Matkailun ja tapahtumallisuuden tiekartta 2022 - 2026

HEL 2022-002173
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 20 §

Helsingin Matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman 2022–2026 tilannekatsaus

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto

Päätös

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto merkitsi tiedoksi Helsingin Matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman 2022–2026 tilannekatsauksen.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat matkailupäällikkö Nina Vesterinen ja brändiyksikön päällikkö Sanna Forsström. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Asian tausta

Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 todetaan, että Helsingistä kehitetään vetovoimaista sekä maailman kestävintä ja älykkäintä matkailukohdetta. Lisäksi strategiassa todetaan, että tapahtumilla on merkittävä rooli Helsingin viihtyisyyden, elinvoiman ja vetovoimaisuuden rakentamisessa. Helsingin kaupungin elinkeinopolitiikan painopisteiden 2022–2025 tavoitteena on varmistaa, että Helsingin kaupunkistrategian kirjaukset toteutuvat mahdollisimman hyvin. Matkailun ja tapahtumien osalta painotetaan Helsingin vetovoiman vahvistumista kestävän matkailun, kulttuurin ja tapahtumien kaupunkina.

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto hyväksyi 9.5.2022 §20 Matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman vuosille 2022–2026. Toimintaohjelma tarkentaa ja konkretisoi kaupunkistrategian ja elinkeinopolitiikan painopisteiden tavoitteet.

Toimintaohjelman strategiset tavoitteet ovat seuraavat:

A. Helsinki on elävä ja kansainvälisesti vetovoimainen matkailu- ja tapahtumakaupunki B. Helsinki on kansainvälisesti kestävyyden edelläkävijä ja ratkaisija matkailu- ja tapahtuma-aloilla C. Helsinki on älykäs vierailukohde ja toimiva tapahtumakaupunki

Strategiset tavoitteet on purettu strategisiin valintoihin ja kehittymisen perusedellytyksiin. Valinnat on lisäksi purettu toimenpiteisiin ja mittareihin, jotka tuotiin erillisenä liitteenä tiedoksi elinkeinojaostolle toimintaohjelman hyväksymisen yhteydessä. Toimenpiteitä on yhteensä 93 kappaletta.

Toimintaohjelman toimenpiteiden eteneminen

Toimintaohjelman laadintaan ja toteutumiseen vaikuttivat kolme merkittävää ulkoista tekijää; koronaviruspandemia, Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan sekä ilmastokriisi. Pandemia on suurelta osin ohi ja matkailu- ja tapahtuma-alat ovat lähteneet toipumaan hyvinkin nopeasti. Samalla kuitenkin Ukrainassa käytävä sota vaikuttaa erityisesti matkailuun muun muassa venäläisten matkailijoiden puuttumisena. Lisäksi Venäjän ylilentokielto vaikuttaa Suomen saavutettavuuteen tärkeiltä Japanin ja Kiinan markkinoilta. Hotelliyöpymisten määrä Helsingissä on ollut pandemian jälkeen nousussa, mutta vertailtaessa muihin Pohjoismaihin, on Helsinki kansainvälisen matkailun palautumisen näkökulmasta jäljessä.

Toimintaohjelmassa on määritelty keskeiset määrälliset tavoitteet ja mittarit, joita on yhteensä 14 kappaletta. Viimeisen vuoden aikana erityisen positiivista kehitystä on tapahtunut rekisteröityjen yöpymisten kasvussa, toteutuneiden hotellihankkeiden määrässä sekä matkailuyritysten määrän lisääntymisessä. Toisaalta asiakkaiden viipymä on hivenen laskenut, eikä hiilijalanjälkilaskuria ja tiedolla johtamisen alustaa ole vielä otettu käyttöön.

Kokonaisuudessaan toimenpiteet ovat edenneet erittäin hyvin. Valtaosa toimenpiteistä on käynnistynyt, ja ne ovat edenneet tehtyjen suunnitelmien puitteissa. Osa toimenpiteistä on aikataulutettu alkavaksi vasta myöhemmin toimintaohjelman voimassaolon aikana. Merellisen Helsingin kehitys, opasteiden parantaminen sekä matkailun ja tapahtumien maankäytöllisen suunnitelman eli Master Planin tekeminen eivät ole edistyneet toivotussa aikataulussa.

Helsinki valittiin vuoden matkakohteeksi Finnish Travel Galassa syksyllä 2022 ja maaliskuussa 2023 julkaistun Taloustutkimus Oy:n tutkimuksen mukaan Helsinki on houkuttelevin matkailukaupunki Suomessa. Helsinki valittiin myös mukaan Euroopan Unionin Smart Tourism Destinations -ohjelmaan yhdessä 45 muun eurooppalaisen matkakohteen kanssa.

