Oikaisuvaatimus, purkamislupa, päätös 4.1.2022 § 2, Malmin lentoaseman ystävät ry

HEL 2022-000875
Asialla on uudempia käsittelyjä
10. / 43 §

Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalvelujen lupayksikkö 1:n tiimipäällikön tekemästä rakennuksen purkamislupapäätöksestä 4.1.2022 § 2, Malmin lentoaseman ystävät ry

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä Malmin lentoaseman ystävät ry:n oikaisuvaatimuksen rakennusvalvontapalvelujen lupayksikkö 1:n tiimipäällikön tekemästä rakennuksen purkamislupapäätöksestä 4.1.2022 § 2.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Päätös pannaan julki ilmoitustaululle samana päivänä, kuin ympäristö- ja lupajaoston pöytäkirja asetetaan nähtäville kaupungin verkkosivuilla.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Rakennusvalvontapalvelujen lupayksikkö 1:n tiimipäällikkö on Konekorhonen Oy:n hakemuksesta 4.1.2022 § 2 tekemällään päätöksellä myöntänyt luvan purkaa 766 neliömetrin suuruinen lentokonehalli Malmin lentoaseman alueella. Rakennuspaikka Malmi, 091-418-0001-0059, Kivikonlaita 34. Kaava oikeusvaikutukseton yleiskaava 5343, lainvoimaisuus 1964.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset ja perusteet

Malmin lentoaseman ystävät ry on 24.1.2022 saapuneella kirjelmällään hakenut oikaisua myönnettyyn rakennuksen purkamislupaan. Malmin lentoaseman ystävät ry vaatii, että purkamislupa kumotaan lainvastaisena seuraavilla perusteilla:

Päätöksen olennainen virheellisyys

Päätöksen pöytäkirjasta on liikkeellä kaksi eri versiota, jotka molemmat on sähköisesti allekirjoitettu. On epäselvää, kumpi näistä on virallinen sekä miksi ja kuinka paljon pöytäkirjaa on muutettu. Esimerkkinä muutoksista on toisessa pöytäkirjassa viittaus “oikeusvaikutuksettomaan yleiskaavaan 5343”. Tällaista kaavaa ei ole olemassa. Toisessa pöytäkirjassa on viitattu kaavaan “5343” yksilöimättä sitä tarkemmin. Pyydämme selvityksen siitä, miksi ja miten päätöstä on muutettu sen
julkipanon jälkeen

Päätöksessä mainitaan, että “Alueella on valmisteilla uusi asemakaava (2018-008324 Lentoasemakorttelit)”. Viitattu valmisteilla oleva asemakaava ei liity purkuluvan kohteena olevaan rakennukseen tai sen alueeseen, vaan sijaitsee toisella puolella lentokenttäaluetta. Mainitulle alueelle ei ole valmisteilla asemakaavoja, vaan voimassa on vuoden 1964 asemakaava (lentokenttäalue).

Päätöksessä viitattu rakennuspaikkatunnus sijaitsee useassa paikassa Tattariharjuntien varrella, mutta ei lentokenttäalueella. Paikassa ei tiettävästi ole purkuluvan hakijan omistamia rakennuksia. Päätöksessä viitattu osoite Kivikonlaita 34 ei sijaitse lentokenttäalueella eikä rakennuspaikalla ole kaupungin karttatietojen mukaan päätöksessä viitattuja lentokonehalleja. Paikassa ei tiettävästi ole purkuluvan hakijan omistamia rakennuksia. Päätös on virheellisen osoitetiedon ja annetun kiinteistötiedon vuoksi sillä tapaa epäselvä, ettei voida olla varmoja mihin kiinteistöön tai rakennuksiin purkamislupa ylipäätänsä kohdistuu.

Maankäyttö ja rakennuslain mukaiset purkamisluvan edellytykset
Maankäyttö- ja rakennuslain 139 §:n mukaiset purkamisluvan
myöntämisen edellytyksenä on, ettei purkaminen merkitse rakennettuun ympäristöön sisältyvien perinne-, kauneus- tai muiden arvojen hävittämistä eikä haittaa kaavoituksen toteuttamista. Lupahakemuksessa tulee selvittää purkamistyön järjestäminen ja edellytykset huolehtia syntyvän rakennusjätteen käsittelystä sekä käyttökelpoisten rakennusosien hyväksi käyttämisestä.

