Hankinta, keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentaminen päätoteuttajana, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-002231
Asialla on uudempia käsittelyjä
13. / 310 §

Hankintaoikaisuvaatimus koskien ehdokkaiden valintaa Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen projektinjohtourakan rakentamisen päätoteuttajan hankinnassa

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Jatke Oy:n ja Jatke Toimitilat Oy:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen, joka koskee tilat-palvelun tiimipäällikön päätöstä 29.3.2022 (5 §) ehdokkaiden valinnasta Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen projektinjohtourakan rakentamisen päätoteuttajan hankinnassa.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden perusteella edellä mainittua päätöstä 29.3.2022 (5 §) tulisi muuttaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä ”hankintalaki”) 132 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Sen mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Tilat-palvelun tiimipäällikön tekemä hankintapäätös 29.3.2022 § 5 annettiin muutoksenhakuohjeineen tiedoksi asianosaisille sähköpostitse 30.3.2022. Jatke Oy ja Jatke Toimitilat Oy (jäljempänä myös ”oikaisuvaatimuksen tekijä”) ovat tehneet päätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen, joka on saapunut hankintayksikölle 12.4.2022. Hankintaoikaisuvaatimus on siten tehty määräajassa. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

Hankintamenettely ja hankintapäätös

Hankinnasta on julkaistu 15.02.2022 päivätty EU-hankintailmoitus HEL 2022-002231 Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentaminen päätoteuttajana. Hankinta toteutetaan hankintalain 34 §:n mukaisessa neuvottelumenettelyssä. Määräaikaan 18.3.2022 mennessä osallistumishakemuksia saapui kolme (3): SRV Rakennus Oy, YIT Suomi Oy ja Jatke Oy.

Määräaikaan mennessä saapuneista osallistumishakemuksista SRV Rakennus Oy YIT Suomi Oy täyttivät osallistumispyynnössä ehdokkaille asetetut soveltuvuusvaatimukset. Osallistumishakemusten tarkastuksessa havaittiin, ettei Jatke Oy täytä osallistumishakemuksessa ehdokkaiden soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia liikevaihdon osalta.

Osallistumishakemuksen liitteenä olevassa ESPD-lomakkeessa on todettu liikevaihdon osalta seuraavaa: ”Ehdokkaan tai ehdokasryhmittymän yritysten yhteenlasketun liikevaihdon tulee olla vähintään sataviisikymmentä (150) miljoonaa euroa viimeisimmältä päättyneeltä tilikaudelta (12 kk laskennallinen jakso). Jos ehdokkaana on ryhmittymä, niin: 1) Viimeisimmän päättyneen tilikauden kaikkien ryhmittymäjäsenten yhteenlaskettu liikevaihto vähintään 150 miljoonaa euroa per tilikausi, samalla kun 2) vähintään yhden (1) ryhmittymäjäsenen liikevaihto viimeisimmältä päättyneeltä tilikaudelta on vähintään 80 miljoonaa euroa per tilikausi. Mikäli ilmoitettu tilikausi on pidempi tai lyhyempi kuin kaksitoista kuukautta lasketaan liikevaihto jakamalla se tilikauden kuukausien määrällä ja kertomalla kahdellatoista.” Sama liikevaihtovaatimus on koskenut myös toiseksi viimeisintä tilikautta.

Osallistumishakemus ja ESPD-lomake on täytetty Jatke Oy:n (y-tunnus 2244903-6) nimissä. Osallistumishakemuksessaan Jatke Oy on ilmoittanut, ettei se jätä tarjousta ehdokasryhmittymänä. Jatke Oy:n tilinpäätöstietojen perusteella sen liikevaihto vuonna 2020 on ollut 137,5 miljoonaa euroa ja vuonna 2019 151,38 miljoonaa euroa.

