Aukioloajat, kaupungintalon ja kaupunginkanslian yleisölle avoimien asiakastilojen poikkeusjärjestelyjen purkaminen, koronavirus-tilanne

HEL 2022-001348
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 29

Kaupungintalon ja kaupunginkanslian yleisölle avoimien asiakastilojen poikkeusjärjestelyjen purkaminen

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti, että kansliapäällikön päätöksellä 13.1.2022 § 7 asetetut Kaupungintalon ja kaupunginkanslian yleisölle avoimien asiakastilojen poikkeusjärjestelyt puretaan. Kaupungin tilat ovat pääsääntöisesti avoinna asiakkaille. Terveysturvallinen asiointi varmistetaan.

Päätöksen perustelut

Kansliapäällikkö päätti 13.1.2021 § 7, että

  • Helsingin kaupungin kirjaamon toiminnot järjestetään 13.1.2022 lukien toistaiseksi sellaisin poikkeusjärjestelyin, että kirjaamon asiakastiloihin ei ole vapaata pääsyä, kuitenkaan poistamatta mahdollisuutta asioida viranomaisessa.
  • Lisäksi kansliapäällikkö päätti sulkea 13.1.2022 lukien toistaiseksi Kaupungintalon ala-aulan sekä kaupunginarkiston käyntiasiakaspalvelun yleisöltä, kuitenkin siten, että Kaupungintalon tapahtumatorilla on mahdollista järjestää virtuaalisia tapahtumia.
  • Edelleen kansliapäällikkö päätti, että Helsingin matkailuneuvontapalvelut on suljettu ainakin 23.1 asti ja Uudet Yritykset - yksikön (NewCoHelsingin) toimitiloissa käynnit on sovittava erikseen. Myös sovittelutoiminta toimii vain ajanvarauksella.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on kumonnut tartuntatautilain 58 g §:n mukaisen tilasulkuja koskevan päätöksen 1.2.2022 lukien. Koska niin sanottuja korkean riskin tilojakaan ei nähdä perustelluksi pitää suljettuina, on kaupungin asiakastilat syytä muutoinkin pääosin avata. Sosiaali- ja terveystoimiala arvioi kuitenkin tilasulkujen tarpeen itsenäisesti.

Kaikissa avoinna olevissa ja avattavissa asiakastiloissa jatketaan toimenpiteitä terveysturvallisen asioinnin varmistamiseksi. Aluehallintovirasto on pitänyt edelleen voimassa tartuntatautilain 58 d §:n mukaisen päätöksen, joka velvoittaa järjestämään tilojen käytön siten, että asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden lähikontaktin aiheuttamaa koronavirustartunnan riskiä voidaan ehkäistä. Velvoitteen voi täyttää mm. rajoittamalla kävijämääriä, edellyttämällä ajanvarausta tai järjestämällä tilojen käyttöä tai asiakaspaikkojen sijoittelua uudella tavalla.

Kaupungin koronakoordinaatioryhmässä 2.2.2022 käsiteltiin em. tilojen avaamista koskeva linjaus.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta.

Päätös tullut nähtäväksi 03.02.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256

katja.rimpila@hel.fi

Päättäjä

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Antti Peltonen
hallintopäällikkö