Rakennetun ympäristön arvojen huomiointi ja kuuleminen
Purkamislupapäätöksessä ei huomioida maakuntakaavaan ja
yleiskaavaan sisältyvää alueen RKY-merkintää sekä Uudenmaan
ELY-keskuksen asettamaa rakennusperinnön suojelusta annetun lain 6 §:n mukaista vaarantamiskieltoa lain edellyttämällä tavalla
Nyt myönnetyllä purkuluvalla on tarkoitus purkaa kunnan jäseniä
kuulematta lentokonehalli RKY-päätöksen kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön alueelle muuttaen sen olemusta merkittävästi.

Selvitysvelvollisuus ja vuorovaikutus

Korkein hallinto-oikeus on linjannut Helsingin yleiskaavasta antamassaan päätöksessä, että alueen suojeltavat arvot tulee selvittää ja yhteen sovittaa asemakaavoituksella. Tilanne, jossa näitä suojeltavia arvoja lähdetään purkamaan ennen asemakaavan laatimista ja lainvoimaisuutta, rikkoo maankäyttö- ja rakennuslaissa säädettyä ja korkeimman hallinto-oikeuden vahvistamaa periaatetta. Purkamisluvan myöntäminen tällaisessa tilanteessa ei sisällä sellaista vuorovaikutusta, mitä edellytetään asemakaavan mukaisessa menettelyssä. Perustuslain 20 §:n mukaan vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille. Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon. Nyt käytettävä menettely, jossa kulttuuriperintöarvot on tarkoitus ratkaista kunnan jäseniä kuulematta ennen asemakaavan laatimista rikkoo perustuslain 20 §:ssä säädettyä kuulemisperiaatetta.

Päätöksessä mainitaan, että Helsingin kaupunginmuseota on kuultu asiassa. Lausuntoa ei ole esitetty päätöksen liitteenä, joten jää epäselväksi, onko tällaista lausuntoa tässä tapauksessa olemassakaan. Vaadimme nähtäväksemme sekä ELY-keskuksen että Helsingin kaupunginmuseon lausunnot tässä nimenomaisessa asiassa.

Vaarantamiskielto

Rakennusperinnön suojelusta annetun lain mukainen
rakennussuojeluasia on edelleen vireillä valitusviranomaisessa.
Rakennusperinnön suojelusta annetun lain 6 §:n mukainen
vaarantamiskielto voidaan kumota lain 6 §:n 3 momentin mukaan vain valitusviranomaisessa. Rakennusperinnön suojelusta annetun lain 6 §:n 3 momentin mukaan kielto on voimassa, kunnes suojelua koskeva asia on lainvoimaisesti ratkaistu, jollei valitusviranomainen toisin määrää. Asiassa ei ole esitetty, että toimivaltainen viranomainen olisi kumonnut asetettua vaarantamiskieltoa. Päätöksessä esitetty peruste, jossa ELY-keskuksen lausuntoon perustuen rakennus voitaisiin purkaa
vaarantamiskiellon vastaisesti ei perustu lakiin. ELY-keskuksen lausuntoa ei ole esitetty päätöksen liitteenä, joten jää epäselväksi, onko tällaista lausuntoa tässä tapauksessa olemassakaan. Vaadimme nähtäväksemme ELY-keskuksen lausunnon tässä nimenomaisessa asiassa

Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä. Rakennusvalvonta on 26.1.2022 lähettänyt pyydetyt asiakirjat asiakirjojen pyytäjälle.

Rakennusluvan hakijan vastine

Rakennusluvan hakijalle on varattu tilaisuus antaa vastine oikaisuvaatimuksesta. Vastinetta ei ole annettu.

Perustelut

Rakennuspaikka ja kaavatilanne

Kiinteistötietojärjestelmän mukaan purettava rakennus sijaitsee rekisteritilalla 091-418-0001-0059 eli purkamislupapäätökseen merkitty rakennuspaikka on oikea. Tämä rekisteritila on myös vuokrasopimuksessa. Rekisteritila on iso tila ja sillä on kiinteistötietojärjestelmän mukaan useita osoitteita: Kivikonlaita 30, Kolvikuja 4, Lallintie 12, Hyttitie, Pipettikuja 1, Kivikonlaita 32, Latokartanonkaari 40, Latokartanonkaari 36, Kivikonlaita 34. Purkamislupapäätökseen on tulostunut automaattisesti tietojärjestelmistä yksi tilan osoitteista. Tämä osoite on päätöksessä jäänyt korjaamatta tätä purkamislupapäätöstä tarkemmin kuvaavaksi osoitteeksi. Tässä tapauksessa oikea osoite on Malmin lentoasema.

Rakennuslupapäätökseen on merkitty kaavatilanteeksi oikeusvaikutukseton yleiskaava 5343, lainvoimaisuus 1964.