Koska osallistumishakemus on jätetty Jatke Oy:n nimissä ja koska se ei ole ilmoittanut käyttävänsä voimavara-alihankkijoita ESPD-lomakkeella, on ehdokkaan soveltuvuusvaatimusten täyttymistä arvioitava Jatke Oy:n osalta. Jatke Oy ei ole täyttänyt ehdokkaalle asetettua vähimmäisliikevaihtovaatimusta vuoden 2020 tilinpäätöstietojen perusteella. Jatke Oy:n osallistumishakemuksensa liitteenä toimittamalla voimavara-alihankkijan sitoumuksella ei siten ole merkitystä, koska voimavara-alihankkijoita ei ole ilmoitettu ESPD-lomakkeella. Tällä perusteella Jatke Oy on suljettu tarjouskilpailusta.

Hankintaoikaisuvaatimus

Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Jatke Oy sekä Jatke Toimitilat Oy vaativat, että kaupunkiympäristölautakunta kumoaa oikaisuvaatimuksen kohteena olevan päätöksen 29.3.2022 § 5 virheellisiltä osin sekä oikaisee kyseistä päätöstä siten, että Jatke Toimitilat Oy:n todetaan täyttävän ehdokkaan soveltuvuudelle asetetut vähimmäisvaatimukset ja Jatke Toimitilat Oy kutsutaan Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen projektinjohtourakkaa koskeviin neuvotteluihin.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan osallistumishakemuksessa ehdokkaaksi ei ole ilmoittautunut Jatke Oy, vaan sen tytäryhtiö Jatke Toimitilat Oy. Siten soveltuvuusvaatimusten täyttymistä olisi tullut arvioida Jatke Toimitilat Oy:n osalta, eikä Jatke Oy:n osalta. Oikaisuvaatimuksen tekijä on yksilöinyt osallistumishakemuksensa nimeksi ”Ilmoittautuminen Jatke Toimitilat Oy” ja ESPD-lomakkeella tarjoajaksi Jatke Toimitilat Oy:n.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan osallistumishakemuksen liitteistä on myös ymmärrettävissä, että osallistumisoikeutta hakeva tarjoaja on Jatke Toimitilat Oy. Osallistumishakemuksen sivulla 2 on esimerkiksi ilmoitettu, että tarjoajaehdokas ei jätä tarjousta ehdokasryhmittymänä, mutta käyttää sekä alihankkijoiden resursseja että konserniyhtiöiden voimavaroja hankintamenettelyssä asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttämiseen. Näiden osalta osallistumishakemuksen liitteenä on toimitettu alihankkijaksi nimetyn yhtiön ja konserniyhtiön sitoumukset.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan Tarjouspalvelu-portaalissa oleva kohta ”Osallistumishakemuksen lähettäjä” täyttyy automaattisesti portaaliin aiemmin syötetyillä tiedoilla. Tarjouspalvelu-portaalissa ei erikseen todeta, että yhteystiedot-kohdassa annettuja tietoja käytettäisiin tarjousten laatimiseen. Oikaisuvaatimuksen tekijän käsityksen mukaan ”Osallistumishakemuksen lähettäjä”-kohdan tietoja ei ole mahdollista muuttaa, koska portaali kopioi yhteystiedot siihen automaattisesti.

Koska osallistumishakemuksen nimeksi on täsmennetty ”Ilmoittautuminen Jatke Toimitilat Oy” ja kaikki osallistumishakemuksen tarjoajatiedot koskevat Jatke Toimitilat Oy:tä, ”Osallistumishakemuksen lähettäjä”-kohdan tiedoilla ei voi olla ratkaisevaa merkitystä osallistumisoikeutta hakeneen ehdokkaan yksilöimisessä. Mikäli osallistumisoikeuden hakijasta on ollut epäselvyyttä, hankintayksikön olisi tullut pyytää ehdokkaalta täsmennystä siitä, kumpi konserniyhtiöistä on hakenut osallistumisoikeutta.