Keskeisiä toimenpiteitä kuluneen vuoden ajalta

- Helsingin matkailumarkkinoinnin panostukset on kohdistettu kansainvälisille markkinoille. Pääkohdemarkkinat ovat olleet Saksa, Iso-Britannia ja Japani, jonne kohdennettiin Helsinki Curious -kampanja. Kampanjoita on tehty myös muun muassa Yhdysvaltoihin, Ruotsiin ja Ranskaan.- Helsingin kaupunkiyhteisiä kumppanuustapahtumia sekä vuonna 2022 Helsingissä olleita suurtapahtumia, kuten UEFA Super Cup 2022, Suomi-Ruotsi-ottelu ja Helsinki Ski Weeks, hyödynnettiin monipuolisesti Helsingin maineen vahvistamisessa.  - Suurtapahtumahakujen ja suurtapahtumien kaupunkiyhteistä valmistelua on tehty Helsinkiin tuleville vuosille 2024–2031 muun muassa seuraavasti: Tall Ships Races 2024, UEFA Women's EURO 2025 ja World Gymnaestrada 2031.- Helsingin brändi- ja markkinointistrategiset linjaukset päivitettiin vuonna 2022. Niissä on huomioitu kaupunki- ja ruokakulttuuri, tapahtumat sekä ainutlaatuiset luonnon ja urbaanin kaupunkitilan roolit Helsingin vetovoiman vahvistamisen välineinä. - Helsinki pyrkii aktiivisesti ja pitkäjänteisesti kehittämään matkailijoiden vierailijakokemusta. Matkailu ja kohdepalvelut -yksikkö käynnisti Helsingin vierailijakokemuksen johtamismallin kehitystyön syksyllä 2022 yhdessä sidosryhmien kanssa.  - Helsinki on allekirjoittanut YK:n alaisen Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism, matkailun ilmastojulistuksen, sitoutuen tavoittelemaan sen mukaisesti matkailun nollapäästöjä vuoteen 2050 mennessä. Kaupunki mittaa matkailusta aiheutuvat päästöt ensimmäistä kertaa yhteistyössä usean uusimaalaisen kunnan sekä Visit Finlandin kanssa keväällä 2023.- ”Helsinkiläisten osallisuus matkailu- ja tapahtuma-alojen kehittämiseen” kokonaisuus toteutettiin keväällä 2023. Tutkimuksen mukaan kaupunkilaiset näkevät matkailun ja tapahtumat erittäin positiivisessa valossa, joskin arvio laski hivenen vuoden 2021 vastaavasta luvusta. - Helsingin matkailun ja tapahtumien inklusiivisuuden nykytila-analyysin toteutettiin keväällä 2023. Analyysin ja sen sisältävien toimenpidesuositusten pohjalta kaupunki lähtee edistämään inklusiivisuutta aikaisempaa järjestelmällisemmin. - Helsingin matkailun ja tapahtumien tiedolla johtamisen alusta on otettu käyttöön. Alustaa on rakennettu syksystä 2022 alkaen kehittämiskumppani Tridea Oy:n kanssa.- Tapahtumien yhden luukun periaate eli tapahtumajärjestäjien sähköinen asiointi tapahtumailmoituksissa ja lupakäytännöissä on ollut valmistelussa yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa. Sen käyttöönottoon valmistaudutaan syksyllä 2023. 

Kulunut vuosi on painottunut matkailun nykytilanteen arviointiin sekä pitkäjänteisten suunnitelmien laadintaan, niin sanotun perustyön lisäksi. Vahvan pohjatyön tarve on korostunut vuonna 2021 perustetun matkailu ja kohdepalvelut -yksikön käynnistymisen myötä. Tavoitteena onkin kehittää ja johtaa Helsinkiä entistä systemaattisemmin tietoon pohjautuen.

Erityisen positiivisena asiana voidaan pitää yritysten sitoutumisen lisääntymistä ohjelman toimenpiteiden eteenpäinviemisessä ja yritysten keskinäisessä yhteistyössä. Tämä näkyy muun muassa Helsingin Tekijät –verkoston jäsenmäärän kasvuna, tilaisuuksien osallistujamäärissä sekä uutena yritysyhteistyönä toteutettuna tuotetarjontana. Myös matkailu ja kohdepalvelut -yksikön sekä brändi ja tapahtumat -yksikön yhteistyö on tiivistynyt yhteisen toimintaohjelman myötä. Lisäksi on hyvä huomioida, että myös useat muut kaupungin toimialat, osastot ja yksiköt ovat osallistuneet toimenpiteiden edistämiseen.

Jatko

Matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman toimenpiteiden edistämistä jatketaan suunnitelman mukaisesti.

Toimivalta

Hallintosäännön 8 luvun 2 §:n mukaan kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää elinkeinopolitiikkaa ja kilpailukykyä koskevista periaatteista sekä seuraa niiden toteutumista ja päättää kansainvälisiä asioita ja kaupunkimarkkinointia koskevista periaatteista sekä seuraa niiden toteutumista.

Elinkeinojaoston kokouksessa asiaa esittelevät matkailupäällikkö Nina Vesterinen ja brändi ja tapahtumat -yksikön päällikkö Sanna Forsström.

Sulje

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto 09.05.2022 § 20

Päätös

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päätti hyväksyä Matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman 2022–2026 liitteen 1 mukaisesti.

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päätti merkitä tiedoksi Matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman 2022–2026 tarkentavat toimenpiteet, niiden vastuutahot sekä mittarit liitteen 2 mukaisesti.

Käsittely

Asian aikana kuultavana olivat matkailupäällikkö Nina Vesterinen ja brändiyksikön päällikkö Sanna Forsström.

Esittelijä
elinkeinojohtaja
Marja-Leena Rinkineva
Lisätiedot

Nina Vesterinen, matkailupäällikkö, puhelin: 310 37919

nina.vesterinen@hel.fi

Sanna Forsström, brändiyksikön päällikkö, puhelin: 310 22433

sanna.forsstrom@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 30.05.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

elinkeinojohtaja
Marja-Leena Rinkineva

Lisätietojen antaja

Jukka Punamäki, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 23252

jukka.punamaki@hel.fi