Purettavan rakennuksen kohdalla on voimassa sisäasiainministeriön 21.4.1964 vahvistama asemakaava numero 5343, jossa alue on lentokenttäaluetta. Kyseisellä paikalla ei ole voimassa rakennuskieltoa asemakaavan muuttamiseksi. Päätökseen tietojärjestelmistä automaattisesti tulostunut tieto kaavatilanteesta on siten virheellinen. Siitä, että purkamislupapäätöksestä olisi liikenteessä kaksi erilaista pöytäkirjaa, jossa toisessa lukisi oikeusvaikutukseton yleiskaava 5343 ja toisessa pelkästään yleiskaava 5343, ei rakennusvalvonnalla ole tietoa.

Rakennuslupapäätöksen tehnyt tiimipäällikkö on korjannut edellä mainitut virheet päätöksessään. Korjattu päätös on liitteenä.

Rakennuksen suojeluarvojen selvittäminen

Ennen rakennuksen purkamislupapäätöksen tekemistä lupahakemuksesta saatiin seuraavat asiantuntijalausunnot.

Uudenmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto 11.10.2021: Halleille ei ole osoitettu suojelutavoitteita tehdyissä inventoinnissa ja Museoviraston rakennussuojeluesityksestä antaman lausunnon mukaan 1950-lukua ennen valmistuneidenrakennusten säilyminen tulee turvata. RKY 2009-kuvauksen mukaan Malmin lentokenttäkokonaisuuteen kuuluvat terminaalirakennus, lentokonehalli ja kiitoradat. Edellä kerrotusta johtuen ELY-keskus ei näe estettä tavanomaisten ja arkkitehtoniselta arvoltaan vähäisten hallien purkamiselle. Niiden purkaminen ei vaaranna rakennusten, lentokenttäalueiden ja sen
ympäristön kulttuurihistoriallista arvoa ja RKY-2009 alueen ominaispiirteet säilyvät.

Kaupunginmuseon lausunto 18.10.2021: Kaupunginmuseo ei näe estettä arkkitehtoniselta arvoltaan vähäisen, 2000-luvun alussa rakennetun lentokonehallin purkamiselle Malmin lentokentän alueella. Rakennus tulee valokuvata ulkoapäin ennen purkamista ja toimittaa valokuvat kaupunginmuseolle.

Asemakaavoituksen lausunto 28.10.2021: Kaavoituksella ei ole huomautettavaa rakennuksen purkamiseen. Rakennukseen ei
kohdistu suojeluarvoja tai -tavoitteita.

Rakennuksen suojeluarvot on siten selvitetty asiantuntijaviranomaislausunnoilla eikä 20 vuotta sitten valmistuneella rakennuksella ole sellaisia arvoja, jotka estäisivät purkamisluvan myöntämisen. Tämän rakennuksen purkaminen ei myöskään vaaranna Malmin lentoaseman muiden rakennusten tai rakenteiden suojelua eikä se vähennä RKY-alueen ominaispiirteitä.

Rakennuksen purkamisluvan myöntämisen edellytykset on määritelty maankäyttö- ja rakennuslain 139 §:ssä ja nämä edellytykset täyttyvät.

Vaarantamiskielto

Malmin lentoasema-alueella on voimassa Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen 8.5.2017 asettama rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain mukainen väliaikainen vaarantamiskielto.

Vaarantamiskieltopäätöksessä todetaan, että koska kysymyksessä saattaa olla rakennusperinnön suojelemisesta annetussa laissa (498/2010) tarkoitettu lentoasema rakennuksineen ja lentokenttäalueineen, kieltää Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ryhtymästä sellaisiin toimenpiteisiin, jotka vaarantavat rakennusten, lentokenttäalueiden ja sen ympäristön kulttuurihistoriallista arvoa liitekartalla merkityllä alueella. Kielto on voimassa, kunnes suojelua koskeva asia on lainvoimaisesti ratkaistu, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on 26.6.2019 hylännyt hakemuksen Malmin lentoaseman suojelemiseksi rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain nojalla. Päätöksestä on valitettu ympäristöministeriöön ja ympäristöministeriö on 10.3.2021 hylännyt valitukset. Valitukset hylättiin, koska ministeriö katsoo, ettei ELY-keskuksen päätös ole lainvastainen. Lentoaseman terminaalirakennus ja hangaari on suojeltu asemakaavalla. Ympäristöministeriön päätöksestä on valitettu Helsingin hallinto-oikeuteen, joka ei ole vielä antanut asiassa päätöstään.

