Sääntöohjaus, toimintasäännön muuttaminen, sosiaali- ja terveystoimiala, Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen organisaatiouudistus 1.1.2023

HEL 2022-001351
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 47 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelukokonaisuuden johtamis- ja organisaatiouudistus 1.1.2023

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelukokonaisuus muodostuu 1.1.2023 alkaen neljästä palvelusta, jotka ovat:

  • arviointitoiminta
  • kotihoito
  • seniorikeskus
  • Helsingin sairaala.

Sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelukokonaisuuden johtamis- ja organisaatiouudistuksen tultua voimaan vuoden 2023 alussa, palvelukokonaisuuden sujumista (integraatiota) selvitetään sekä useita eri palveluja tarvitsevien ja palvelumuodosta toiseen siirtyvien asiakkaiden että asiakastyötä tekevän hoitohenkilöstön näkökulmasta vuoden 2023 aikana. Selvityksen tulokset esitellään sosiaali- ja terveyslautakunnalle.

Päättäessään palvelukokonaisuuden muutoksista lautakunta edellyttää, että toimiala kiinnittää erityistä huomiota uudistuksen asiakasvaikutuksiin. Uudistuksen on turvattava entistä paremmat, yhdenvertaiset ja laadukkaat palvelut asiakkaille koko Helsingin alueella.

Käsittely

Projektijohtaja Päivi Mäkimartti oli kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Sami Heistaro: Lisäys päätösehdotuksen loppuun:

"Sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelukokonaisuuden johtamis- ja organisaatiouudistuksen tultua voimaan vuoden 2023 alussa, palvelukokonaisuuden sujumista (integraatiota) selvitetään sekä useita eri palveluja tarvitsevien ja palvelumuodosta toiseen siirtyvien asiakkaiden että asiakastyötä tekevän hoitohenkilöstön näkökulmasta vuoden 2023 aikana. Selvityksen tulokset esitellään sosiaali- ja terveyslautakunnalle."

Kannattaja: jäsen Pentti Arajärvi

Vastaehdotus 2:
Jäsen Meri Valkama: Lisätään päätösehdotuksen perään:

“Päättäessään palvelukokonaisuuden muutoksista lautakunta edellyttää, että toimiala kiinnittää erityistä huomiota uudistuksen asiakasvaikutuksiin. Uudistuksen on turvattava entistä paremmat, yhdenvertaiset ja laadukkaat palvelut asiakkaille koko Helsingin alueella.”

Kannattaja: jäsen Pentti Arajärvi

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Sami Heistaron ja jäsen Meri Valkaman vastaehdotukset yksimielisesti ilman äänestystä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta hyväksyttyjen vastaehdotusten osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelukokonaisuus muodostuu 1.1.2023 alkaen neljästä palvelusta, jotka ovat:

  • arviointitoiminta
  • kotihoito
  • seniorikeskus
  • Helsingin sairaala.
Sulje

Projektijohtaja Päivi Mäkimartti on kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Nykyisen organisaatiorakenteen taustaa

Palvelualuemallin mukainen organisaatiorakenne on toiminut sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluissa siitä saakka, kun Helsingin sosiaali- ja terveysvirastot yhdistettiin vuonna 2013. Nykyisessä rakenteessa palveluita on kuusi: selvitys, arviointi ja sijoitus -palvelut, eteläinen, läntinen, pohjoinen ja itäinen palvelualue sekä Helsingin sairaala (Liite 1).

Senioripalvelujen kehittämistyössä on viime vuosina edetty suunnitelmallisesti kohti vahvempaa palvelujen järjestäjäroolia. Asiakkaaksi tulon ja arvioinnin prosessien kehittäminen sekä HelppiSeniorin ja kuntouttavan arviointiyksikön perustaminen sekä kotihoidon ja ympärivuorokautisen hoivan vaatima kehitystyö, ovat vieneet osaltaan kohti muutostarvetta myös organisaatiorakenteessa.

Palvelualuemallissa on noussut haasteena esiin erityisesti palvelualuejohtamisen ja prosessijohtamisen (kotihoito ja ympärivuorokautinen hoito) päällekkäisyys ja yhteensovittaminen. Organisaatiorakenne on aiheuttanut johtamiseen päällekkäisyyttä ja viestinnän haasteita, kun neljä johtajaa johtavat samoja kehittyviä toimintoja.

Uudistusesitys

Nykyisestä palvelualuemallista johtamisrakenteena luovutaan ja siirrytään palvelukohtaiseen organisaatioon. Palvelukokonaisuus muodostuu jatkossa, nykyisen kuuden sijaan, neljästä palvelusta, jotka ovat arviointitoiminta, kotihoito, seniorikeskukset ja Helsingin sairaala. Esityksen mukaan uusi organisaatio astuisi voimaan 1.1.2023 (Liite 1).