Asianosaisten kuuleminen

Hallintolain 34.1 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selvityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Hankintaoikaisuvaatimusta koskeva kuulemispyyntö on lähetetty 13.4.2022 tarjouskilpailussa osallistumishakemuksen jättäneille ehdokkaille. SRV Rakennus Oy on toimittanut asiassa lausuman määräaikaan mennessä. Lausuman antajan mukaan hankintayksikkö on toiminut julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden mukaisesti sulkiessaan oikaisuvaatimuksen tekijän tarjouskilpailusta. Lausuman antaja perustelee näkemystään sillä, että ehdokasyrityksen yksilöintiä koskevassa ristiriidassa ja epäselvyydessä on kyse ehdokkaan vastuulla olevasta olennaisesta puutteellisuudesta, joka ei ole jälkikäteen korjattavissa täsmentämällä. Hankintayksiköllä on ollut velvollisuus tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi sulkea oikaisuvaatimuksen tekijä tarjouskilpailusta. Lausuma on tämä päätöksen liitteenä 2.

Oikaisuvaatimuksen tekijälle varattiin mahdollisuus vastaselityksen antamiseen edellä mainitun lausuman johdosta. Oikaisuvaatimuksen tekijä ilmoitti, ettei se tule toimittamaan asiassa vastaselitystä.

Sovellettavat säännökset

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 74 §:n 2 momentin mukaan jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84–86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen. Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että ehdokkaalla tai tarjoajalla on oikeus harjoittaa ammattitoimintaa ja että sillä on riittävät taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat sekä tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi

Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia ja osallistumishakemuksia on lähtökohtaisesti arvioitava sellaisina kun ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä. Tarjoaja kantaa vastuun tarjouksensa tai osallistumishakemuksensa sisällöstä. Hankintayksikkö on tarjoajien ja ehdokkaiden tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouskilpailusta ne ehdokkaat, jotka eivät täytä osallistumispyynnössä niille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Osallistumishakemuksen lähettäjäksi on oikaisuvaatimuksen tekijän osallistumishakemuksessa yksilöity Jatke Oy (y-tunnus 2244903-6). Myös 15.2.2022 päivätty ESPD-lomake on täytetty Jatke Oy:n nimissä. Hankintayksikön näkemyksen mukaan osallistumishakemuksesta ja sen liitteistä ei tällä perusteella ole ollut yksiselitteisesti ymmärrettävissä, että osallistumisoikeutta olisi hakenut Jatke Toimitilat Oy, joka on Jatke Oy:stä erillinen yhtiö, jolla on myös erillinen y-tunnus 3240098-1. Nimenomaan yritystunnus, joka on ilmoitettava kohdassa "Osallistumishakemuksen lähettäjä", on osallistumisoikeutta hakeneen yrityksen yksilöivä tieto, ja siksi kyseisessä kohdassa ilmoitetuilla tiedoilla on ratkaiseva merkitys. Hankintayksiköllä on ollut oikeus luottaa siihen, että osallistumisoikeutta on hakenut se yritys, joka sen lähettäjäksi on yksilöity osallistumishakemuksessa ja jonka nimissä ESPD-lomake on täytetty.

Ehdokas ja tarjoaja vastaavat osallistumishakemuksensa ja tarjouksensa sisällöstä, mikä tarkoittaa muun ohella sitä, että ehdokkaana tai tarjoajana toimiva taho on asianmukaisesti yksilöity ja että hankintayksikölle on esitetty kyseisen tahon soveltuvuuden arvioimiseksi vaaditut selvitykset. Korkein hallinto-oikeus on ratkaisussaan KHO 2015:64 ottanut kantaa vastaavanlaiseen tilanteeseen, jossa voittaneen tarjoajan osallistumishakemuksen perusteella oli jäänyt epäselväksi, mikä tai mitkä tahot ovat olleet tarjouskilpailussa ehdokkaina ja minkä tahojen voimavaroihin on ollut tarkoitus vedota. Kyseisessä tapauksessa korkein hallinto-oikeus totesi hankintayksikön menetelleen julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti hyväksyessään voittaneen tarjoajan tarjouskilpailuun, kun tämän osallistumishakemuksen ja tarjouksen perusteella ei ollut mahdollista asianmukaisesti arvioida muun ohella hankintamenettelyyn osallistumisen edellytysten täyttymistä tai tehdä ratkaisua tarjouksen valinnasta.