Vaarantamiskieltopäätöksessä ei ole kielletty kaikkea lentoasema-alueella tapahtuvaa rakentamista ja purkamista. Päätöksessä on kielletty vaarantamasta rakennusten, lentokenttäalueiden ja sen ympäristön kulttuurihistoriallista arvoa. Tämän vuoksi purkamislupahakemuksesta pyydettiin vaarantamiskiellon asettaneen viranomaisen lausunto. Saadussa lausunnossa todetaan, että purkamisluvan myöntäminen ei ole vastoin vaarantamiskieltoa.

RKY on Museoviraston laatima inventointi, joka on valtioneuvoston päätöksellä otettu maankäyttö- ja rakennuslakiin perustuvien valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden tarkoittamaksi inventoinniksi rakennetun kulttuuriympäristön osalta 1.1.2010 alkaen.

Päätös edellyttää, että valtakunnallisesti arvokkaiden kulttuuriympäristöjen ja luonnonperinnön arvot, kohteiden alueellinen monimuotoisuus ja ajallinen kerroksisuus turvataan maakuntien suunnittelussa ja kuntien kaavoituksessa sekä valtion viranomaisten toiminnassa. Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden mukaan suomalaisen kulttuuriympäristön kokonaisuus perustuu viranomaisten laatimiin valtakunnallisiin inventointeihin, jotka koskevat valtakunnallisesti arvokkaita maisema-alueita, valtakunnallisesti merkittäviä rakennettuja kulttuuriympäristöjä (RKY) ja valtakunnallisesti merkittäviä arkeologisia kohteita.

Se, että Malmin lentokenttä on RKY-aluetta, ei muodosta oikeudellista estettä rakennuksen purkamisluvan myöntämiselle. Malmin lentokenttäalueen RKY-arvot on otettu huomioon asiantuntijaviranomaisten lausunnoissa, joissa ei nähdä estettä purkamisluvan myöntämiselle.

Lopputulos

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että rakennusvalvontapalvelujen lupayksikkö 1:n tiimipäällikön tekemää purkamislupapäätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslain 127 §:n mukaan rakennusta tai sen osaa ei saa ilman lupaa purkaa asemakaava-alueella tai alueella, jolla on voimassa 53 §:ssä tarkoitettu rakennuskielto asemakaavan laatimiseksi. Lupa on myös tarpeen, jos yleiskaavassa niin määrätään.

Maankäyttö- ja rakennuslain 139 §:n mukaan purkamisluvan myöntämisen edellytyksenä on, ettei purkaminen merkitse rakennettuun ympäristöön sisältyvien perinne-, kauneus- tai muiden arvojen hävittämistä eikä haittaa kaavoituksen toteuttamista. Lupahakemuksessa tulee selvittää purkamistyön järjestäminen ja edellytykset huolehtia syntyvän rakennusjätteen käsittelystä sekä käyttökelpoisten rakennusosien hyväksi käyttämisestä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Maankäyttö- ja rakennuslain 187 §:n mukaan viranhaltijan päätökseen asiassa, joka kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta tai muulta kunnan viranomaiselta on siirretty hänen ratkaistavakseen, ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen tyytymättömällä on oikeus saada asia asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi (oikaisuvaatimus). Oikeus vaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus.

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti viranhaltijalle 14 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätökseen on liitettävä ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemisestä. Vaatimus on viipymättä otettava asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi.

Maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n 2 momentin mukaan valitusoikeus maisematyölupaa ja rakennuksen purkamislupaa koskevasta päätöksestä on:
1) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa;
2) kunnan jäsenellä; sekä
3) kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa.

Malmin lentoaseman yhdistys ry:n kotipaikka on Helsinki ja yhdistys on siten Helsingin kunnan jäsen. Yhdistyksellä on näin muodoin oikaisuvaatimusoikeus asiassa. Oikaisuvaatimus on myös tehty säädetyssä ajassa.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 08.03.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Pentti Ruuska, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 26218

pentti.ruuska@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Asemakaava numero 5343
2. Malmin lentokentta karttaote purettavasta rakennuksesta
3. Valokuva
4. ELY vaarantamiskieltopäätös 8.5.2017
5. RKY_kaavoituksessa_ja_lupamenettelyssa
6. ELY-keskuksen lausunto 11.10.2021
7. Asemakaavoituksen lausunto 28.10.2021
8. Kaupunginmuseon lausunto 18.10.2021
9. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
10. Purkamislupapäätös_38-3341-21-P
11. Oikaisuvaatimus 24.1.2022
12. Oikaisuvaatimus 24.1.2022, liite, päätös 4.1.2022, täydennys
13. Konekorhonen Oy kuulemiskirje
14. Purkamislupapäätös_38-3341-21-P_Korjattu

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.