Uudistus on linjassa sote-uudistuksen ja ikääntyneiden palveluiden valtakunnallisten tavoitteiden sekä Helsingin strategisten tavoitteiden kanssa.

Esityksen asiakkaisiin kohdistuvat vaikutukset

Asiakas on palveluiden keskiössä. Uudistuksessa säilytetään seniorikeskusten pitkään kehitetty toimintamalli sekä yhteisen työn asiakaslähtöiset hyvät käytännöt. Asiakkaille tarjotaan monipuolisia, ennaltaehkäiseviä ja kuntoutumista edistäviä palveluja seniorikeskuksissa sekä kotihoidossa, jotka toimivat tiiviissä yhteistyössä edelleen. Myös uusien seniorikeskusten rakentamisessa huomioidaan yhteistyön mahdollistavat tilat. Asiakkaaksi tulon prosessi on yhdenmukainen ja asiakkaat saavat lähipalvelut asuinalueilla, huomioiden asiakastarpeet sekä ruotsinkielisten palveluiden turvaaminen.

Kotihoidossa ja seniorikeskuksissa pystytään yhdessä asiakkaiden ja henkilöstön kanssa kehittämään palveluja ja yhteisiä toimintamalleja kaupungin tasolla. Tavoitteena on turvata asiakkaille entistä paremmat, yhdenvertaiset ja laadukkaat palvelut koko Helsingin alueella.

Esityksen henkilöstöön kohdistuvat vaikutukset

Vaikka organisaatio ja johtaminen uudistuvat, palvelutoiminta säilyy muutoksessa pääasiassa ennallaan. Henkilöstö pysyy nykyisissä tehtävissään nykyisillä palvelussuhteen ehdoilla. Henkilöstöön vaikuttavat asiat käsitellään yhteistoiminnassa. Uudistukselle on laadittu erillinen henkilöstösuunnitelma, joka on käsitelty henkilöstön edustajien kanssa. Uudistuksesta ja valmistelun vaiheista viestitään henkilöstölle monikanavaisesti, tarjotaan tietoa etenemisestä sekä mahdollisuus osallistua uusien käytäntöjen suunnitteluun.

Uudistuksella on välittömiä vaikutuksia palveluiden johtajiin, kun perustetaan uudet palvelut kotihoito ja seniorikeskukset. Palvelualueen johtajien virat lakkautetaan ja uudet virat perustetaan. Viranhaltijoita on kuultu uusiin virkoihin siirtämisestä. Myös uuteen palveluun siirtyvien yksiköiden johdolle ja henkilöstölle tullaan järjestämään yhteistoimintakokoukset.

Palveluiden johdon suhtautuminen uudistukseen on ollut hyvin positiivinen.

Päällekkäisten johtamisvastuiden, kokousrakenteiden ja päällekkäisen työn vähenemisellä arvioidaan olevan positiivisia vaikutuksia. Johtamis- ja esihenkilötyölle vapautuu enemmän aikaa. Johtaminen on yhtenäisempää ja yhteisten linjausten jalkauttaminen sujuvampaa. Henkilöstöllä on selkeät toimintamallit ja yhteiset tavoitteet.

Esityksen tuottavuusvaikutukset

Kehittäminen ja vertailu palveluittain on jatkossa helpompaa, kun palveluilla on yksi johto. Esityksen mukaisessa organisaatiorakenteessa tiedolla johtaminen selkeytyy ja kokonaisuuksia pystytään seuraamaan läpinäkyvästi, jolloin muun muassa ennakointi ja talouden seuranta helpottuvat. Päällekkäiset johtamisrakenteet poistuvat ja päätöksenteko selkeytyy, kun palveluja johdetaan kokonaisuuksina. Resursseja voidaan kohdentaa joustavammin palveluiden sisällä.

Toimivalta

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan toimialalautakunta päättää toimialan palvelukokonaisuutta seuraavan tason organisaatiosta. Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää siten sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelukokonaisuuden uudesta organisaatiorakenteesta palvelujen osalta 1.1.2023 alkaen.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Organisaation uusi johtamisrakenne parantaa edelleen palvelujen myöntämisen ja toteuttamisen oikeudenmukaisuutta ja tasapuolisuutta sekä vahvistaa laadun kehittämistä.

Sulje

Sosiaali- ja terveyslautakunta 01.03.2022 § 34

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Projektijohtaja Päivi Mäkimartti oli kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Sami Heistaron ehdotuksesta.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Seija Meripaasi, sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja, puhelin: 310 52482

seija.meripaasi@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 24.03.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Seija Meripaasi, sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 52482

seija.meripaasi@hel.fi