Toisin kuin hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä väittää, kysymys ei ole ollut tarjouspyyntöasiakirjoihin liittyvästä epäselvyydestä. Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijällä on ollut mahdollista esittää kysymyksiä tarjousten jättämiselle varatun määräajan puitteissa sekä hankintayksikölle että Tarjousportaalin tekniselle tuelle, mikäli sillä on ollut portaalin käyttämiseen liittyviä epäselvyyksiä tai teknisiä ongelmia. Hankintayksikön tiedossa ei ole, että osallistumishakemuksen lähettäjän tietoja ei olisi mahdollista päivittää Tarjousportaalissa. Oikaisuvaatimuksen tekijällä on ollut myös mahdollisuus esikatsella osallistumishakemuksensa ja havaita virheelliset tiedot osallistumishakemuksen lähettäjä-kohdassa ennen osallistumishakemusten jättämiselle asetettua määräaikaa.

Hankintalakia koskevassa hallituksen esityksessä HE 108/2016 vp todetaan, että vaikka hankintamenettelyssä lähtökohtana on tarjousten lopullisuus, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tarjouksensa tai osallistumishakemuksensa tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Hankintayksikön ei kuitenkaan tule sallia osallistumishakemusten taikka tarjousten olennaista muuttamista. Sallittua ei olisi pyytää täsmennyksiä, korjauksia ja täydennyksiä siten, että menettelyllä olisi olennainen vaikutus ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Hankintayksiköllä ei kyseisen hallituksen esityksen HE 108/2016 vp mukaan ole kuitenkaan velvollisuutta pyytää tarjoajia täsmentämään tarjouksiaan, mikäli se havaitsee mahdollisesti puutteellisia tai virheellisiä tietoja, vaan se voi pyytää täsmennystä oman harkintavaltansa mukaisesti noudattaen hankintalain periaatteita tarjoajien tasapuolisesta ja syrjimättömästä kohtelusta.

Hankintayksikkö katsoo, että osallistumishakemuksen jättäneen yrityksen vaihtaminen toiseen yritykseen olisi sellainen olennainen muutos, jolla olisi vaikutusta ehdokkaan asemaan. Siten kyse ei joka tapauksessa ole ollut sellaisesta epäolennaisesta virheestä, jota hankintayksikkö olisi voinut pyytää täsmennettävän osallistumishakemusten jättämiselle asetetun määräajan päättymisen jälkeen.

Johtopäätökset

Hankinnassa on noudatettu hankintalakia ja sen periaatteita tarjoajien tasapuolisesta ja syrjimättömästä kohtelusta. Edellä esitetyillä perusteilla Jatke Oy:n ja Jatke Toimitilat Oy:n tekemä hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa oikaisuvaatimuksen kohteena olevaa hankintapäätöstä.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisuvaatimuksen.

Sulje

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tilat -palvelu Hankeyksikkö 1 Projektitiimi 3 Tiimipäällikkö 29.03.2022 § 5

Päätös

Tilat-palvelun tiimipäällikkö päätti kutsua Keskustan terveys- ja hyvin-vointikeskuksen projektinjohtourakkaa koskeviin neuvotteluihin SRV Rakennus Oy:n ja YIT Suomi Oy:n.

Tiimipäällikkö päätti sulkea pois Jatke Oy:n tarjouskilpailusta, koska se ei täyttänyt osallistumishakemuksessa ehdokkaan soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Tarjouskilpailu perustuu 15.02.2022 päivättyyn EU-hankintailmoitukseen HEL 2022-002231 Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentaminen päätoteuttajana sekä tarjousaikana jätettyihin kysymysten vastauksiin.

Hankinta toteutetaan hankintalain 34 §:n mukaisessa neuvottelumenettelyssä.

