Kokouskäytännöt, kaupungin toimielinten sähköiset kokoukset
Kaupungin toimielinten siirtyminen sähköisistä kokouksista normaaliin kokousmenettelyyn
Päätös
Kaupunginhallitus kumosi 29.11.2021 § 897 tekemänsä päätöksen kaupungin toimielinten sähköisistä kokouksista 1.3.2022 lähtien.
Samalla kaupunginhallitus tarkasti pöytäkirjan tämän pykälän osalta heti.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Toimielinten sähköiset kokoukset eivät ole enää epidemiologisesti tarkastellen välttämättömiä. Normaalin kokousmenettelyn, jossa osallistujat kokoontuvat samaan kokoustilaan, hyödyt päätöksenteolle ja vuorovaikutukselle huomioon ottaen on perusteltua, että toimielimet siirtyvät normaaliin kokousmenettelyyn.
Helsingissä on seurattu epidemian aikana kaupungin sisäisissä kokouksissa aluehallintoviraston kokoontumisrajoituksia. Etelä-Suomen aluehallintovirasto on kumonnut kokoontumisrajoitukset Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueelta maanantaina 14.2.2022 alkaen
Myös pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä on suositellut työnantajille, että laajasta etätyöstä voidaan 1. maaliskuuta alkaen siirtyä asteittain etä- ja lähityön yhdistämiseen.
Hallintosäännön 29 luvun 22a §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallitus voi päättää, että muu toimielin kuin kaupunginvaltuusto voi varsinaisen kokouksen, jossa kokouksen osallistujat ovat läsnä kokouspaikalla, sijasta pitää kokouksen sähköisessä toimintaympäristössä, johon osallistutaan sähköisen yhteyden avulla.
Kaupunginhallitus on 29.11.2021 § 897 päättänyt, että toimielimet voivat varsinaisen kokouksen, jossa kokouksen osallistujat ovat läsnä kokouspaikalla, sijasta pitää kokouksen sähköisessä toimintaympäristössä, johon osallistutaan sähköisen yhteyden avulla, 29.11.2021 alkaen toistaiseksi. Päätös on perustunut fyysisen kokoontumisen minimoimiseen epidemiatilanteessa.
Päätös tullut nähtäväksi 10.03.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Saara Nirkko, hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 26312