- Oral Hammaslaboratorio

Valintaperusteet

Hankinnassa valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena oli hinta 90 % ja laatu 10 %. Valinnat tehtiin positiokohtaisesti.

Tarjoajan tuli tarjota kaikkia positioon kuuluneita töitä / työvaiheita, jotta hän pääsi mukaan position hintavertailuun. Hankinnassa oli yhteensä 15 positiota.

Lisäksi valintaan vaikutti suun terveydenhuollon, hankintapalvelujen ja toimialan ympäristöasiantuntijan työryhmän tekemä, laadullinen arviointi. Laadulla arvioitiin hammaslaboratorion toimintaan liittyviä seikkoja tarjoajien tarjoukseensa lataaman selvityksen perusteella. Laatua arvioitiin hammaslaboratorion turvallisen työskentelyn näkökulmasta, saapuvien ja lähtevien töiden prosessin osata, tietosuojaa ja tietoturvaa sekä ympäristöasioiden huomioimisesta hammaslaboratorion toiminnassa. Yhteensä laadusta oli mahdollista saada 12 pistettä, jotka vertailupisteiksi muutettuna olivat max. 10 laatuvertailupistettä.

Positioon valittujen tarjoajien määrään vaikutti tarjoajan ilmoittama, tarjottavien töiden määrä vuositasolla. Hammaslaboratorioita valittiin jokaiseen positioon siten, että tilaajan arvioima positiokohtainen tarve vuositasolla (arvioitu tilatavien töiden määrä) täyttyi.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintapalvelut ja suun terveydenhuolto ovat tarkastaneet tarjoajien soveltuvuuden. Tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajailta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi palveluntuottajiksi.

Suun terveydenhuolto on tarkastanut tarjoajien henkilökunnan tarjouspyynnössä vaadittujen pätevyysvaatimusten täyttymisen vastaavien hammasteknikoiden osalta (koulutus ja kokemus tarjotuista töistä). Muun tähän palveluhankintaan osallistuvan henkilökunnan koulutus sekä kaikkien kielitaito tarkistetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti ennen sopimuskauden alkua.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat tarkistaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Tarjouksen täsmennyspyyntö on lähetetty seuraaville tarjoajille:

HammaslaboratorioTäsmennyspyynnön syy 
Hamtek OyHankintayksikkö pyysi täsmennystä hintaliitteestä tarjouksen tietojen ja täytetyn hintaliitteen ristiriidan vuoksi. Lisäksi hankintayksikkö pyysi täydentämään referenssin antajien yhteystiedot.
Oral HammaslaboratorioHankintayksikkö pyysi täsmentämään Monoblock tyyppisen aktivaattorin hintaa digitaalisten jäljennösten hintaliitteessä, koska tarjouksessa oli selkeästi ns. pilkkuvirhe. Hankintayksikön on sallittua pyytää tarjoajaa täsmentämään hinnoittelua koskeva virhe, kuten väärä valuutta taikka hinnoitteluyksikkö taikka ilmeinen hinnan suuruusluokkaa koskeva virhe kuten pilkkuvirhe, joka on esimerkiksi pääteltävissä muusta tarjouksesta.
Viphammas OyHankintayksikkö pyysi täydentämään käsittelytoimien kuvausta (tarjouspyynnön liite 7).

Hammaslaboratoriot vastasivat täsmennyspyyntöihin asetetussa määräajassa. Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat tarkastaneet saadut täsmennykset hyväksyneet ne.

Tarjousten hylkääminen

1. OK Dental Oy:n tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia referenssien osalta. Tarjouspyynnössä oli vaadittuna, että tarjoajan tuli ilmoittaa kolme oikomishoidon erikoishammaslääkäriä, joille tarjoaja on tehnyt viimeisen vuoden aikana töitä ja jotka haluavat antaa tarjoajalle suosituksen (referenssin). OK Dental Oy:n referenssien antajina oli ainoastaan yksi oikomishoidon erikoishammaslääkäri. Muut kaksi eivät olleet oikomishoidon erikoishammaslääkäreitä, joten OK Dental Oy:n tarjous hylätään.

Referenssitietoa on käytetty tarjoajan soveltuvuuden, suorituskyvyn, kokemuksen ja ammatillisen pätevyyden arvioinnissa. Hankintayksikkö ei ole voinut pyytää täsmentämään ilmoitettuja referenssitietoja muutoin kuin yhteystietojen osalta. Tarjoaja ei voi vaihtaa ilmoittamaansa sellaista referenssitietoa, joka ei täytä hankintayksikön esittämiä vaatimuksia. Referenssitiedon vaihtaminen katsotaan julkisissa hankinnoissa tarjouksen kielletyksi muuttamiseksi.

2. Hamtek Oy hylätään perinteisten jäljennösten positiossa 2, koska kaikkiin positioon kuuluviin töihin ei ollut annettu hintoja.

3. Oral hammaslaboratoriot hylätään digitaalisten jäljennösten positiossa 2, koska kaikkiin positioon kuuluviin töihin ei ollut annettu hintoja.

Valinta

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat kokouksessaan 29.6.2022 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua.

Positiokohtaiset kokonaisvertailuhinnat ja valitut hammaslaboratoriot käyvät ilmi tämän päätöksen liitteenä olevista vertailutaulukoista, liitteet 1 ja 2.

Vertailutaulukoissa ei ole mukana hylätyn hammaslaboratorion vertailuhintoja, eikä positioissa hylättyjen tarjoajien hylättyjen positioiden vertailuhintoja.

Sopimus ja sopimuskausi

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Sopimuskausi on pituudeltaan kaksi (2) vuotta. Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään 24 kuukauden mittaiseen optiokauteen. Tilaaja päättää optiokauden käyttöönotosta ja pituudesta viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikkien hammaslaboratorioiden

kanssa tai vain osan kanssa. Lisäksi optiokausi voidaan ottaa käyttöön

kaikista hammasteknisistä töistä tai vain osasta töitä.

Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus päättymään kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen.

Hankintavaltuudet

Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan valtuutus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 12.4.2022 § 71.

Lautakunta on oikeuttanut päätöksessään terveys- ja päihdepalvelujen johtajan

- tekemään hankinnasta päätöksen

- päättämään optiokauden tai -kausien käyttöönotosta

- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset

- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Päätös tullut nähtäväksi 30.06.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Päättäjä

Sebastian Kaste
vs. terveys- ja päihdepalvelujen johtaja