Määräaikaan 18.3.2022 mennessä osallistumishakemuksia saapui kolme (3):

- SRV Rakennus Oy
- YIT Suomi Oy
- Jatke Oy

Osallistujien valintaperusteet

Hankintailmoituksen mukaan neuvotteluihin valitaan 3-5 tarjoajaa. Valittavilla tarjoajilla ja näiden avainhenkilöillä tulee olla riittävänä pidettävä kokemus vastaavanlaisista hankkeista.

Ehdokkaiden osallistumishakemukset pisteytetään ja eniten pisteitä saaneista ehdokkaista valitaan suuruusjärjestyksessä tarjouskilpailuun 3-5 kpl. Pisteiden mennessä tasan, ehdokkaat valitaan seuraavasti:

- eniten projektinjohto- tai allianssihankkeita toteuttanut
ehdokas
- eniten henkilöreferensseistä pisteitä saanut ehdokas
- eniten henkilöreferensseistä laskuttanut ehdokas.

Osallistumishakemusten tarkistus

Hankintayksikkö on tarkastanut osallistumishakemukset edellä kuvatuin perustein. Määräaikaan mennessä saapuneista osallistumishakemuksista SRV Rakennus Oy YIT Suomi Oy täyttivät osallistumispyynnössä ehdokkaille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Osallistumishakemusten tarkastuksessa havaittiin, ettei Jatke Oy täytä osallistumishakemuksessa ehdokkaiden soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia liikevaihdon osalta.

Osallistumishakemuksen liitteenä olevassa ESPD-lomakkeessa on todettu liikevaihdon osalta seuraavaa:

”Ehdokkaan tai ehdokasryhmittymän yritysten yhteenlasketun liikevaihdon tulee olla vähintään sataviisikymmentä (150) miljoonaa euroa viimeisimmältä päättyneeltä tilikaudelta (12 kk laskennallinen jakso).

Jos ehdokkaana on ryhmittymä, niin: 1) Viimeisimmän päättyneen tili-kauden kaikkien ryhmittymäjäsenten yhteenlaskettu liikevaihto vähintään 150 miljoonaa euroa per tilikausi, samalla kun 2) vähintään yhden (1) ryhmittymäjäsenen liikevaihto viimeisimmältä päättyneeltä tilikaudelta on vähintään 80 miljoonaa euroa per tilikausi. Mikäli ilmoitettu tilikausi on pidempi tai lyhyempi kuin kaksitoista kuukautta lasketaan liikevaihto jakamalla se tilikauden kuukausien määrällä ja kertomalla kahdellatoista.”

Sama liikevaihtovaatimus on koskenut myös toiseksi viimeisintä tilikautta.

Osallistumishakemus ja ESPD-lomake on täytetty Jatke Oy:n (y-tunnus 2244903-6) nimissä. Osallistumishakemuksessaan Jatke Oy on ilmoittanut, ettei se jätä tarjousta ehdokasryhmittymänä. Jatke Oy:n tilinpäätöstietojen perusteella sen liikevaihto vuonna 2020 on ollut 137,5 miljoonaa euroa ja vuonna 2019 151,38 miljoonaa euroa.

Osallistumishakemuksessaan Jatke Oy on ilmoittanut, että se käyttää alihankkijoidensa resursseja hankintamenettelyssä asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttymiseen. Jatke Oy on toimittanut osallistumishakemuksensa liitteenä alihankkijan kanssa tehdyn sitoumuksen ”Sitou-mus_TEHYKE-hanke_14.3.2022.pdf”. Kyseisessä sitoumuksessa on todettu, että ”Tällä sitoumuksella Jatke Toimitilat Oy ja Jokioisten Maanrakennus Oy sopivat tarjousvaiheen yhteistyöstä ja sitoutuvat yhdessä tarjoamaan Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen Helsingin Kampissa sijaitsevan kohteen. Rakennuttajan ilmoittaman aikataulun mukaan 8/2022 päätettävän päätoteuttajan projektinjohtourakkaa koskevassa tarjouksessa Jatke Oy on pääurakoitsija ja Jokioisten maanrakennus nimettynä aliurakoitsijana.” Jatke Oy ei ole kuitenkaan 15.2.2022 päivätyllä ESPD-lomakkeella ilmoittanut, että Jokioisten Maanrakennus Oy olisi sen voimavara-alihankkija.

Lisäksi osallistumishakemuksessaan Jatke Oy on ilmoittanut, että se käyttää konsernin voimavaroja hankintamenettelyssä asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttymiseen. Tämän osalta Jatke Oy on toimittanut osallistumishakemuksensa liitteenä sitoumuksen ”Jatke Oy_sitoumus_TEHYKE-Hanke.pdf”, jossa todetaan, että ”Jatke Toimitilat Oy (Y-tunnus: 3240098-1) on Jatke Oy:n (Y-tunnus: 2244903-6) suoraan omistama tytäryhtiö. Jatke Toimitilat Oy on jättämässä osallistumishakemuksen koskien hanketta Helsingin keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentaminen päätoteuttajana. Jatke Oy sitoutuu tilaajan niin edellyttäessä antamaan vaaditut resurssit edellä mainittuun hankkeeseen käytettäväksi koko projektin ajaksi, mikäli hanketta koskeva urakkasopimus tehdään Jatke Toimitilat Oy:n kanssa”. Sen sijaan Jatke Oy on 15.2.2022 päivätyssä ESPD-lomakkeessa ilmoittanut, ettei se käytä voimavara-alihankkijoita.

Koska osallistumishakemus on kuitenkin jätetty Jatke Oy:n nimissä ja koska se ei ole ilmoittanut käyttävänsä voimavara-alihankkijoita ESPD-lomakkeella, on ehdokkaan soveltuvuusvaatimusten täyttymistä arvioitava Jatke Oy:n osalta. Jatke Oy ei edellä esitetyllä tavalla täytä ehdokkaalle asetettua vähimmäisliikevaihtovaatimusta vuoden 2020 tilinpäätöstietojen perusteella. Jatke Oy:n osallistumishakemuksensa liitteenä toimittamalla voimavara-alihankkijan sitoumuksella ei siten ole merkitystä, koska voimavara-alihankkijoita ei ole ilmoitettu ESPD-lomakkeella. Näin ollen Jatke Oy on suljettava tarjouskilpailusta.

SRV Rakennus Oy:n ja YIT Suomi Oy:n osallistumishakemukset olivat osallistumispyynnön mukaisia. Koska hyväksyttäviä osallistumishake-muksia on vain kaksi, osallistumishakemusten vertailua ei ole tarpeen suorittaa. SRV Rakennus Oy ja YIT Suomi Oy kutsutaan mukaan hankintaa koskeviin neuvotteluihin.

Helsingin kaupunginvaltuusto on hyväksynyt Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen hankesuunnitelman 16.06.2022 enimmäishintaan 84 200 000 euroa, alv 0%.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 11.5.2021 § 248) mukaan toimivalta päättää ehdokkaiden valinnasta neuvottelumenettelyyn on niillä kaupunkiympäristön toimialan viranhaltijoilla, joilla on kyseisen päätöksen liitteen 1 perusteella hankintavaltuus. Liitteen 1 mukaan Tilat-palvelun tiimipäälliköillä on hankintavaltuudet enintään 500 000 euron suuruisiin hankintoihin. Tilat-palvelun tiimipäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään ehdokkaiden valinnasta.

Päätöshistoria

Kaupunginvaltuuston päätös Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen hankesuunnitelma 16.06.2021 §191

Lisätiedot

Tuomo Salonpää, projektinjohtaja, puhelin: 310 27226

tuomo.salonpaa@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 19.05.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Lilli Hernetkoski, lakimies, puhelin: 09 310 38214

lilli.hernetkoski@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 12.4.2022 liitteineen
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Lausuma 26.4.2022
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.